Norbrygg arrangerer dommerkurs i Kristiansand

Interessen for hjemmebrygging, og derved behovet for øldommere, øker stadig. I den forbindelse vil det bli avholdt øldommerkurs i Kristiansand.

Betingelser for deltakelse:
- Medlemsskap i Norbrygg, noe som selvfølgelig kan ordnes før kurset starter hvis du ikke allerede har ordnet det. Selve kurset er gratis for deltakerne.
- Ønske om/interesse for å være med å bedømme øl til NM og andre konkurranser, og kunne gi tilbakemelding på øl som blir presentert deg i andre sammenhenger.

Man bør selvfølgelig ha en viss erfaring med både brygging og smaking for å få utbytte av dette.

Det har tidligere vært avholdt eksamen for deltakerne på dommerkurset, men dommerkomiteen planlegger å heller satse på å samle dommere på regional basis med (u)jevne mellomrom for kunnskapspåfyll og kunnskapsvedlikehold. Dette har det vært for lite av hittil.

Selve kurset blir avholdt i Kristiansand enten siste lørdag i februar (25/2) eller første lørdag i mars (3/3), så dere som er interessert får herved muligheten til å påvirke tidspunktet frem til og med søndag førstkommende kl 20, så tar vi en avgjørelse deretter. Vi regner med å starte opp en plass mellom kl 0900 og 1000, og holde på i ca 7 timer inkl pause og bespisning.
 
Da har vi spikret datoen. Det blir lørdag 3. mars.

Ønsker du å delta, send en e-post til yngvar@yngvar.no med navn og litt info om din erfaring med brygging og smaking. senest 12/2.

Vi minner om at man må være medlem i Norbrygg (betalt før kurset starter) for å kunne delta.
 
Det blir avholdt eksamen i øldømming onsdag 5. desember kl 19:00-20:00. Dagen er valgt for å passe best for de som sist tok kurset i Kristiansand, men vi vil holde samme eksamen i parallell i Trondheim og Oslo for de som tidligere har tatt kurs der men fremdeles mangler eksamen. Det åpnes ikke for å ta eksamen for de de som ikke har tatt kurset - dvs at kurset må tas før eksamen. Det er heller ikke mulig å ta eksamen 'på nytt' for de som allerede har bestått. De som kun ønsker å bryne seg på eksamen kan gjøre det etter at den er avholdt, siden multiple choice kan 'selv-rettes'.

For å melde seg på eksamen, send epost innen 30. november 2012 til meg (anders@geekhouse.no) og angi navnet ditt og hvilken av de tre byene du ønsker å avlegge eksamen i (Oslo, Trondheim, Kristiansand). Bruk et beskrivende emnefelt i eposten, så som 'påmelding til øldommereksamen'. Det blir i også sendt ut mail til alle kursdeltakere vi har registrert fra kursene i 2011 og 2012 som ennå ikke har bestått eksamen med omtrent samme informasjon som er i dette innlegget. Bestått eksamen vil sammen med gjennomført kurs gi sertifisering som øldommer på grunnleggende nivå.

Konkret sted i de tre byene er ikke endelig avklart, men blir sent pr mail til de som melder seg på. Vi forsøker å finne sentrale steder som ikke skaper unødig store logistiske utfordringer.

Eksamen blir en multiple choice-eksamen med 48 spørsmål med fire svaralternativer hver - dvs uten lange, tekstlige svar. En eksempeleksamen er lagt ved dette innlegget. Den er 'formlik' den virkelige eksamenen i alt så nær som at den har halvparten så mange spørsmål og halvparten så lang eksamenstid. Dvs, hver eksamensdel i eksempeleksamenen er det kun tre spørsmål i stedet for seks. Det blir ikke smaksprøver under eksamen. Det temamessige fokuset på eksempeleksamen er representativt for den virkelige eksamen. Det er ikke mulighet for å bruke hjelpemidler på eksamen.

Etter dette planlegger vi en ny eksamen i løpet av våren, etter at det er avholdt kurs i Bergen, så det er ikke siste toget for de som har kursing men ikke har avlagt eksamen.
 

Vedlegg

  • Eksempel.pdf
    27,9 KB · Sett: 235
Ahh! Kjedelige greier at jeg er på jobb da. Detter er noe jeg virekelig kunne tenkt meg. Satser jeg får det med meg en annen gang.

Lykke til!
 
Jeg har ikke funnet dommerinstruksen som har vært brukt på de siste kursene på nettet. For at den skal være elektronisk tilgjengelig har jeg tastet den inn fra min papirkopi og legger den ved dette innlegget. Vi skal etterhvert få den listet sammen med dommerprotokollen og øltypedefinisjonene.

