Norbryggstand på Trøndersk Matfestival

Lars

Norbrygg-medlem
Etter at flere har meldt sin interesse, har jeg vært i kontakt med matfestivalen for å prøve å sette opp en tilsvarende stand som vi hadde i fjor.
Responsen er positiv, men ingenting er avklart.

Under Trøndersk Matfestival i fjor satte vi opp en Norbryggstand hvor en rekke hjemmebryggere fra regionen (+ Gahr fra Bergen) stilte opp for å brygge øl sammen, og forkynne det glade budskap om hjemmebrygging til nysgjerrige forbipasserende på festivalen. Vi brygget 2 øl hver dag, et på Speidel Braumeister og et på hjemmebrygd kjølebagsystem, for å vise litt variasjonene i hjemmebryggingen. De 6 bryggene ble fordelt blant de interesserte blant de som hadde stått på standen. I tillegg satte vi frem smaksprøver på malt, lukteprøver på humle, og eksempler på flytende og frysetørret gjær. Petit Agentur stod ved vår side under festivalen, og sponset også råvarene vi brukte, gjæringskar og annet småtteri vi hadde behov for. Flere av kveldene endte med at det trivelige bryggersamværet fortsatte på ulike serveringssteder etter matfestivalen stengte.
Her er link til fjorårets tråd, med et par bilder.

De aktuelle dagene er altså torsdag 28. til lørdag 30.juli (samtidig som starten på Olavsfestdagene), rundt klokken 10-19, og stedet er området rundt Vår Frue Kirke i Trondheim.

Anders Christensen har i år ansvaret for andre begivenheter som har med lokalt øl å gjøre under matfestivalen.

Mer info legges ut her etterhvert som det blir klart, og vi oppretter også et påmeldingssystem for å sanke inn meskere og jabbsafter. :)

Edit: (Flytter denne teksten opp litt)
Påmelding til standen: http://www.doodle.com/dz3mq3v62fz33fy6

Fyr gjerne også på med forslag eller ønsker til oppskrifter eller ølsorter vi skal brygge, hvilket utstyr vi skal bruke, og andre ting vi kan fylle standen med.
Er det noen som har plansje(r) over "hvordan lager man øl" eller annet lurt, tut ut. Smiley

Optimalt er vi minst 4 på "vakt" hele tiden, slik at det alltid er noen til å konsentrere seg om selve bryggingen, og det gir muligheter for å gå og meske seg litt i maten på området når det kreves. Hvis det er noen som ikke kan hele dager, eller har andre valg som ikke passer inn i påmeldingen, skriv det her eller ta kontakt med meg.

Åpningstider for festivalen:
Torsdag 28.juli: 12.00-19.00
Fredag 29.juli: 11.00-18.00
Lørdag 30.juli: 11.00-18.00
Spesielt den første dagen er det lurt om vi begynner ihvertfall en time før, da det av erfaring tar litt tid å rigge og fikse eventuelle småting.
 
Ikke aner jeg hva en jabbsaft er for noe (fordi jeg ikke er ækt trønder?), men er alikevel strålende positiv! :ilike:
 
Da har jeg fått bekreftet at arrangørene (Trøndersk mat og drikke) setter stor pris på vårt bidrag til matfestivalen, da dette også er en naturlig del av det spennende mangfoldet rundt både tradisjoner og nyere småskalabrygging, og et positivt fokus på øl og ølbrygging i regionen. Derfor har de sagt ja til å gi oss samme betingelser som i fjor (vi var da koblet inn gjennom prosjektet "Søke gammelt, skape nytt", som nå er avluttet), med gratis stand (3x3m), og tilgang på vann og strøm.

Ola på Petit Agentur har satt av helgen, som i fjor, og jeg håper det da ender i at han står ved vår side under hele festivalen, og sitter ved vår side på kveldene. :)

Skal starte en doodle-poll for påmelding om litt, slik at koordineringen og organiseringen av de som ønsker og kan stå på stand kan begynne i god tid.
Anbefaler så mange som mulig å ta del i dette, da det både gir en god anledning til å brygge sammen med andre, utveksle erfaringer og se på ulike bryggeoppsett, og å få prate om hjemmebrygging hele dagen(e)! :brygging:
 
Ser av eldre tråder rundt dette at ølsmaking har vært nevnt. Burde ikke det være "mandatory", da resultatet jo er det som er rossi`n i pølse når vi snakker hjemmebrygging?
Er det noe som hindrer dette? Et brygg eller to for å gi besøkende en stooooor A-HA opplevelse må jo være målet, eller hur?

-Geir Ø
 
GeirØ skrev:
Ser av eldre tråder rundt dette at ølsmaking har vært nevnt. Burde ikke det være "mandatory", da resultatet jo er det som er rossi`n i pølse når vi snakker hjemmebrygging?
Er det noe som hindrer dette? Et brygg eller to for å gi besøkende en stooooor A-HA opplevelse må jo være målet, eller hur?

