Nok gjær?

Jeg skal brygge denne http://www.bryggselv.no/products/abc-hop-sanatorium-allgrain-lsett-25l.

Jeg fikk med to rør med gjær (California Ale Yeast WLP001) som har utløpsdato 19.mai. Det står, såvidt jeg kan se, ingen produksjonsdato.

Når jeg legger inn 25 liter, OG på 1064 og produksjonsdato 4 mndr før utløpsdato på MrMalty får jeg som resultat at jeg skal bruke 4 (!) rør med gjær, og ikke bare de to som jeg fikk med. Jeg er lite lysten på å lage noen starter (dette er mitt aller første brygg, og perfeksjonisme er absolutt ikke målet - men jeg vil jo ikke ha smakløst øl med 3% alc). Må jeg tilbake å kjøpe mer gjær...? Eller er det noe jeg ikke forstår her, jeg har jo litt vanskelig for å tro at de ga meg for lite gjær...

Håper noen kan hjelpe.

Dersom du ikke har verken magnetrører eller spraymalt for hånd evt kan skaffe det fort, eventuelt om du har en 5ltr erlendmeyer kolbe klarer du dersverre ikke å lage en stor nok starter til dette i første omgang.

jeg ville om jeg var deg kjøpt 4 pakker med us-05 tørrgjær denne gangen, samme gjær ca bare annet navn / frysetørret gjær osv, like god.
kok 0,5ltr vann og kjøl til 18grader og pitch gjæra oppi der når du starter og brygge så er den klar til å pitches i øllen når brygget er
klar for gjæra, med mindre du mangler kjøler også såklart. :)

skal du lage starter trenger du 600g spraymalt (tørr maltekstrakt) og en 5ltrs beholder å la det gjære ut i for å klare å lage nok
gjær i en starter utav det ene røret. :/

Jeg har to rør. Min tanke var å ikke lage starter, men bare ha de to rørene rett oppi brygget når det settes til gjæring. Er de to rørene for lite gjær til det? Hvis det er for lite så er vel det enkleste å dra tilbake å kjøpe mer gjær? hvor mange rør totalt for 25 liter i tilfelle?

Ja, jeg har testet flere ulike kalkulatorer nå, og samtlige sier fire rør. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg kun fikk med to, når de ble kjøpt som en del av et ølsett. Jeg sa at jeg ikke skulle lage starter. Da får jeg vel ta turen tilbake til butikken:-(

Er der noen som har noen formening om det vil fungere å lage halve batchen først, lage den andre halve neste dag og toppe opp med denne?

Da burde man jo iallefall ha overflod av gjærceller.

Det går bra med 2 rør, men det blir ikke ideelt. Du vil nok ikke få den høyeste attenuasjonen og du har større risiko for usmaker, men i et så humledrevet øl som Hop Sanatorium ville jeg ikke bekymret meg så mye. Det er ditt første brygg, peis på med det du har fått, godt blir det uansett :) Det blir kanskje ikke et prisvinnende brygg, men det er vel ikke målet heller ;) WLP001 er i tillegg en skikkelig arbeidshest, og den tåler som oftest en underpithcing. Men hvis du uansett bor i nærheten av butikken, bruk US-05, to poser. Den gjæra er nesten identisk med wlp001, og tørrgjær er mye enklere å ha med å gjøre :)
For førstegangsbrygging: Keep it simple!
@Miguel , Artig teori! :D Har du lest noe om det? Kan jo være veldig aktuelt for brygging av lager!

Jeg brygger dette settet 2 ganger hver måned (holder kurs) og det går bestandig bra med 2 relativt ferske rør. Ikke stress med det, ølet blir veldig bra.

Jeg måtte innom butikken allikevel, så jeg kjøpte med meg to rør til. Da kjører jeg på med fire rør. Hva skjer forresten om man bruker for mye gjær? kan det forringe kvaliteten?

Om du ikke kan/vil lage starter, hadde jeg heller gått for en pakke så tørrgjær (s05) til noenogtredvekroner. Skal Være nok. Om du i tillegg slenger oppi et eller rør eller to er du godt over på den sikre siden.

Tilbake
Topp