Alle skriveleifer er sannsynligvis mine ... :)
 

Vedlegg

  • Dommerinstruks.pdf
    21,8 KB · Sett: 112
Begynn med a ̊ danne deg en rask oppfatning av hvor omtrent ølet bør havne i totalpoeng før du begynner a ̊ sette de detaljerte poengene pa ̊ hvert kriterium.....


Sakset denne ut fra instruksen.. Som mangeårig kokkedommer så stusser jeg litt på dette tipset.
 
Ja, jeg kan forstå det, og det er en av de problematiske tingene vi trenger ta opp i dommerinstruksen når den skal revideres. Pr idag er det definert to metoder for vurdering, en bottom-up, som går på å vurdere og poengsette hver delkomponent av ølet, og så summere sammen og se hva det fikk, mens top-down går på å smake på ølet og la magefølelsen si hvorhen det bør ende, for så å pusle delpoengsummene sammen slik at de ender på denne totalsummen.

Bottom-up er egentlig uproblematisk i prinsippet, men i praksis kan det være trøblete om man har mange småskalaer (som var det Norbrygg hadde inntil 2005, da jeg tror de gikk bort fra at også de fem delsummene var oppdelt i underdelsummer på typisk 2-3 poeng).

Top-down er problematisk i prinsippet, siden den lukter litt for mye av å bruke intuitiv magefølelse og så konstruere et grunnlag for å komme dit. Kjernen i det er at om magefølelsen er så god, hvorfor trenger vi da en prosess og gode øltypedefinisjoner og avstemming av poenger og alt det der?

Jeg pleier å bruke bottom-up, og til slutt en slags top-down-vurdering for å se om det summerte til noe som samstemte med mitt førsteinntrykk. Det tilsvarer etter-kontrollen av summert totalpoengsum mot dommerprotokollens tekstlige beskrivelsen av intervallene for denne poengsummen.

Jeg skal ikke spå noe utfall før vi faktisk har diskutert det i dommerkomiteen, men temaet kommer i hvert fall til å bli tatt opp. Det er forøvrig ikke det eneste momentet som er problematisk i nåværende dokumentasjon, uten at jeg skal gå i for mange detaljer. En av de andre er hva som definerer smak. I dommerinstruksen er det angitt at det er selvforklarende, men det er i hvert fall to ulike definisjoner: a) det du sanser når du drikker (i motsetning til lukter på) ølet; og b) det du oppfatter med smakssansen, som er søtt, salt, surt, bittert osv. Med andre ord, humlearomaen fra Cascade på en IPA er helt klart noe man scorer under 'aroma', men er det også tema for 'smak'? Eller er det kanskje bare tema for smak dersom den ikke merkes under lukting?
 
Da kan jeg kanskje gi noen tips som funker veldig bra ved bedømmelse av mat. Der bruker vi en blanding av de to "metodene" du beskriver. Den foregår på følgende måte:
Før bedømmingen begynner, så legger hoveddommer premmissene for bedømmingen, det vil si at vi går gjennom hva som forventes av det vi blir servert.
Så er de første smakingene åpne. Da "kalibrerer" vi oss, som vil si at ordet er fritt og alle kan gi pluss og minuser slik at vi er sikre på at ingen trekker for mye poeng på de "feil" som som oppleves.
Deretter så bedømmes alt som top-down, men hver del bedømmes for seg selv, og det er flere kriterier som gir maksimalt ti poeng, mens smak gir maksimalt 40 poeng. Så du kan misse på presentasjon med allikevel få en høy score på smak..
fordelen med å ha et "felt" som gir høyere poengsum er at små feil blir bedømt men er ikke nødvendigvis utslagsgivende hvis smaken er topp...
Deretter så summeres alt slik at det riktig poengsum som kommer frem..
Fallgruven ved å gi slike tips ( som instruksen gir)er at dommerne kjenner på sin egen magefølelse istedet for å bedømme ølet som er i glasset. og da er nok sjansen stor for at det blir mer ulik bedømmelse.

Men det gleder meg at dere skal revidere instruksen, og jeg kan sende deg innspill slik at den nye dommer instruksen blir slik at det blir mest mulig lik bedømmelse uten at det går på bekostning at det beste ølet vinner..
 
Jeg ser til min fortvilelse at det ikke vil bli avholdt ett kurs i Bergen i overskuelig fremtid  :'( og da dette er verdens vakreste by  ::)

i bryggermanntall og innbyggertall tror jeg vi trenger litt kursing her og . . eventuelt et smaks\bryggekurs i norbrygg regi..

