Ny ekstraktbrygger. Spm til fremgangsmåte og oppskrift

Hei!

Flott forum med mye god informasjon!
Jeg skal sette mitt først ekstraktbrygg som også er mitt først brygg noensinne. Jeg fant frem til fremgangsmåten og ingrediensene på norbrygg: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=44.
Men, siden jeg er helt fersk fikk jeg noen problemer med å forstå fremgangsmåten.
Først handlet jeg disse ingrediensene som står over fremgangsmåten og umiddelbart melder det seg spm.

3 kg maltekstrakt
150 g Saaz humle (ca 3% alpha)

-- Betyr det 20 liter vann?
Vann til 20 liter
-- Kan vanlig tørrgjær benyttes?
Tørrgjær

Dette er fremgangsmåten slik den står på nettsidene til norbrygg:

Kok opp 10 liter vann. Du kan også sette maltekstraktbøttene i varmt vann så det blir mer lettflytende.
Når vannet koker, ta kjelen av platen og ha i maltekstrakten. Rør til det er oppløst.
Sett kjelen tilbake på platen og kok opp. La det koke i 10 minutter. Rør ofte, slik at ikke noe blir sittende fast på bunnen.

-- Betyr bitterhumlen Saaz humlen?
Still klokken på 1 time og ha i bitterhumlen.

-- Klarningsmiddelet og smakshumlen er ikke nødvendig, men alternativ? Er smakshumlen en annen humle en Saaz humlen?
Når 15 minutter gjenstår kan man ha i Irish Moss, et klarningsmiddel. Smakshumle kan også has i når 15-5 minutter gjenstår.

-- Betyr aromahumlen Saaz humlen?
Ha i aromahumlen når 2 minutter gjenstår. La den trekke i 10 minutter (pellets)/20 minutter (hel humle) etter kokingen er over. Rehydrer gjæren hvis tørrgjær brukes (se fremgangsmåte over).

-- Vørteren er blandingen av maltekstrakten og humlen?
Kjøl vørteren hurtig ned til under 30° C på omtrent 20 min. Dette kan gjøres ved å sette kjelen i en balje med is og kaldt vann. Rør forsiktig, men pass på at vørteren ikke oksideres mens den er varm. Dette er viktig. Etter at vørteren er kjølt ned, er det viktig å få inn oksygen ved å piske e.l. Dette trenger gjæren for å formere seg.

-- Er oechslevekta det samme som et hydrometer?
Hell resten av vannet (13-14 l) i ballongen. Ha i den avkjølte vørteren, blandingen skal ha en temperatur på ca 20-25° C. Mål stamvørterstyrken (OG) med oechslevekta.

Ha i gjæren, rist godt. Sett på kork og gjærlås.

Sett ballongen i romtemperatur (rundt 20° C), gjæringen vil nå etterhvert begynne.

Når den første fasen av gjæringen er over; når ploppingen er nede i 3-5 per minutt, ofte etter et par dager til en uke; kan ølet stikkes om til en annen ballong.(Kun nødv. hvis ølet skal stå mer enn 3 uker i ballongen)

Ølet er klart til å flaskes når oechslevekta viser mindre enn ¼ av OG, eller når det slutter å ploppe i gjærlåsen.

Løs opp ca 150 g sukker i 0,25 l. kokende vann, kjøl ned, og hell det i en tom ballong/plastspann.

Ha ølet over i dan andre ballongen vha. en hevert, pass på ikke å røre opp bunnfallet.  La stå i 10 min.
Fyll ølet på flasker vha. en hevert. Sett på korker.

La flaskene stå i varm romtemperatur (22-25° C) i 1-2 uker så kullsyre utvikles. Lagre flaskene kjølig i 1-2 uker før konsumering.
--- OPPSKRIFT SLUTT


Det ville vært veldig nyttig å få svar på dette som sikkert er elementært. :)
 
Vil anbefale å lese litt mere om emnet, feks kjøpe boka "Moderne hjemmebrygging" som er en grei introduksjon til hobbyen. Ellers er medlemsskap i Norbrygg en kjekk ting, men får tilgang til medlemssidene med masse info og fordypningsstoff, samt gode rabattavtaler i nettbutikkene.

Gå inn på www.beercalc.dk og lag oppskrifta de der. Sett opp vannmengde (final volum) og vannmengde (boiling volum). Du vil nå kunne finne en estimert OG, samt estimerte verdier for bitterenheter.