-Geir Ø

Å kunne servere smaksprøver på hjemmebrygg hadde sikkert vært både gøy og god reklame for hobbyen, men er ikke aktuelt.
Det er full krasj med lovgivningen på flere vis; det er ikke lov å dele ut smaksprøver av alkohol, hjemmebrygg er kun lov til eget bruk, vi har hverken skjenkebevilling eller tilvirkningsbevilling, alkoholreklame er forbudt, osv...

Festivalen ble kontaktet av kommunens juridiske kontor i fjor for å klarere standen vår, og mattilsynet kikket også innom under festivalen.
Vi opplevde ikke noe problemer rundt dette, ihvertfall ikke etter litt oppklaring på mail til kommunen som omtalte oss som "Norbrygg - Norsk hjemmebrenning", og vi avkreftet at vi delte ut, stilte ut eller tilvirket alkohol der.

Publikum i fjor satte tydelig pris på både å få knaske på ulike typer malt, lukte på humle og smake på vørter, så vi må nok heller se på mulighetene som ligger i det.
Håper også å få kontakt med eventuelle bakere på festivalen, som kan bruke masken vår i bakverket.
 
Da er det åpnet en Doodle-poll for påmelding til standen:
http://www.doodle.com/dz3mq3v62fz33fy6

Fyr gjerne også på med forslag eller ønsker til oppskrifter eller ølsorter vi skal brygge, hvilket utstyr vi skal bruke, og andre ting vi kan fylle standen med.
Er det noen som har plansje(r) over "hvordan lager man øl" eller annet lurt, tut ut. :)

Optimalt er vi minst 4 på "vakt" hele tiden, slik at det alltid er noen til å konsentrere seg om selve bryggingen, og det gir muligheter for å gå og meske seg litt i maten på området når det kreves. Hvis det er noen som ikke kan hele dager, eller har andre valg som ikke passer inn i påmeldingen, skriv det her eller ta kontakt med meg.

Åpningstider for festivalen:
Torsdag 28.juli: 12.00-19.00
Fredag 29.juli: 11.00-18.00
Lørdag 30.juli: 11.00-18.00
Spesielt den første dagen er det lurt om vi begynner ihvertfall en time før, da det av erfaring tar litt tid å rigge og fikse eventuelle småting.

Petit Agentur har bekreftet at de sponser standen vår med råvarer og forbruksutstyr (gjæringskar, stoutrens og liknende), står på stand ved vår side og også tar imot bestillinger på forhånd om noen ønsker å slippe frakt. :skitbra:

Edit: Litt retting.
 
Ravelsveita Yoctobryggeri holder til ganske nærme, og kan stille med noe utstyr om det er ønskelig.

Har 25 liter el-kjele og 30 liter kjøleboksmeskekar (og gjæringskar, øser og dill og dall).
Kan brukes sammen, eller bare bruke el-kjelen til å koke sparge-vann til andre bryggerier.
 
Knut André skrev:
Ravelsveita Yoctobryggeri holder til ganske nærme, og kan stille med noe utstyr om det er ønskelig.

Har 25 liter el-kjele og 30 liter kjøleboksmeskekar (og gjæringskar, øser og dill og dall).
Kan brukes sammen, eller bare bruke el-kjelen til å koke sparge-vann til andre bryggerier.

Høres bra ut, er du tilgjengelig tidligere i uka i forhold til henting/levering av utstyret, og litt forklaring om hvordan du gjør det?

Jeg håper på å kunne være delaktig alle dagene, men er litt tilbakeholden med å sette meg opp på Doodle, da jeg blant annet vil være involvert i konkurransen mellom mikro-/gårdsbryggeriene hvor tidspunktene ikke er spikret enda.
 
Jeg satte meg opp for lørdag. Dagene før kommer jeg dessverre ikke fra jobb, men lørdag kan jeg stille. Har også mulighet til å komme med noe utstyr på torsdag, hvis det trengs.

-- Tobias
 
Antar jeg er med deler av fredagen (usikkert når, pga. øldømming og foredrag) og hele lørdagen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Flotte greier, det fylles på i rekkene! Enda er det plass til flere, men jeg tror vi har nådd minimumsbemanning ihvertfall.

Har satt meg opp på torsdagen, og regner som Gahr å være med deler av fredag og lørdag.