Jeg melder meg herved som frivillig , som lakei, smaker , ryddegutt , eller dørvakt  :skitbra:

Gahr , sender ballen over til deg:) kanskje det er noe som har gått meg hus forbi og det er ett slikt tilbud på vei..
 
Neste kurs *blir* i Bergen :)

Håpet er å få det til i løpet av vinteren, men vi trenger kontaktpersoner der som kan ordne med praktiske ting (lokaler, skjenking av smakeøl, annonsering overfor lokale hjemmebryggere og alt slikt). Jeg er i kontakt med Gahr, som ikke har tid selv, men som har lovet å skaffe noen andre lokale personer som kan være den lokale forankringen av kurset. Så snart vi har fått det på plass, så kan vi begynne å blinke ut datoer. Både februar og mars burde være mulige tidsrom, men januar er urealistisk tidlig.

Vi i dommerkomiteen tar hjertelig imot din entusiasme! Når jeg har fått kontaktinfo på de øvrige, så setter vi sammen en liten arrangementsgruppe for det rent praktiske rundt kurset.

Med hilsen,
-anders
 
Eksamen er avholdt, og det ser ut til at den var vanskeligere enn vi hadde sett for oss. Vi skal ha en runde internt i dommerkomiteen for å se om vi legger lista lavere enn de 100 poengene som ble annonsert som terskelen for å stå.

Uansett, gratulerer til de som har stått!

Og til de som nesten stod: avvent litt til vi har regnet litt på om det var konkrete spørsmål eller seksjoner som fungerte dårlig i denne testen.
 
Jeg kunne godt tenke meg å bidra ifm kurs i Bergen, kunne selvsagt godt tenke med å delta på kurset også. Om det trengs sted med skjenkebevilling for å avholde kurs har jeg sikkert en ordning på det også, send meg evt en PM dersom det er aktuelt så kan vi snakkes om det....
 
DagD skrev:
Jeg kunne godt tenke meg å bidra ifm kurs i Bergen, kunne selvsagt godt tenke med å delta på kurset også. Om det trengs sted med skjenkebevilling for å avholde kurs har jeg sikkert en ordning på det også, send meg evt en PM dersom det er aktuelt så kan vi snakkes om det....

Flott, vi har en liten gruppe i Bergen som er i gang med å organisere, og jeg regner med at annonsering kommer om ikke så lenge. Jeg skal tipse dem om deg.
Angående lokaler, ser det ut til at det allrede har materialisert seg noe.
 
Eksamen i grunnleggende øldømming er gjennomført, og 9 nye personer er sertifisert som konkurranseøldommer. De har fått mail om dette.

Vedlagt er fasiten til eksamen. Riktige svaralternativer er markert med fet skrift i denne utgaven. Jeg legger også ved versjonen uten fasit, slik at de som har lyst kan forsøke å besvare den selv.

I ettertid ser vi at eksamen var noe vanskeligere enn vi hadde forutsett. Vi har valgt å se bort fra spm 6, 8 og 29 i oppgaven. Snittet på svarene på disse var dårligere enn en random avkryssing, og en nærmere sjekk viste at disse spørsmålene blant annet hadde en blanding av dårlige formuleringer, eksotisk fokus og spissfindige tema. Maks oppnådd poengsum for eksamen er derfor 3x3 poeng lavere, dvs 135, og grensa for å stå er tilsvarende lavere, altså 91 poeng når disse tre spørsmålene er ekskludert.

Vi har analysert endel på oppgaven og besvarelsene, og kommer sikkert til å gjøre justeringer til neste eksamen (som trolig blir i april), men uten at det er tatt endelige avgjørelser om hva endringene blir. De heteste tipsene ser ut til å være færre spørsmål om typedefinisjonene (vi trenger ikke hele 24 spørsmål for at de som mangler oversikt over dem skal stryke) og en nivåjustering ift til hvilke seksjoner som var enkle eller vanskelige i denne oppgaven.
 

Vedlegg

  • Spm-fasit.pdf
    35,4 KB · Sett: 147
  • Spm-oppg.pdf
    38,8 KB · Sett: 124
Da er diplomene til de som stod på eksamen postlagt, og de burde være fremme i god til før jul.
Dersom Posten mishandler noen av diplomene underveis (de kverker i hvert fall noen flasker på vei til NM hvert år), så si ifra skal jeg få fikset et nytt.

Neste eksamen blir trolig i april.
 
Tilbake
Topp