Nok eit spørsmål om sukker, tapping og ettergjæring. Og litt om OG/FG :)

Frode

 
Hei.

Smakte på mitt aller første brygg i går kveld, samtidig som eg målte foreløpig FG. Smaken var god, om enn litt i det syrlege området. Men ikkje noko surare enn enkelte litt spesielle øl ein får kjøpt på polet.
Då eg brygga ølet forrige onsdag målte eg OG til 1.060. Dette var ein del høgare enn kva den egentlig skulle bli, men det trur eg var fordi eg var litt kjapp i vendinga og ikkje toppa brygget med litt ekstra vatn før eg begynte kokinga. Trur eg lot skyllinga av mesken vare litt for lenge, for den begynte å miste fargen før eg fekk skylt gjennom alt vatnet så då lot eg vere å skylle meir. Og så gløymte eg som sagt å fylle opp med meir vatn, så eg endte opp med 15 liter brygg istadenfor 20 liter. Så det trur eg kan forklare den høge OG'en.

Då eg så målte foreløpig FG i går kveld, målte eg den til 0.997 noko som eg synst var veldig lavt. Ølet var som sagt godt på smak, så vil det seie at det allerede (i går var det gått 6 dagar) er ferdig gjæra?
(Til opplysning har eg brukt Wyeast Activator flytande ølgjær som eg hadde rett i gjæringsbøtta etter at pakken hadde blåst seg opp). Det begynte å ploppe i gjærlåsen før det var gått eit døgn. No har det ikkje ploppa sidan søndag iallfall men det har eg lest kan vere at er fordi lokket på bøtta ikkje er skikkeleg tett.

Vil det då gå greit å tappe det på flaske no? Skulle tru at det er ferdig gjæra no sidan FG er så lav, men eg har ikkje lyst å risikere flygande glasskår over heile leiligheten heller.

Tenkte å bruke hevert til å tappe det over på meskebøtta mi (sidan den har kran i sida) og blande ut brygget med sukker der. Og så tappe det på flasker frå meskebøtta like etterpå. Høres det ut som ein grei framgongsmåte?

Frode
 
Frode skrev:
Tenkte å bruke hevert til å tappe det over på meskebøtta mi (sidan den har kran i sida) og blande ut brygget med sukker der. Og så tappe det på flasker frå meskebøtta like etterpå. Høres det ut som ein grei framgongsmåte?

Siden du ikke (som jeg har forstått) har hatt øllet over i secundær-gjæringsdunk er det en ypperlig måte å få gjevn ettergjæring. Min erfaring er at jo mere man flytter øllet fra dunk til dunk, jo større blir oksideringa.
Løs opp sukkeret ditt i kokt vann og la det avkjøle til samme temperatur som i brygget. Ha da sukkervannet / maltvannet i meskebøtta di før du hever over øllet. Vil tro dette er den mest skånsomme blandemetoden.
 
0.997 er jammen en lav FG!  :eek: Da lurer jeg på hva slags øl du har laget. Har du brukt malt(korn) og kanskje mesket på en for lav temperatur slik at du får en stor andel forgjærbar maltsukker i ølet, har du muligens brukt (mye) sukker i brygget, eller har det kommet lactobaciller (melkesyrebakterier) i ølet som spiser opp mer sukker og er opphav til syrligheten? Og hvilken gjær har du brukt? Smaker det riktig surt (som en geuze, Orval eller Kvernknurr)?

??? Questions, questions...

På den annen side, så er det mere alkohol i brygget som på sin tur bidrar til at FGen synker ytterligere. Du kan prøve å sjekke oechslevekten din ved å prøve den i springvann på 20 °C (eller en annen temperatur dersom oechslevekten din er justert til en annen temperatur, dette skal stå på selve måleren).
 
Det skal egentlig vere ein IPA så den skal ikkje egentlig vere fullt så syrleg. I følge termometeret mitt låg mesketemperaturen på 67 grader heile tida, men då målte eg riktignok berre på ein stad i bøtta. Har ikkje hatt noko sukker i det enda, men tenkte å ha det i no i dag når eg skal tappe til flasker. Gjæren eg har brukt er Wyeast Activator 1272 All-American Ale.
Men eit spørsmål tilbake: Er lactobaciller desse fæle karane som gjærer vidare på øllet heilt til alt som kan gjæres er borte og ein sit igjen med bittert alkoholsterkt vatn?

