Ny kran BB30

Noen her inne som har byttet kran på BB30? Synes den medfølgende krans er noget pinglete!

Vanskelig?

Tips til hvilken man kan kjøpe?

Hadde håpet å kunne bytte uten å borre/drille/sage/slipe.. Er ikke kompis med tang og skiftnøkkel!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skru av krana som er på, ta med gjengestykket på innsida til din nærmeste kuleventilforhandler og finn en som passer. Det er ikke verre enn det :)
 
Hehe.. Det har du nok rett i!

Men spørsmålet gikk nok mer på hvilket merke/utstyr er det folk har god erfaring med. Det virker som mange har erfaring med mangt her inne!




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjennomføring og kulekran kan du kjøpe hva du vil av.

Sjøl kjøpte jeg begge delene på Biltema, men du må nok manne deg opp å finne fram verktøykassa.
 
Jeg kjøpte 3/8 til 1/2 overgang (han til han) på Biltema som jeg satt fast med mutteren og pakningen som fulgte med BB30 v2. Da står man helt fritt til å monter hvilken som helst kuleventil i 1/2" uten at man må bore opp det originale hullet.

Øystein
 
Genialt! De har det på tema også ja :D Jeg sjekket websidene, men fant ikke noe der. De har vel ikke alle produktene ute på web.
Har de den i rustfrittstål? Eller er det noe annet man kan bruke uten å være redd for usmak eller forgiftning?
Er vel også også BSP standard på gjenger når det selges på biltema? Men slik jeg har forstått så går BSP og NPT fint sammen når det er 1/2".
 
Ble plutselig litt usikker på om vi brukte mutteren som fulgte med BB30 eller om vi kjøpte en 3/8 til 3/8 (hun/hun) kobling for å skru fast på innsiden. Skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem :)

Øystein
 
Supert hvis du sjekker :) Jeg endte opp med å bestille fra marinsupply da de sender per post. Biltema utenfor scooter sesong betyr for et par timer med buss t/r.
 
Fredda skrev:
Genialt! De har det på tema også ja :D Jeg sjekket websidene, men fant ikke noe der. De har vel ikke alle produktene ute på web.
Har de den i rustfrittstål? Eller er det noe annet man kan bruke uten å være redd for usmak eller forgiftning?
Er vel også også BSP standard på gjenger når det selges på Biltema? Men slik jeg har forstått så går BSP og NPT fint sammen når det er 1/2".

BSP og NPT går ikke fint sammen  NPT er koniske rørgjenger, som er konstruert for å tette i gjengefeltet. Menst BSP er Parallell rørgjenger, er ikke konstruert å tette i gjengefeltet. Men med en tettningsring i metall,plast eller gummi.
Driver med slikt på jobb så vet hva jeg snakker om.  :)
Ja du kan få det tett mellom de to  ved bruk av gjengeteip. Men faren er stor for att du ødlegger gjengene og lekasje kan oppstå.

Her har du ett eksempel.
Adapter i SS316 BSP(x) Til NPT 1/2"  i BB30. (1)
Kule ventil SS316 med 1/2"  NPT. (2)
1. http://www.alibaba.com/product-gs/614067583/Bsp_To_Npt_Thread_Adapters.html 2. http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-S...46?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d3a57a95e
Håper dette var til hjelp.
Jeg skal lage en slik løsning selv på min BB30. :)
 
Takk for tips :) Leste et annet sted på forumet her at BSP til NTP ikke skulle være noe problem så lenge man ikke opererte under høyt trykk.
Men har uansett bestilt alt jeg skal bruke i NTP da jeg ville være 100% sikker på at alt passer sammen :D Men du oppklarte muligens noe annet jeg har grublet på, jeg trenger ikke bruke noe gjengeteip? Hvis NTP er konstruert for å tette i gjengefelte? Da slipper jeg å tenkte på teip som er godkjent for næringsmiddel.
 
Fredda skrev:
Takk for tips :) Leste et annet sted på forumet her at BSP til NTP ikke skulle være noe problem så lenge man ikke opererte under høyt trykk.
Men har uansett bestilt alt jeg skal bruke i NTP da jeg ville være 100% sikker på at alt passer sammen :D Men du oppklarte muligens noe annet jeg har grublet på, jeg trenger ikke bruke noe gjengeteip? Hvis NTP er konstruert for å tette i gjengefelte? Da slipper jeg å tenkte på teip som er godkjent for næringsmiddel.

Du trenger gjengeteip på NPT for å tette mellom male og female gjengene, så lenge du ikke bruker gjengeteip på første gjenge så skal det gå greit.
Gjengeteipen er som "smøring" slik gjengene ikke skjærer seg. Og tettning. For flytene medium har tedens å finne veien mellom de åpne spaltene i gjengene.

Edit: Teflon gjengeteip. http://www.lindberg-lund.no/gjengetape
 
Når vi får inn de nye pumpene så kommer vil også til å ha nye kraner i rustfritt stål som passer i hullet på BB30/60. Disse kranene vil ha 1/2 gjenger slik at det skal være enkelt å koble på det en vil av slanger, etc.
Jeg vet ikke pris ennå, men de kommer til å være rimelige.
 
Per Inge skrev:
Når vi får inn de nye pumpene så kommer vil også til å ha nye kraner i rustfritt stål som passer i hullet på BB30/60. Disse kranene vil ha 1/2 gjenger slik at det skal være enkelt å koble på det en vil av slanger, etc.
Jeg vet ikke pris ennå, men de kommer til å være rimelige.

Når forventer  en att de kommer i butikk ?
 
Willyen skrev:
Per Inge skrev:
Når vi får inn de nye pumpene så kommer vil også til å ha nye kraner i rustfritt stål som passer i hullet på BB30/60. Disse kranene vil ha 1/2 gjenger slik at det skal være enkelt å koble på det en vil av slanger, etc.
Jeg vet ikke pris ennå, men de kommer til å være rimelige.
Når forventer  en att de kommer i butikk ?

Vi har ikke fått endelig beskjed ang levering ennå. Men vi regner med at det blir i mars/april
 
Tilbake
Topp