NPS v.s NPT threads

Hei dere.

Jeg har kjøpt disse mutterne for å passe på dette elementet. Mutterne går på, men stopper i før gjengene på elementet stikker ut på andre siden.

Mutterne er kjøpt etter oppskrifta til The Electric Brewery, jeg har også samme problem på en annen gjennomføring og en 1/2" mutter av samme typen et annet sted i bryggeriet. Jeg ser at The Electric Brewery anbefaler NPS muttere, ikke NPT, men utfra hva jeg leser er den eneste forskjellen på det at gjengene på NPS er mindre ytterst og større innerst.

Har jeg bomkjøpt? Hva skal jeg kjøpe som passer? Hjelp!

Det kan altså virke som om gjengene på elementene er NPS, altså rette og ikke mindre innerst enn ytterst. Må jeg da ha NPS muttere også? Noen tips om hvor jeg kan kjøpe det?

1/2"-mutter på et 1"-element vil sjelden passe ;)

(Regner med du bare linket feil, og at det er en 1" mutter du har.)
NPT/NPS kan brukes om hverandre til våre formål, men gjengene i seg selv vil ikke bli tette slik NPT-NPT vil bli, så du må bruke gjengetape og pakninger. Samme i den europeiske verden: BSPT går fint sammen BSPP. (Igjen til våre formål, dette gjelder neppe i høyttrykkinstallasjoner)

Sjekk gjengene på nytt. Hvis de ikke er ødelagte, dobbeltsjekk at du har NP-gjenger på både element og mutter. Standardene NP(T/S) og BSP(T/P) er nemlig ikke kompatible i 1".

Jeg har selvsagt 1" mutter. :)

Problemet er at mutteren "stopper" etter at jeg har skrudd den litt inn, den går ikke lenger inn enn at gjengene fra elementet er kant-i-kant med mutteren. Den "vingler" også fra side til side når jeg skrur den på, noe jeg har tatt som et tegn på at gjengestørrelsen er forskjellig.

Takk for hjelp.

katla skrev:
Her i landet fins dei i BSP i 25 og 30 millimeter i rustfritt.  I amerikanske nettbutikkar har eg funne dei på  ca. 62 mm lengde.

Hvor da? Har du noen butikker eller lenker? Som vanlig, tusen takk.

Jeg er forøvrig ikke sikker på om jeg egentlig trenger å kunne skru mutteren over midten. Regner med at det egentlig holder dersom den kan skrus _til_ midten. På de koniske NPT-nipplene jeg har allerede gikk ikke mutteren lenger enn til at den var kant-i-kant med nippelen... :(

Tusen takk til katla og www.bryggmaker.no for hjelp med dette, evering av slettnipler og sinnsykt bra service. Anbefales!

Hei!

Har samme varmeelement som deg, og samme problem med mutter. Hvilken løsning endte du opp med?

Jo H.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

Mutterne mine passet til slutt på varmeelementene... Du må ta av den svarte originalpakningen, så gikk de greit på med litt makt... Har ikke montert dem i kjelen enda, altså, bare testet mutterne på.

Tilbake
Topp