Hmm... det er ikkje fullt så surt som Kvernknurr. Meir som Orval kanskje.
 
riisenbryggeriet skrev:
Frode skrev:
Tenkte å bruke hevert til å tappe det over på meskebøtta mi (sidan den har kran i sida) og blande ut brygget med sukker der. Og så tappe det på flasker frå meskebøtta like etterpå. Høres det ut som ein grei framgongsmåte?

Siden du ikke (som jeg har forstått) har hatt øllet over i secundær-gjæringsdunk er det en ypperlig måte å få gjevn ettergjæring. Min erfaring er at jo mere man flytter øllet fra dunk til dunk, jo større blir oksideringa.
Løs opp sukkeret ditt i kokt vann og la det avkjøle til samme temperatur som i brygget. Ha da sukkervannet / maltvannet i meskebøtta di før du hever over øllet. Vil tro dette er den mest skånsomme blandemetoden.

Mange takk :) Då prøver eg det.
 
Ta å mål graviteten i rent vann, for å se om det kansje ikke er helt riktig "kalibrert"... :-\

Edit:
Ehhh.... det skal være på 1000 ved 20[sup]o[/sup]C
 
Nettopp, ja, HarryBelly. Med mindre den kommer fra Statene, for de pleier å ha en annen kalibreringstemperatur. Sjekk også termometeret, dersom det er et termometer som inneholder farvet alkohol. Kanskje den viser 67 ºC mens det egentlig var en del lavere.

Og ja, de der lactobacillene er sånne små krabatter som 'gjærer' ut ølet enda lengre. Det er ikke å håpe at du har fått store doser av dem oppi ølet.

[size=8pt]Litt off topic: det bekymrer meg litt at du også har smakt på Kvernknurr og erfarer den som sur. Jeg kjøpte en for noen uker siden, fikk min kone til å smake på det, og så fikk jeg kjeft fordi jeg hadde gitt henne øl som ikke var som det skulle være... [/size]
 
Eduard skrev:
[size=8pt]Litt off topic: det bekymrer meg litt at du også har smakt på Kvernknurr og erfarer den som sur. Jeg kjøpte en for noen uker siden, fikk min kone til å smake på det, og så fikk jeg kjeft fordi jeg hadde gitt henne øl som ikke var som det skulle være... [/size]

Tror ikke dere er alene om å synes det. Selv har jeg ikke smakt noe av disse ølene fra Små Vesen pga min geografiske posisjon, men omtrent alt jeg har lest om ølene er at surt øl har havnet på polet ved en "feiltakelse" (flere av typene). Tror heller at de har problemer med infeksjon... :-\
 
[size=8pt]Fremdeles off topic: Og det er synd også, for slik vil de slite med å få solgt ølet sitt og driften til å gå opp, samt at fremtidige ølelskere bokstavelig talt vil få en dårlig smak i munnen av noe som avviker fra generisk butikkpils. Jeg smakte også pilsen til samme bryggeri, og det var dessverre også litt surt, skjønt ikke fullt så ille som ESB-en deres.[/size]
 
Veldig off-topic igjen...

Små Vesen skulle lansere juleøl, og det ølet har ingen sett. Sikkert feil på det og dessverre.
 
Du bør definitivt sjekke öchselvekten din, ja.

Fra 60 til under 0 er helt enorm utgjæring, mer enn det som skal være mulig. Nesten uansett hvordan du mesker og behandler gjæren din, skal slik utgjæring knapt være mulig å få til.

To muligheter: Öchselvekten din er veldig upresis, eller du har fått en infeksjon av noen bakterier som spiser opp mye mer fylde enn det gjæren klarer. Det kan jo også være en grunn til at du synes ølet smaker surt.
 
Målte no i helga graviteten på reint vann som Harry Belly foreslo, og den vart målt til -6. Så vekta er nok ikkje heilt til å stole på. Men vil det seie at verdiane egentlig skal vere 66 og 3, i motsetning til 60 og -3? Spriket er jo uansett like stort. Tenkte å kjøpe ei ny økselvekt i dag for å sjå om den måler noko anna enn den eg har no.
Har no smakt på øllet ved forskjellige stadier og surhetsmaken er ikkje like framtredande no lenger. Første gang eg smakte var dagen før eg tappa, då det var forholdsvis syrleg (men allikevel godt). Smakte på det igjen dagen etterpå, etter at eg hadde tappa (og tilsatt sukker), og det var då litt for søtt etter min smak (men det var nok sukkeret sin feil).
Smakte på det igjen no i helga, etter at det hadde vore tre dagar på flaske, og søtsmaken var mykje mindre. Syrligheten var heller ikkje så dominerande lenger, og totalsmaken var god. Overraskande god må eg vel seie, sidan dette var mitt aller første brygg.

