Nøytral ale tørrgjær til pilsbase?

Det er nok mer enn noen anekdoter her på forumet. Og jeg er rimelig sikker på det med at temperaturanbefalingene blei endra på et tidapunkt. Poenget mitt var forsåvidt bare å formidle at det antakelig ikke er sånn med 05 som med en del andre gjærtyper at du får et reinere resultat ved å gå til en lavere temperatur enn anbefalt av produsenten. Det sier vel sitt at Fermentis oppgir øvre grense til 26 grader. Her er "sonen" paralellforskjøvet en del sammenligna med de fleste andre aletyper.
Det stemmer nok at Fermentis endret anbefalingene for noen år siden. Fant forresten en morsom artikkel om opprinnelsen til gjæren. Både US-05 og BRY-97 ser ut til å komme fra Ballantine, en av de eldste bryggeriene i USA. Men kanskje er opprinnelsen engelsk, skotsk eller irsk. Eller tysk. US-05 (egentlig BRY-96) var ale-gjæren deres og Lallemands BRY-97 var lager-gjæren. Esteret som dannes på lavere temperaturer heter (på engelsk) Linalyl Formate, og finnes naturlig i bl.a. sitrongress. (Metylmetanat gir fersken, men da må det være maursyre og metanol tilstede :rolleyes: )
 
Det er jo vanskelig å sammenligne dataarkene til Fermentis og Lallemand, men hvis man ser på BRY-97, som også er fra Chico-stammen – er den ganske nøytral. Den har en antydning til tropisk frukt, som Nottingham mangler. Det er kanskje innslaget av fersken (eller var det aprikos) som noen har nevnt? Så må man jo spørre seg om mer nøytral er bedre enn en mer fruktig gjær. Det er nok et spørsmål om personlig smak. Selv synes jeg f.eks. at de få trykkgjærede ølene jeg har fått servert har vært nokså pregløse. Om det er pga. manglede smaksbidrag fra gjæren er selvsagt usikkert :rolleyes:


Vis vedlegget 56677Vis vedlegget 56678
BRY-97 er i følge Kristoffer Krogerus/ suregork ikke samme stamme som US-05.

Screenshot_20220423-233113.jpg

Screenshot_20220423-233309.jpg

Screenshot_20220423-233747.jpg
 
Nei, de heter opprinnelig BRY-96 og -97 (se tidligere innlegg), men kommer fra samme bryggeri: Ballantine. Det er mange gamle sannheter som står for fall når man begynner å pirke borti ;) Da har vi lært litt i dag også.
Vi visste vel tidligere også at det kunne være ulikheter mellom gjær som vi regna som den "samme", fordi gjær er god til å mutere, sånn at om den er tatt fra samme bryggeri på ulike tidspunkter kan det være en grunn til ulikhet, samt at den vil utvikle nye trekk etter at den er tatt fra det "opprinnelige" bryggeriet. (Men når den tas vare på av et avansert laboratorium, finnes det vel metoder for å sikre at den forblir stabil, så vidt jeg skjønner.)

Genomsekvenseringa, som har gitt oss dette fine treet, kommer likevel med noen solide overraskelser. Noen ganger er det tilsynelatende veldig stor avstand mellom typer vi trodde var fra samme kilde. Men jeg veit ikke helt hva vi kan lese ut av diagrammet. Ser vi på wlp001 og us-05, så ligger det noen forgreininger mellom dem. De er helt åpenbart ikke den samme gjæren. Men jeg skulle veldig gjerne visst hva det egentlig sier oss. Hvor langt tilbake i tid skilte de lag, f.eks.. Menneskene og sjimpansene - eller rettere sagt våre respektive forfedre - tok visstnok farvel med hverandre for sånn ca. 8 millioner år sida, men her må vi vel snakke om langt kortere tidsrom:)?
 
Nottingham på 12C?

Burde ha pressisert at jeg også ønsker å gjære på ale temperatur.

Jeg vil tro us-05 vil funke, men hvorfor ikke 34/70?

Vil se hvor annerledes eller likt det blir, også er det lettere å kjøle til 18-20 grader enn 12 grader med oppsettet mitt.

Jeg ville brukt US-05. Den gir et nøytralt øl uten overraskelser. Har et par øl der den er førstevalg, og det blir alltid bra. K-97 er ikke min favoritt. Det blir godt øl, men det er verdens dårligste gjær til å flokkulere. Mange synes det er greit, men jeg føler det blir litt feil i et slikt øl.

hvilken temperatur ville du gjæret pilsbasen din på med US-05?
hvilken temperatur med K-97?
Hvor mange pakker gjær ville du brukt?

Synes K-97 gir rene ales tett på crisp lager.

Hvilken gjæringstemperatur? hvor mange pakker gjær på 25L 1.050 vørter?
 
Tilbake
Topp