Ny i speidelklanen

første brygg er startet i min nye speidel. en IPA. Men hvor fort skal vannet fra meskebøtte renne? synes det er veldig lite bevegelse der (p lyset lyser, og noe går over kanten men ikke mye) den har ikke mesket mer enn 4-5 minutter så tar kanskje litt tid før den kommer i gang?
 
Rutof: det brygges en Weiz, skulle vel ha brygga det før sommeren, men bedre sent en aldrig!

StianL: du kan ha problemer med for fin knusing av malt, det skal renne godt når du har passe gjennomstrømning, prøv å pause programmet og rør litt, hadde problemer med det samme på første brygget før jeg fikk stilt inn mølla, speidelen trenger forholdsvis grov knusing, ser du om det kommer en liten vulkan med vørter det innløpet på pumpa? Det skjedde hos meg med for fin malt, eller små fontener rundt maltrøret og silplata.
Har du problemer med stuck mash blir det bare værre jo lengre ut i meskinga du kommer uten røring.
 
en idé kan ju också vara testa conditioning malten innan kross. Jag har gjort detta med bb30n, och är överraskad över hur bra crushen blir, luftig och lätt med stora skaldelar. Tror detta kanvara ett gott alternativ till speideln pckså då dessa delar en del likheter.
 
Pedersen skrev:
Rutof: det brygges en Weiz, skulle vel ha brygga det før sommeren, men bedre sent en aldrig!

StianL: du kan ha problemer med for fin knusing av malt, det skal renne godt når du har passe gjennomstrømning, prøv å pause programmet og rør litt, hadde problemer med det samme på første brygget før jeg fikk stilt inn mølla, speidelen trenger forholdsvis grov knusing, ser du om det kommer en liten vulkan med vørter det innløpet på pumpa? Det skjedde hos meg med for fin malt, eller små fontener rundt maltrøret og silplata.
Har du problemer med stuck mash blir det bare verre jo lengre ut i meskinga du kommer uten røring.

Weissbier er godt. Har alltid det :)
 
Pedersen: sendte mail til petit også, de Ola ringte opp igjen. Mistenkes defekt pumpe etter at jeg forklarte hvordan det pumpet før maltrøret ble plassert så jeg skal sende video inn til han etter jeg er ferdig med brygget og bare pumpe rent vann. så nå er det manuell mesking for harde livet... men kan jo bli vel så godt øl av det  :skitbra:
 
12500kr fattigare, ett stycke Speidel rikare...Vill bara understryka att eftersom speideln i kartong inte fick plats i kollegans lilla bil, tog jag saken i egna händer och bar den upp 1km tröndersk uppförsbacke och hem till mig på Rosenborg...Speideln har på så vis redan värmt mig en gång, och hoppas på många flera varma anledningar, men utan lyft!

:skitbra:
 
Tilbake
Topp