Nok en skyllevann-tråd

Hei

Brygger nå og trenger hjelp til beregning av skyllevann. Jeg har startet mesk med 12 liter på 2,7 kg malt - målet etter kok er ca. 10 liter. Har dere tips til hvor mye skyllevann jeg trenger?
 
8 + 6 f.eks. Gitt du trenger 14 liter tilsammen
Jeg vet ikke helt hvor mye du koker av eller malten opptar på ditt system
 
Tror nok du har brukt litt mye meskevann.
Tommelfingerregelen er vel 0,8-1 liter pr kg malt til skylling,
Hvor mye som fordamper under kok er litt vanskelig, men tror 8% timen er greit snitt.
Det lønner seg og notere underveis i bryggedagen, da vil man klare å lage en mal for slikt. Da det lønner seg å ha vannmengdene utregnet før man starter bryggingen :)
Mye av dette kommer mye ann på utstyret man bruker;)
 
Jeg sitter i gjenn med 12 liter etter en time når jeg koker i 14 liter i 15 liters kjelen min
Så jeg tror du raskt kan koke vekk litt mer enn 8%
 
Jeg sitter i gjenn med 12 liter etter en time når jeg koker i 14 liter i 15 liters kjelen min
Så jeg tror du raskt kan koke vekk litt mer enn 8%
Se der ja,
Da trekker jeg den tilbake ;)

På mitt oppsett koker jeg bort ca 10%
du er nermere 14,5%
Det sier litt om hvor stor variasjon det kan være.
 
Takk for svar. Har nok bommet litt på meskemengde ja - men brygger på 20L Speidel med kort maltrør (10 liter) så blir begrenset hvor lavt jeg kan gå i vannmengde før det blir for lite for varmeelementene - men jeg kunne nok starta med 10 liter i hvert fall istedenfor 12.

Skylte nå med 6 liter - sitter igjen med 14 liter til kok. Effektivitet ble målt til 60% (SG i refraktometer ga 1.035). Føler jeg meget sjeldent sitter igjen med mer enn 60-65% effektivitet. Kan det være at det skyldes at jeg ofte mesker med for mye vann?
 
Tommelfingerregelen er vel 0,8-1 liter pr kg malt til skylling,
Tenker du på batch-sparge, eller bryggemaskin/fly-sparge da? Med batch-sparge synes jeg det blir tykt og vanskelig å røre med noe særlig mindre enn 1,5 liter pr kg malt.

@Thomas A jeg brygger BIAB med batch-sparge, og bruker ofte samme vannmengde til mesk som volumet jeg ønsker å sitte igjen med etter kok, skyllevolum blir da omtrent 1,5 liter pr kg malt. Utenom et par tilfeller med dårlig kverning fra bryggebutikk får jeg alltid over 70% effektivitet, så selv om du mister noen poeng på lite skyllevolum ville jeg også sett på om kverningen kan forbedres.
 
@Thomas A ...ville jeg også sett på om kverningen kan forbedres.

Den kvernes hos Bryggselv - og jeg oppgir at jeg brygger på Speidel. Skulle tro en aktør som dem ville tilpasset kverningen.
Denne gangen havnet jeg på OG 1.058, og skulle havnet på 1.068... Nok en gang bom. Og det er til og med med ca. 2 liter mindre output totalt (8L istendenfor 10L). Neste gang skal jeg prøve å meske med mindre, og skylle med mer - og håper det kan hjelpe.
 
Brygger på en BM20 sjøl... nettopp skaffet meg kort maltrør men ennå ikke fått testet det.

Brygget noen halvbatcher med det lange maltrøret og alltid endt opp med 75-80%'ish effektivitet, sjøl om jeg var nede i 1,5-2L skyllevann.

Trur BM er følsom for kverning. Sjøl kondisjonerer jeg malten med 2% vann før jeg kverner den og aldri opplevd under 75% effektivitet, så jeg har klokketro på maltkverningsregimet mitt...
 
Tilbake
Topp