Men ein annan ting som har begynt å bekymre meg litt i det siste, etter at øllet mitt hadde fint med skum og kullsyre no etter berre tre dagar, er om flaskene mine kjem til å utvikle seg til små glassplintbomber når ettergjæringa har vart to veker? Det var riktignok litt flatt fortsatt, men eg fekk den velkjente kullsyrelyden då eg opna korken og det skumma fint i glasset då eg helte det over. Har brukt ca 5 g sukker pr liter i brygget.
Eg tappa det på flasker berre etter ei veke med gjæring. Då hadde det vore stille frå gjærlåsen nokre dagar, men då eg flytta gjæringsbøtta inn på kjøkkenet for å sette i gang merka eg at det begynte å ploppe i gjærlåsen igjen. Det kom vel 1-2 plopp i minuttet. Så eg veit ikkje om det betyr at det fortsatt gjæra godt då eg tappa det, eller om eg berre frigjorde litt ekstra gassmengde etter å ha bært bøtta og utsatt øllet for skvulping?

Frode
 
Hei! Brygget var sannsynligvis ferdiggjæret da du flyttet bøtten inn på kjøkkenet. Det som da skjer er at kullsyren som er i ølet (det finnes selv om det er varmt og uten overtrykk) brytes ut av ølet ved bevegelse, som også du formodet. 5 g/l er også helt kurant til ettergjæring, så der venter jeg ingen flaskebomber, altså tatt i betraktning at ølet -ikke- er infisert. Du får bare se det litt an. Dersom du uke etter uke merker at trykket i flaskene høyner seg kan du jo alltids kvitte deg med resten uansett, så fort går ikke det.
 
Hei igjen og takk for all hjelp så langt. Mitt første brygg er no delt ut som julepresanger til venner og familie og har blitt godt mottatt. Det einaste dumme er at no har eg berre fire flasker igjen av det. Men det skal no komme meir etterkvart. :)
Så til mitt neste spørsmål (postar det under denne tråden sidan det også dreier seg om gjæring):

Mitt tredje brygg står no på gjæringsbøtte og har stått der i 10 dagar. Det er ein IPA med OG 50, og eg har brukt Wyeast 1318 London Ale III Activator-gjær. Dei to forrige brygga mine gav seg begge med gjærlåsplopping etter berre tre-fire dagar på bøtta, mens dette fortsatt driver og plopper no etter 10 dagar. Det er riktignok berre eit plopp i minuttet ca, men eg lurer på om det går greit å tappe det over på flasker no eller om eg bør vente
til ploppinga gir seg heilt? Har ikkje målt FG enda, men tenkte å gjere det i dag. Kva bør den ligge på ca før eg tappar? Har forøvrig anskaffa meg ei mykje meir nøyaktig økslevekt enn den eg hadde før.
Var bortreist no i juledagane så då fekk eg ikkje følge med på gjæringsbøtta, så det er ein mulighet for at temperaturen kan ha lagt litt for lavt i forhold til det gjæren krever desse dagane.
Såvidt eg hugsar var ikkje ploppinga noko særleg meir aktiv for fem dagar sidan heller (då eg drog på juleferie) enn kva den er no. På det meste (ca 2 dagar etter brygging) var vel ploppinga oppe i ein gong kvart 5. sekund.

Frode
 
Gjæringen er veldig avhengig av temparatur og ideelle forhold som næring, oksygen, evne til å gjøre ut ol.

Vil foreslå at du måler graviteten, og hvis den ligger på rundt 1010, så kan du trygt flaske ølet ditt.

Et lite råd:  Hvis du har mulighet til å kjøle ned ølet før du tapper det på flasker, så kan det gi klarere øl.  Bruk et par dager på å kjøle det ned mot + 4[sup]o[/sup] C før du tapper det, og så lagrer du det i noen uker i vanlig romtemparatur  ;)
 
Tilbake
Topp