Nøklebrygg

Eivindrs

Norbrygg-medlem
Jeg har endelig fått meg mitt eget bryggeri i tillegg til det jeg brygger på sammen med kompiser i Bergen. Nå kan jeg brygge når jeg vil!  :)

Bryggeriet er ikke revolusjonerende på noen måte, men jeg tenkte jeg skulle lage meg en tråd så jeg kan stille spørsmål relatert til oppsettet her så jeg får det på en plass.

Bryggeriet er bygget rundt en Katla 36 kjele fra Bryggmaker.
Varmekilde: Kervel 2000W
Temperaturkontroll: Sestos D1S-VR-220 med PT-100 føler plassert i resirkuleringen.
Sirkulerer med IWAKI MD-10
Camlock hurtigkoblinger og silikonslanger.
Mesker med BIAB.
Rustfri kjøler fra Bryggmaker.
Alle deler er i rustfritt og silikon (og nylon meskepose)
 
Har liknende opplegg. Vær klar over at PID sliter med å holde  temp med en Kervel støpejernsplate. Det går veldig tregt pga tregheten i en så stor og treg varmekilde.
Jeg er i ferd med å legge inn et varmeelement fra ebay.
 
Ketil skrev:
Har liknende opplegg. Vær klar over at PID sliter med å holde  temp med en Kervel støpejernsplate. Det går veldig tregt pga tregheten i en så stor og treg varmekilde.
Jeg er i ferd med å legge inn et varmeelement fra ebay.
Temperaturen ligger nå og vaker litt i overkant av settemperatur, men ikke så langt unna så jeg er foreløpig fornøyd. Skal kjøre en ny autotune neste gang også.

Jeg opplever at utløpet fra gryten kan bli ganske begrenset av trub og/eller humle. Hva pleier folk å bruke for å forhindre dette? Pumpen virker å ta det helt fint. Har en 1/2" 90 ° bend på innsiden gjennom kran, så T-ledd med PT100-probe.
 
Tilbake
Topp