ny brygger m spørsmål om hveteøl

Hei hopp! Litt om meg selv, prøvd å lese meg opp her på forumet om brygging, nyfrest og ingen bryggerfaring. Nettopp kjøpt pent brukt utstyr her på forumet. Lenge hatt lyst til å prøvemeg på ølbrygging, så vil si det brenner litt under beina for å prøve nå......

Har tenkt å starte min bryggekarriere med en weissbier, liker denne øltypen veldig godt og særlig paulaner. Vil derfor prøve å lage noe lignende nettopp dette ølet. Dvs et hveteøl med et lett bananpreg i smaken (usikker på om det er en riktig beskrivelse). 

Har tenkt å satse med begge beina og starte rett i all grain brygging.

Brygget skal være ca 21 liter.

Noen som kunne hjulpet meg med malt, humle og gjærvalg?
Har ingenting av ingredienser, (skal innover for å handle div på v&b m det første......)


mvh ole
 
Velkommen til en fantastisk hobby, først og fremst :) Jeg gjorde også som deg og hoppet rett på all grain, og jeg har aldri angrep på det.

Når det gjelder weissbier, så har jeg aldri brygget det selv, men det er vel pilsmalt og hvetemalt som gjelder, gjerne 50/50 av hver. Hvetemalt har ikke skall slik som byggmalt, slik at man kan oppleve problemer med skyllingen av mesken, men det skal gå fint. Ta deg god tid, brukt varmt vann (vannet i meskekaret bør opp i 78 grader).
Av humle kan vel bruke typiske kontinentale eller britiske humler. Du skal ikke bruke mye uansett, så de kommer ikke til å gi noe særlig preg på ølet.
 
Jeg brygget min første Weissbier i sommer og ble veldig fornøyd.

Her er en enkel oppskrift til omlag 20 liter

2100 gram hvetemalt
2100 gram pilsmalt
200 gram crystalmalt
25 gram Hallertau Hersbrucker kokes 1 time
25 gram Hallertau Hersbrucker kokes 1 minutt.

Mesket en time på 66 grader

Gjær
Wyeast 3068 Weihenstephan Wheat
 
Ølvind skrev:
Ta deg god tid, brukt varmt vann (vannet i meskekaret bør opp i 78 grader).


Denne kan lett misforståes:  Skal en meske på 78grader?

Jeg mesker med enstegsmesking og temp på ca 67grader, og så forsøker jeg å få 78grader når jeg skyller.
 
Ramsvatn skrev:
Ølvind skrev:
Ta deg god tid, brukt varmt vann (vannet i meskekaret bør opp i 78 grader).


Denne kan lett misforståes:  Skal en meske på 78grader?

Jeg mesker med enstegsmesking og temp på ca 67grader, og så forsøker jeg å få 78grader når jeg skyller.

Veldig godt poeng! Det er i skyllingsprosessen at temperaturen skal økes til 78 grader, ikke i meskeprosessen.
 
Roarsa skrev:
2100 gram hvetemalt
2100 gram pilsmalt
200 gram crystalmalt
25 gram Hallertau Hersbrucker kokes 1 time
25 gram Hallertau Hersbrucker kokes 1 minutt.

Gjær
Wyeast 3068 Weihenstephan Wheat

okey, ting blir stadig klarere...
denne så såpass grei ut at det burde jeg klare... Et spørsmål, gitt at jeg har 75 % utbytte, hva vil alkogehalt bli da?

meske 1 time, 66 grader, skylle m 78 grader... til ca 25 liter volum koke ned til ca 20 liter

gi gjerne innspill hvis ting kan endres
mvh ole
 
Alkoholstyrken vil jo variere litt avhengig av hvor godt det gjærer ut, men jeg vil tro rundt 4,7 kanskje opp mot 5.5%.

Forøvrig bruker jeg BeerSmith, www.beersmith.com, for å registrere både hva vi gjør og hva vi kan forvente ut av våre brygg.
Enkelt, brukervennlig og ikke så galt priset program.

mvh
Øystein
www.barebrygg.no
 
Hei igjen, har nok et spørsmål, har klart å dratt på meg mer utstyr siden jeg startet tråden. Blant annet to 30 l ølfat. Dermed har planen gått fra flasketapping til fatfylling.

Som tidligere nevnt liker jeg type paulaner hveteøl, hvor bunnfallet er en viktig del av smaken. Hvordan er det å fylle på fat, bunnfallet vil vel bli med ut m de første halvlitrene? Hvordan vil smaken bli på de resterende 28 litrene? Vil de smake tilnærmet ingenting? Er hveteøl i det hele tatt egnet til fatfylling?

mvh ole
 
Tysk hveteølgjær er relativt lite flokkulent, så du vli nok få med en del gjærrester ganske lenge. Du kan jo også røre litt på fatet med jevne mellomrom, så får du virvlet opp litt fra tid til annen.
 
Tilbake
Topp