Ny i ølbrygging, trenger litt starthjelp

Raj

 
Hei

Jeg og en kamerat har gått til innkjøp av en https://www.netthandelen.no/auction/hjem/brewhouse/23502495

Sikkert å banne i kirka å gå til innkjøp av noe netthandel-greier, men som førstegangsbryggere håper vi det skal duge til å lage god nok øl.

Nå har jeg lest en god del guider, men sitter fremdeles igjen med noen spørsmål jeg hadde håpet noen ville ta seg tid til å svare på. Det gjelder spesielt prosessen med å brygge øl ved hjelp av bryggeren vi har kjøpt.

Vi prøver oss i starten med en IPA; http://www.olbrygging.no/products/india-pale-ale-ipa

Til å starte med tenkte vi å tappe på flasker, men vi vurderer å finne en løsning der vi tapper noe på fat, men vi er derimot ikke helt klare til å investere i noe tappeanlegg for fat :S

Vi trenger nok en del småtteri av utstyr før brygging som gjæringskar, flaskerenser, rensemiddel (klor godt nok?), hydrometer, hevert? -Hva mer?

Så er det da denne skyllingen som jeg ikke helt har kontroll på enda.. Med et utgangspunkt i denne bryggeren vi har kjøpt, hva er egentlig framgangsmetoden vi bør bruke?
Og jeg har sett litt delte meninger om metoden for å sirkulere vørteren under mesking. Med vår brygger igjen som utgangspunkt, bør vi lage til en slags sirkulering ved hjelp av en pumpe eller er det mulig å slippe dette?

Jeg har godt mulig misforstått noe om bryggeprosessen, så takker for alle innspill!
 
Klor er upraktisk. Det må skylles av etter bruk - og dermed er du om ikke like langt, så ikke helt i mål heller. Men det er smart å bruke fra tid til annen, i tillegg til det som er standardmiddelet, nemlig Starsan.

Du trenger ikke å sirkulere. Om du ikke gjør det, bør du røre innimellom.

Den enkleste "skylle"teknikken er batch sparging. (google det.)

Les dere opp på det grunnleggende før dere setter i gang. "How to brew" på nettet er en grei begynnelse.
 
Eg har 30 liter versjonen av den og godt øl syns eg sjølv, men er ikkje noe proff. Når eg skyller sitter eg maltrøret oppe på en ring som fulgte med og heller vann på toppen av malten med et litermål og lar det renne igjennom. Sirkulerer med og tappe ut igjennom kranen ned og opp i ett liter mål for så og helle det over malten igjen. Har funket bra for meg så langt.
 
Eg å brodern begynte med et netthandelen apparat. Har fått laget en god del bra øl i den. Det eg gjorde var et eg kjøpte ei grei pumpe på ebayen til å sirkulere med. Eneste eg har å utsette på det bryggeriet var at det brant seg fort av mangel på kontroll av elementene. Og at den hadde akkurat litt for lite volum.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Takk for tilbakemelding, veldig greit å se fremgangsmetodene til andre med lignende apparat =)

Har fått tak i en 40-liters boiler som går på gass, så det gjør ting litt enklere =)

Hvor kaldt kan forresten øl-fat lagres/brukes? Jeg har begrenset med plass til noen kjøle-/bruksløsning for fat så jeg vurderer å muligens plassere fat med øl i uteboden, men der kan det jo lett bli minusgrader ila. vinteren..
 
Kjør på, det er av feil og utfordringer en lærer best. Risiko er jo bare kr 300 i malt (så lenge dere ikke ødelegger folk eller hus).

Pass på at det er godt med vann opp langs maltrøret slik at en sikrer at varmen kommer inn i maltrøret. Det går fint å brygge uten sirkulering.
Les dere opp på strike temp hvor prinsippet er å starte med varmere vann enn oppskriften sier for å kompensere for 6 kg kald malt, eksempel at dere har 20 liter med 73C vann i bryggeren, tilsetter malt og temperaturen faller ned til 68C.
Husk å sette på skyllevann i god tid slik at det er tilgjengelig på når mesk er ferdig.
 
HDPE, er high density Polyetylen. Så ja, du kan bruke det, med mindre det er tuklet med på noen måte ellers.

Edit for å dekke ræva mi. Ja, du kan ofte bruke ting som er laget av HDPE da dette har stor motstand for kjemiske stoffer opp til noen og hundre grader hvis jeg husker riktig. Hvis det der er bare HDPE så skal det være trygt.
 
Min framgangsmåte på en modifisert utgave av denne er som følger (har fått mye godt øl med dette)

Isolerer maskinen med et liggeunderlag eller tilsvarende.
Varm ca 20 liter vann til 71/72 grader. Tilsett 5,5 kg malt. (Som en grunnoppskrift jeg er fornøyd med bruker jeg 2,5 kg Pils og 2,5 kg pale + 500g cara 120)
Skru maskinen av!
Varm i en annen kjele ca 15 liter vann til ca 83 grader.
Jeg sirkulerer manuelt med et 3 liters mål og prøver å gjøre det ca hvert 10 min.
Etter 45 min tappes første mesk over i et gjæringskar.
Tilsett de 15 literene med 83 graders vann. Sirkuler et par ganger. Ca 15 min på denne runden.
Så heves maltkaret og jeg lar det meste renne av. De siste par literene rennes av i eget kar.
Tilsett de 14-15 literene du fikk fra første avrenning og kok.
Maskinen er nå temmelig full og du må passe på å fjerne proteinlaget som dannes rett før kok, hvis ikke kan jeg garantere at det renner over...
Etter ca et kvarter med koking får du plass til de siste literene fra maltrøret.
Pleier å koke i ca 75 min og ender opp med (etter trub er etterlatt) ca 25 liter OG 1060.
Humles etter smak.

Lykke til;)
 
Min framgangsmåte på en modifisert utgave av denne er som følger (har fått mye godt øl med dette)

Isolerer maskinen med et liggeunderlag eller tilsvarende.
Varm ca 20 liter vann til 71/72 grader. Tilsett 5,5 kg malt. (Som en grunnoppskrift jeg er fornøyd med bruker jeg 2,5 kg Pils og 2,5 kg pale + 500g cara 120)
Skru maskinen av!
Varm i en annen kjele ca 15 liter vann til ca 83 grader.
Jeg sirkulerer manuelt med et 3 liters mål og prøver å gjøre det ca hvert 10 min.
Etter 45 min tappes første mesk over i et gjæringskar.
Tilsett de 15 literene med 83 graders vann. Sirkuler et par ganger. Ca 15 min på denne runden.
Så heves maltkaret og jeg lar det meste renne av. De siste par literene rennes av i eget kar.
Tilsett de 14-15 literene du fikk fra første avrenning og kok.
Maskinen er nå temmelig full og du må passe på å fjerne proteinlaget som dannes rett før kok, hvis ikke kan jeg garantere at det renner over...
Etter ca et kvarter med koking får du plass til de siste literene fra maltrøret.
Pleier å koke i ca 75 min og ender opp med (etter trub er etterlatt) ca 25 liter OG 1060.
Humles etter smak.

Lykke til;)

Takk for innspill =) Nå er jeg mildt sagt ny innen brygging, men det virker som du får bra uttelling på volumet med denne metoden? =)

Nå har jeg dog 60Literen av denne bryggeren, men det er vel bare å dobble opp volumet for å lage en full batch ^^,

Noterer meg denne fremgangsmetoden ;)
 
Tilbake
Topp