Nybegynner feil - CO2 / O2

Hei, jeg er ny ølbrygger og har så vidt kommet i gang og i går satte vi brygg nr #4. Etter å ha lest litt om lufting av vørter (helt tydelig ikke lest nok, hm..) så var tanken at det gikk sikkert an og lufte vørteren med co2 fra SodaStream maskinen på kjøkkenbenken, litt plastslange ned i gjæringskaret og vips så var boblene på plass. Grublet litt på dette i etterkant men forsto først i dag at noe var feil. Det er nå ca 28 timer siden vi satte vørteren i gjæringskaret og tilsatte gjær. MEN det gjærer ingen ting! Som sikkert kommer av co2 som vi tilførte som lufting. Er det neon som har noen forslag på hvordan vi kan få gjæringen i gang?

Artig nybegynnerfeil :p, men da har du lært det og.

Jeg ville sjekket og. Er den på nogenlunde samme som og før gjæring ville jeg ha ristet dunken for å få inn oksygen. Hvis gjæring har startet er jeg mer usikker. Ville kanskje ha ristet dunken da og. For så å drukket opp ølet kjapt før smaken av papp kommer snikene :)

Ehhh, man lufter vel med oksygen, ikke co2, eller har jeg misforstått deg? Luftinga kan skje enklest ved å riste inn luft= lokk på karet og rist, eller stikk om ved å la vørteren plaske godt ned i gjæringskaret.

Ristet dunken kraftig flere ganger på søndag og satte den varmt til i går ca 19 grader. Da startet gjæringen opp igjen. Satte dunken tilbake til ca 14 grader i går og nå gjærer det helt fint.

Bra gjæring er i gang. Men til andre som måtte lese denne tråden og ikke vite helt forskjellen: 02 er dioksygen, for alle praktiske formål det vi kaller oksygen. Det er denne vi bruker til å lufte vørter med. Enten mekanisk (vispe vørter og blande inn o2 fra luften), eller tilsette via feks en flaske oksygen benyttet til sveising etc.

Co2 på den andre side, har en litt annen kjemisk forbindelse (derav C'en), og heter karbondioksid. Forenklet er det denne vi kaller for 'kullsyre'. Co2 bruker vi i ølbryggingen også til å drive øl ut fra fat.

Nå er ikke jeg noe kjemiekspert, men kan ikke helt se at det å pumpe litt co2 i vørteren skulle medføre at den ikke gjærer, men det vet kanskje andre mer om.

Det er nok ikke co2 som gjør at gjæringen ikke kommer i gang. Det er nok heller mangelen på o2 som er synderen.
Det gjør at man får lengre lag-tid før gjæren endelig får satt i gang.

Dette i kombinasjon med at det kanskje ikke er brukt gjærstarter/nok gjær - gjør at ting tar tid.

Men man lærer så lenge man lever :)

Tilbake
Topp