Har nå satt opp oppskrifter på BeerCalc, som man finner ved å søke på TM2011.
Drar straks på Høylandet for å se om alle ingrediensene er tilgjengelige, så mindre endringer kan komme til.
Har stort sett ikke gjort vannjusteringer, men det kan jo også være litt opp til de ulike bryggerne om hva man vil gjøre med dette.
Gjærnæring og klarningsmiddel bør vel også komme i tillegg. :)
 
Kort oversikt over oppskriftene, litt for min egen del (har begynt å lage startere):

15 minutters ekstraktale, OG: 1.054, Safale US-05 (En liten kjappis inspirert av Basic Brewing Video, håper på bruke opp noe av Cascade-lageret mitt..)
Dry stout, OG: 1.039, Wyeast 1028 London Ale (Andrimne Dry Stout I, ut ifra artikkel på forumet/Ølgjerd)
Belgisk Blond, OG: 1.065, Wyeast 1214 Belgian Ale (Brewing Classic Styles)
Engelsk Bitter, OG: 1.036, Wyeast 1318 London Ale III
Jacobs Pale Ale, OG: 1.056, Wyeast 1056 American Ale (Amerikansk Pale Ale, hvor basismaltet er dyrket og maltet på Leinstrand)
Jacobs 80 shilling, OG: 1.045 , Wyeast 1728 Scottish Ale (Skotsk heavy, hvor basismaltet er dyrket og maltet på Leinstrand)
Wit Jul, 1.062, Wyeast 3944 Belgian White (fjorårets vinner i fjorårets juleølkonkurranse, både PF og sterk spesialjuleøl)
Santa Winter Warmer (ølsett)
Det skulle blir 8 brygg på 3 dager, hvorav 2 kjappe som jeg håper vi kan skvise innimellom de andre.

Ola (Petit Agentur) pakker bilen på tirsdag, så eventuelle bestillinger må inn i morgen (mandag).

De av dere/oss som ikke står på stand, må selvfølgelig gjerne komme innom og hilse og prate under festivalen!
Akkurat nå er jeg også litt spent på hva matfestivalen konkluderer med etter fredagens mareritt på Utøya og i Oslo, oppfordrer derfor andre også til å følge med her de nærmeste dagene.
 
Når blir det påmelding til kursene? Jeg har spesiell interesse for Gahr sitt foredrag og vil ikke miste "plassen"...
 
Shea-Arne skrev:
Når blir det påmelding til kursene? Jeg har spesiell interesse for Gahr sitt foredrag og vil ikke miste "plassen"...

Vet ikke, flere av kursene har hatt åpent i flere uker allerede. Vil tro det skal gå greit å få plass på Gahr sitt foredrag, men om jeg eller andre ser at det åpner for påmelding, må det gjerne annonseres her.
 
Første bryggestanddag over, med høyt utbytte, stor trivsel og godt med besøk av interesserte både av nye og kjente fjes. :)
 
En høy skål for alle som har jobbet på og rundt standen vår på matfestivalen!!
Det ble brygget tilsammen 7 øl (det ene ekstraktbrygget utgikk) på 3 dager, samtidig med misjonering rundt hjemmebryggingens fortreffeligheter. Vi har allerede registrert nyfrelste som brygger sitt første øl i dag. Alle som har brygget noe øl, vet at det krever mye arbeid og fokus, og arbeidsforholdene i helga har vært vesentlig endret fra hva man er vant til, ved å stå i et populært telt med spørsmålhagl fra publikum og medbrygere, og å jobbe i uvante omgivelser. Hipp hipp for innsatsen!! :biersmile:

Publikum fikk smake ulike malttyper og vørter, lukte på humle, se på bryggeprosessene, diskutere fremgangsmåter og råvarer, og la seg forføre av entusiastiske hjemmebryggere.

Petit Agentur stod ved vår side, og solgte råvarer og utstyr så det sang etter. Alltid hyggelig med Ola i nærheten, og han annonserer også tilbakekomst om 2-3 uker når hans nye bryggomobil er ferdig pimpet, så det er bare å begynne å skrive ønskeliste til neste levering.

Gahr holdt i går kveld foredrag rundt innfallsvinkler til brygging, og vi kunne godt taklet en time eller to til, men vi kapret heller et par bord og titalls glass på Den gode nabo.

Til neste år:
- Vi trenger et eller flere mer tydelig banner/plakater med logo og hjemmeside, samt flyers
- Litt flere bryggere
- Gjøre klart enda tidligere ingredienser til bryggingen, samt ingredienser for publikums nytelse
- Bedre spesifisering av våre behov ovenfor matfestivalen (2-3 16A-kurser, mulighet for gardenakobling på vannuttaket, 2-3 bord)
- Tydeligere annonsering av at vi dekker noe mat og drikke til deltagerne på standen
- 1-2 ølbryggerstoler, hvis vi har plass
- Avklare på forhånd at noen tar bilder og kanskje twitrer, er det noen som har knipset i år..?

Jacob fulgte opp fjorårets innsats med å stå 3 dager også i år, men Knut André stod enda noen timer lengre, og premieres med et års gratis medlemskap i Norbrygg.  :skitbra:
 
Tilbake
Topp