Humle brukes både for å gi ølet bitterhet, smak og aroma. Dette kommer fra forskjellige stoffer med forskjellige fordampningstemperaturer. Aromastoffene forsvinner lettest, og derfor må denne humla tilsettes mer eller mindre samtidig som plata slåes av for ikke å fordampe bort. Smakstoffene forsvinner etter ei stund, og krever litt kok for å utvinnes fra humla, typisk 5-15 minutter. Bitterstoffene fordamper ikke, men trenger enda mere kok for å utvinnes, typisk 30-90 minutter. Samme humle gir da alle 3, forskjellen er koketid. Ofte er det lurt å bruke ei humle med høy alfa-verdi som bitterhumle, feks Magnum, men Saaz går fint (trenger bare mere humle for å oppnå samme bitterhet, test dette i beercalc).

Gjæra er det viktigste i ølbryggingen etter renhetsrutiner. Bruk ei god, annerkjent tørrgjær, feks Safale s-04 eller US-05. Bruk riktig mengde og rehydrer i kokt avkjølt vann (ca 30C) i ca 15 minutter.

Hydrometer er oechlevekt, ja.

Du har kjøpt uhumlet ekstrakt? i så fall skal dette kokes i 1 time++ og humle tilsettes på feks 60min (bitterhumle), 10min (smakshumle), 1min (aromahumle). Dersom du har kjøpt et ferdighumlet sett så skal dette ikke koke, kun et oppkok. Dersom du ikke har gryte som rommer hele volumet kan du feks koke 10 liter og tilsette resten av vannet i gjæringsdunken (enten springvann dersom du er sikker på at dette er av god kvalitet eller kokt avkjølt vann). Ved å koke mindre enn hele volumet vil dette innvirke på utnyttelsen av humle du benytter (test dette i beercalc).

Forslag ved uhumlet sett: Beregn bitterenhet til ca 30 IBU (legg inn all humle du bruker da all humle gir bitterenheter), bruk 1-2g humle per liter for smak og det samme for aroma.

EDIT: Vørter er det som settes til gjæring og skal bli øl, altså det du har kokt. Ikke alle øltyper har alle humletilsettinger, det avhenger av hva du prøver å lage. Klarningsmiddel er å anbefale (irish moss eller tilsvarende), men har du det ikke så går det sikkert greit.

Tror det var alle...

EDIT 2: La ølet stå 2 uker på gjæringsdunk, uavhengig av det der ploppetullet. Dersom du ønsker å forsikre deg om at det er utgjæret kan du måle (med hydrometeret) etter 11-12 dager. Dersom du måler det samme etter 14 dager er ølet ferdiggjæret. Generellt er dette unødvendig dersom alt har gått som planlagt, alle punkter er fulgt samt det ikke er noe helt spesiellt du prøver å lage. For lager som gjæres på ca 9-10C så skal den gjæres ca 4 uker.

Lykke til!
 
Husk også å vøre ekstremt nøye med vasking desinfisering av utstyret som skal være i kontakt med den nedkjølte vørteren.  Alt fra Gjøringsdunk , hevert, termometer, rørepinne ect. ect...Og Ingen fingre i fatet.. :)

Ellers er det viktigst å kose seg litt underveis også. Finn en podcast fra Jamil show, skru opp volumet og nyt...
 
Er det slik at man alltid tilsetter humle på de forskjellige tidspunktene eller er noen av de valgfrie?

Ang. Beercalc tror jeg at jeg må forstå litt mer før den blir nyttig.
 
Humletilsettinger avhenger av hvilen øltype du prøver å lage. De fleste øltyper har vel 3 tilsettinger, men noen kan ha flere (feks IPA der det ofte tilsettes humle på kanskje 30 minutter samt tørrhumler i gjæringsdunk), og noen kan ha færre (feks WIT der aromahumle ikke brukes, kan vel også kutte smakshumle).

Dersom du som første brygg skal prøve deg på en enkel Pale ale så er det gjerne 3 humletilsettinger i disse, noe ala det jeg anbefalte vil gi et greit resultat. Du finner masse oppskrifter her på forumet samt i beercalc og ellers på nettet. Anbefaler deg å styre unna pils og veldig alkoholsterke øl i begynnelsen, og heller øve på Pale ale/Wit/APA/Hveteøl eller noe sånt.
 
Tilbake
Topp