Null karbonering

SkogheimH

Norbrygg-medlem
Har brygga noen batceher nå,men på siste runde nå, har jeg endt opp med helt død øl. Jeg har brukt en de mer enn 6 g sukker per liter etter feilberegning av mengden, noe jeg tenkte burde ha bidratt til overkarbobering heller enn det motsatte.

Noen som kan hjelpe meg med forklare hva som har skjedd, så jeg kan unngå dette ved fremtidige brygg?
 
Dersom du ikke får kullsyre med naturlig karbonering er det noen alternativer:
- gjæra er for fyllesyk (nok kun en problemstilling ved svært høy alkoholstyrke)
- du har hatt flaskene stående for kaldt under karbonering (bør stå på rundt 20 grader)
- korkene dine er ikke tette slik at CO2 siver ut
- du har kjølt ned så mye så lenge før flasking at det ikke er nok aktiv gjær i suspansjon igjen i brygget
- sukkerlaken din har vært så tykk og så kald at den kun ligger i en kladd på bunnen av karet du flasker fra istedenfor å være jevnt fordelt før tapping.

Jeg holder en knapp på den andre eller femte forklaringen om dette skjer med alle flaskene dine og alkoholstyrken ikke er veldig høy. Det er ingen grunn til å kjøle sukkerlaken veldig mye ned, den bør heller ikke være for tykk slik at den får blandet seg ordentlig.

Dersom du brykker veldig alkoholsterke øl (type over 9-10%) så er det lurt å tilsette litt frisk gjær ved flasking. Bruk samme type evt en av de spesielle karboneringsgjærene som finnes. Bør uansett ha ca samme utgjæringsgrad som den opprinnelige gjæresn for å unngå overkarbonering/flaskebomber.
 
Takk for god tilbakemelding.

Kort forklaring på hva som er gjort:

- Kjølte ikke ned sukkerlake betydelig før det gikk i gjæringskaret.
- Hadde mellom 20 og 22 grader under hele karboneringsprosessen
- Når det kommer til korkene, kan jeg ikke være helt sikker på at de ikke slipper inn luft, men har korka på samme måte hver gang og synes det hadde vært litt rart om det skulle gått feil med alle(de 6 første flaskene) jeg har åpnet.
- Abv er på ca 9%, så kan kanskje være noe i at gjær er for fyllesyk - Er det mulig å åpne flaskene tilsette dette og korke på nytt, eller er det for sient nå?
 
Hvor lenge har ølet stått til karbonering? Med 9 % alkohol kan det godt ta ganske så lang tid.
 
Ølet har sto ca 14 dager før de første flaskene gikk i kjøleskapet. Så tenkte jeg skulle gi resterende flasker litt bedre tid. Også er det helt dødt, ikke antydning til skum eller kullsyre? forrige brygget mitt var på rundt 8,3 % og var godt karbonert Etter 14 dager.
 
Da har jeg også klart å brygge øl som ikke karbonerer. Dette er første gangen jeg opplever at det ikke karbonerer og jeg har også denne gangen gjennomført brygge prosedyren som vanlig. Brygget er nå 4 uker gammelt på flaske og har stått på ca 12 grader.
Har det noen hensikt og flytte det til 20 grader eller er det tapt?
 
Bare for å konkludere. Ja, det hjalp å sette ølet på et varmt gulv. Etter 1 uke på varmt gulv og deretter tilbake til lagerrommet så ble de bra. De 4 flaskene som sto i kjøleskapet på hytta inntil i går hadde fortsatt lite kullsyre og skum.
 
Nei de har ikke stått så kaldt hele tiden. De første 4 ukene så sto hele partiet på 10-12 c. Jeg tok deretter med meg et lite parti til fjells. Disse har stått i kjøleskap mens hovedpartiet fikk en uke på badet med lyset av. De som stod på badet har fått riktig karbonering. De som som ble med til fjells var litt tamme.
Konklusjon: det hjalp med varme.
 
Det husker jeg ikke men det er sannsynlig. Men jeg "cold crashet" og ølet ble meget blankt og uten sedimenter på flaskebunnen.
 
Tilbake
Topp