Norske tradisjonell

Godt å se at norske tradisjonsøl er på vei inn i stil/type definisjonene. Men litt trist å se at de havner under «Spesialøl».
De burde ha sin egen kategori. Det er ølkategorier der inne som er mere fremmed for meg en gode norske tradisjonsøl.
En egen klasse ville stimulert flere varianter til å komme fram. Det er ikke noe «spesialøl» i en tradisjonelt brygget norsk øl.
 
Med norsk tradisjonsøl sikter du vel til gårdsøl? Andre egne tradisjoner har vi vel ikke. De norske bryggeriene har vel alltid brygget ulike standard øl av utenlandsk opprinnelse. I hovedsak lager-varianter. Gårdsølet vårt er vel ganske spesielt sammenlignet med annet øl. Einelåg og gjæring på 30 grader og mer over et par dager. Det blir jo noe helt spesielt, så å kalle det spesial-øl et vel ikke så galt?
 
Jeg er enig i at det er kult med nye stiler. Men det virker rart å legge det i kategori 13 som er spesialøl. Slik jeg har sett på kategori 13 så er det en slags tilleggskategori der alle de andre 12 kategoriene kan utvide seg. Du kan ha røyk, krydder, frukt, grønnsaker eller trelagre alle de andre kategoriene. Jeg ser ikke helt at de nye ølstilene kan brukes på denne måten. Jeg ville blitt superhappy for å se noe lignende dette:

14. Norsk tradisjonsøl
A: Stjørdalsøl
B: Heimabrugg
C: Kornøl
D: Klassisk norsk juleøl
 
Sist redigert:
Jeg er enig i at det er kult med nye stiler. Men det virker rart å legge det i kategori 13 som er spesialøl. Slik jeg har sett på kategori 13 så er det en slags tilleggskategori der alle de andre 12 kategoriene kan utvide seg. Du kan ha røyk, krydder, frukt, grønnsaker aller trelagre alle de andre kategoriene. Jeg ser ikke helt at de nye ølstilene kan brukes på denne måten. Jeg ville blitt superhappy for å se noe lignende dette:

14. Norsk tradisjonsøl
A: Stjørdalsøl
B: Heimabrugg
C: Kornøl
D: Klassisk norsk juleøl

Hva er klassisk norsk juleøl? Er det som regel ikke et øl i bock's styrke?
 
Hva er klassisk norsk juleøl? Er det som regel ikke et øl i bock's styrke?
Hehehe satt faktisk 2min og lurte på om jeg skulle sløyfe juleølet fra den lista for å slipp å ta den diskusjonen igjen. Det finner du ut ved å se i typedefinisjonene klasse 3E.

3E. KLASSISK NORSK JULEØL
OG FG vol% IBU EBC
1060-1070 1014-1022 6,0-7,0 20-30 20-40

Den klassiske polutgaven av juleølet fra de store, norske bryggeriene. Maltdrevet, rent lagerøl med smak av mørk malt balansert mot lett bitterhet. Typisk matøl til tradisjonell norsk julemat.
Aroma: Fraværene til svak humlearoma. Kraftig, kompleks maltaroma. Preg av tørket frukt, karamell og mørke bær. Kan ha hint av kandissukker eller knekk. Fraværende til svakt preg av lagergjær.
Farge/utseende: Klar kobberfarget til mørk brun, gjerne med rødlig skjær. Lite, lyst skum.
Smak: Kraftig maltsmak med røstet preg, karamell og tørket frukt. Svak bitterhet skal balansere sødmen. Fraværende humlesmak. Ettersmak av søt malt.
Kropp: Middels til stor fylde, middels karbonering.
Eksempler: Ringnes Juleøl Sterk, Borg Juleøl kl. F, CB Juleøl kl. F, Hansa Juleøl kl. F, Mack Juleøl 6,5%.

Dette er faktisk et norsk tradisjonsøl. Ølet står forøvrig fint plassert i typedefinisjonene som det er. Jeg hadde abre synes det hadde vært kult om vi hadde en egen kategori for norsk tradisjonsøl. Dette er jo Norbrygg sine defininisjoner og da burde det vel være plass til det? :D
 
Joda, ser den. For meg er eneste som skiller det ølet fra en mørk bock gjærpreget, og det holder vel kanskje det.
 
Med norsk tradisjonsøl sikter du vel til gårdsøl? Andre egne tradisjoner har vi vel ikke. De norske bryggeriene har vel alltid brygget ulike standard øl av utenlandsk opprinnelse. I hovedsak lager-varianter. Gårdsølet vårt er vel ganske spesielt sammenlignet med annet øl. Einelåg og gjæring på 30 grader og mer over et par dager. Det blir jo noe helt spesielt, så å kalle det spesial-øl et vel ikke så galt?
Tror vi mener det samme her egentlig. Variantene her er like mangfoldige som f.eks. i Belgiske øl (egen kategori med mange «spesialøl»). Vi kunne gjerne kalt klassen «Norske gårdsøl».
 
Tilbake
Topp