Nybegynner feil - mulig å redde?

Nic

Har satt 50l IPA som har stått på gjeringsdunk i ca en uke ved ca 20c. I går skulle dette tappes og jeg satte dette over i en ny dunk sammen med 5gr sukker pr liter - før jeg tappet over på flaske. Den store tabben min var at jeg glemte å løse opp sukkeret i kokende vann først (sukkerlake) - jeg helte bare vanlig hvit sukker rett på dunken. Jeg antar at dette ikke ble løst skikkelig opp før jeg tappet på flaske.

Bør jeg åpne flaskene - sette i litt sukkerlake og korke på nytt? Eventuelt hvor mye sukkerlake? OG var 1060 og FG 1015

Siden du ikke vet hvor mye sukker som er på hvilke flasker, vil du nok få flaskepopcorn.. hvis du tapper alle flaskene i kar og måler SG, vil du ha fordelt sukkeret bedre og får kontroll. Dessverre vil du nok oksidere brygget i samme operasjon.

Jeg ville latt det få gjære best mulig og drukket de med forskjellig kullsyreinnhold. Eventuelt helt de på fat.

Takk for svar,

Jeg kan vel anta at sukkerinnholdet generelt vil være for lavt ettersom det sukkeret som ikke har blandet seg ut vil ligge igjen i fatet før tapping på flaske - og at det sukkeret som er blandet ut generelt vil være godt fordelt i flaskene. Tanken min er da at om jeg legger et par beskjedne dråper med sukkerlake i hver flaske så kan det bli bra? :)

Hvor lenge bør IPA'en min ettergjære på flaske- og er 20c ok temp?

Jeg tror jeg ville latt være
Spart meg for brydderiet og infeksjonsfare
Så lenge øllet smaker godt så gjør det ikke no om det skulle være litt flatt,
men det er nå meg

Takk, da følger jeg deres råd og lar være å tukle mer med det. Jeg får bare håpe det ikke blir helt flatt - smaken bør jo uansett være god. Stemmer det at ettergjæringen på flaske (i 20c) skal vare ca 14 dager før det settes kaldt?

Man får lære av sine feil - satser på å treffe bedre med Hoppy Joe som jeg setter til helgen:)

Ha en fin dag folkens!

hmmmm
Ein ting er at nokre ølflasker blir lite karbonert.

Ein annan ting er jo at nokre kan bli SVÆRT karbonert. Eg ville ha vore litt bekymra for at dei siste flaskene du tappa var fulle av sukker og at det kan smelle.

Eg har paranoia for dette (karbonerer i leilighet og er vekk nokre dagar i slengen) så eg bruker plastesker frå ikea med lok og lås.

Det virker dog for meg at flaskebomber er som nynazister, dei finnes, men det er skjeldent at ein ser dei.

einarpost skrev:
Det virker dog for meg at flaskebomber er som nynazister, dei finnes, men det er skjeldent at ein ser dei.

Men de få gangene man ser dem, kan du ta plumbo på at det blir et hælvete.
Mange flasker gikk i lufta et halvt år etter flasking. Det er ikke så lett å se, men noen flasker halshugde sågar naboflaska (til venstre i bildet).

Vedlegg

• 2013-05-20 16.50.57.jpg
    2013-05-20 16.50.57.jpg
    1,9 MB · Sett: 261
Dårlig utgjæring. Det gjæra fra 68 til 28, noe som gir en utgjæring på lusne 59%. Jeg tilsatte de sedvanlige 6 gr/l, og nå har jeg lært:
  • god utgjæring er lurt
  • jeg er ikke så glad i for mye CO2
;D

Tilbake
Topp