Special B som jeg har har i alle fall en fantastisk fin karamellsmak. Brukte litt i en pils, fantastisk godt! Blei litt mye farge, så reduserte den på neste batch. Tabbe!
Ser ut som den oppskrifta er vekk. Ikke i bryggeloggen, fordi dette var egentlig laga som en "gjærstarter" for brygging av 160 liter. La det nok inn i beersmith, men måtte reinstallere PC'en og litt gikk tapt. Men mener jeg brukte ca 300g sammen med pilsnermalt på en 15 liter slump.Hvor mye brukte du?
"Trur Bulendinjen ser for seg ein varme sommar i år.
50 liters startara e kje te å kjimsa åv"
Enig med Brown malt som nøttekilde; kom i skade for å bruke "litt" for mye av den i en ESB, det ble veeeldig mye nøtter, toffee og brødskorpe...Jeg holder en finger på Brown malt som kilde til nøttesmaken. Special B er som flere sier mer karamell og tørket frukt. Fantastisk godt øl forøvrig, og den oppskriften her på forumet gir deg mer eller mindre nøyaktig det samme ølet, selv med Special B (i stedet for special w).
Vel, vi er 4 på teamet nå, og en ganske stor omgangskrets totalt..
Apropos en annen diskusjon her på forumet: Vi snakker kanskje ikke om "håndverksproduksjon" lenger her. Dette begynner vel å ligne industriell virksomhet?
Lager der startere til starterne da? Eller har dere nok gjær til 50 liters startere?Ser ut som den oppskrifta er vekk. Ikke i bryggeloggen, fordi dette var egentlig laga som en "gjærstarter" for brygging av 160 liter. La det nok inn i beersmith, men måtte reinstallere PC'en og litt gikk tapt. Men mener jeg brukte ca 300g sammen med pilsnermalt på en 15 liter slump.
Er gått bort fra vanlige startere. Gjæringskaret vårt nå er en 300 liter konisk, så erlenmeyer og magnetrører er ut..
Hovedbatch på 160 liter var 34 kg pilsner, 2 kg Carapils, 0,5kg Special B. Antydning til samme smak, men dessverre litt for lite.
Har to startere på gang nå, ca 50 liter hver. Pale og Special B med WLP029 og 530. Skal ta prøver senere.
Brukte nok på denne. Brukte litt i underkant av "nok" på den neste. Samme vørter og humling, en med WLP028, en med WLP530, og en slump med WLP099 som jeg har hatt stående altfor lenge.. (virka den óg).Lager der startere til starterne da? Eller har dere nok gjær til 50 liters startere?