Nybegynner for bruk av fat og co2.

Hei,

Jeg har noen spørsmål angående cornelius fat og co2 system.

1) Hvor lenge holder ølet seg på fat, og hva bør trykket på tanken være ved langtids lagring feks. 6-8 mnd?

2) Hor lang modningstid trenger ølet etter tapping på fat, eller når er ølet drikkeklar fra fat, etter gjæring?

3) Har noen erfaringer med tappetårn og co2 regulatorer fra ebay? har du noen å anbefalinger ?

4) Så har jeg et spørsmål om flasking, i oppskrifter står det "gjæring i romtemperatur 14 dager så kaldt" må ølet lagres kjølig etter dette, selv om jeg ikke skal drikke det på 5-6 ukers tid?

Mvh Espen
 
Sist redigert:
Hei,

Jeg har noen spørsmål angående cornelius fat og co2 system.

1) Hvor lenge holder ølet seg på fat, og hva bør trykket på tanken være ved langtids lagring feks. 6-8 mnd?

2) Hor lang modningstid trenger ølet etter tapping på fat, eller når er ølet drikkeklar fra fat, etter gjæring?

3) Har noen erfaringer med tappetårn og co2 regulatorer fra ebay? har du noen å anbefalinger ?

4) Så har jeg et spørsmål om flasking, i oppskrifter står det "gjæring i romtemperatur 14 dager så kaldt" må ølet lagres kjølig etter dette, selv om jeg ikke skal drikke det på 5-6 ukers tid?

Mvh Espen

1: holder lenge. Men avhengig av temp.
Lav temp= lang lagring (ølkjeller)
1-2år har gått fint. Men noen svake øltyper tåler ikke så mye som sterke øl.
Trykket jeg har er 1bar, ved temp. i kjøleskap.(5grader)

2:
Spørs hvor stort fatet er, hvor høyt trykk du kjører inn osv.
Noen kjører inn 2-3 bar, og slår av.
Så venter et par dager og mater på igjen.
Jeg setter trykket på det man skal ha i henhold til øltype, deretter står det på i 14 dager.
Men om man har høyere trykk og rister fatet, får man karbonert fortere.
Men uten 100% kontroll..

3: tappetårn ok, regulatorer, ulik kvalitet! Men billig er ofte dritt. Kjøp den nest billigste;)

4: skal det stå lenge (år) bør det stå kaldt!
Men noen uker/mnd går fint i romtemp.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
2: Det kommer ann på resten av prosessen. Selv kjører jeg cold crash med gelantin før ølet går på fat, karbonerer ved å trykksette det til 50psi i 24 timer på -1C og da er det gjerne drikkeklart når ølet er karbonert hvis jeg er heldig, eller etter 2-3 dager, litt avhengig av prosess(-feil) eller øltype..

3: Har kun erfaringer med ball lock koblinger fra kina. En av mine lakk som et uvær og på 17mai så sto jeg der med tom Co2 flaske, så tør ikke å anbefale dem i alle fall..

4: Øl holder seg best kaldt, til nærmere frysepunktet desto bedre. Noen øl skal dog oppbevares ved kjellertemp for modning.
Er som Henrik sier at noen uker i varmen går greit, men dersom du skal drive med fat syns jeg det er like greit å få seg en fryser eller et kjøleskap først som sist :)
 
1) Hvor lenge holder ølet seg på fat, og hva bør trykket på tanken være ved langtids lagring feks. 6-8 mnd?
Svar:Minst like lenge som på flaske. Du flusher og purger fatet med CO2, og et fat er helt lystett, så det blir mindre oksidering og lysskadet enn øl på flasker.

2) Hor lang modningstid trenger ølet etter tapping på fat, eller når er ølet drikkeklar fra fat, etter gjæring?
Svar: Dette kommer an på ølstilen. Hveteøl og pale ale/ipa er klar nesten med en gang fatet er karbonert. Andre øl som f.eks imperial stout o.l. trenger noe mer modning, men det er tilfelle for øl på flasker og.
 
Har et oppfølgings spørsmål! Når dere lagrer øl på fat lenge, har dere de konstant tilkoblet CO2? Også etter se er ferdig karbonert?
 
Har et oppfølgings spørsmål! Når dere lagrer øl på fat lenge, har dere de konstant tilkoblet CO2? Også etter se er ferdig karbonert?
Jeg tror dette ville overkarbonert - har opplevd selv å glemme et fat på 2 bar i en uke og etterpå bare tappe ut skum. Så nei.
 
Jeg tror dette ville overkarbonert - har opplevd selv å glemme et fat på 2 bar i en uke og etterpå bare tappe ut skum. Så nei.
Problemet ditt er jo at det er for høyt trykk, ikke at det står for lenge på. Jeg har mine fat koblet til hele tiden (de som er i kjøleskapet), men trykket er bare 1 bar og jeg har nydelige øl.
 
Så lenge du har rett karbonering trykk i forhold til temperatur og øltype så kan det stå på hele tiden uten at det blir overkarbonert.. Jeg bruker å ha ca 1 bar på 4-5 grader som er fint for meg som liker godt karbonert øl(ca 3.0 co2). Riktig i forhold til øltype og temp er ca 0,7 bar. Men som sagt så gir 1 bar perfekt øl for meg.

Men 2 bar gir nok mest skum ja ..

Ligger karboneringstabell både i forumet her og på nett.

Her er en artikkel om co2 som både har tabell og guider til tvangskarbonering.

https://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-co.1449/

Og her er en annen dansk side med sin guide

http://lundteknik.dk/vejled/tvangskarbonering-og-co2.pdf

Easybrew
 
Dette ble en lærerik post :)
men jeg har et oppfølgings spørsmål:
Må jeg ha gjær stopper i ølet eller er det noe annet som er lurt å gjøre før jeg setter ølet på fat? utenom det vanlige som vasking osv. o_O

- Espen
 
Problemet ditt er jo at det er for høyt trykk, ikke at det står for lenge på. Jeg har mine fat koblet til hele tiden (de som er i kjøleskapet), men trykket er bare 1 bar og jeg har nydelige øl.
Cluet var vel å tvangskarbonere passivt, bare glemte den på for lenge i det eksempelet. Likevel litt overrasket at det går fint å la den stå tilkoblet på 1bar over lengre tid, men ok cool.
 
Cluet var vel å tvangskarbonere passivt, bare glemte den på for lenge i det eksempelet. Likevel litt overrasket at det går fint å la den stå tilkoblet på 1bar over lengre tid, men ok cool.
Hvilket trykk man må ha for å oppnå ønsket karbonering er helt avhengig av temperatur. Man kommer jo til et metningspunkt hvor ølen ikke tar opp mer gass når trykket er konstant.
 
Rett karboneringstrykk som fx. 1 bar ved 5-8 grader kan stå på til evig tid men har ikke noen hensikt etter at karbonering er oppnådd eller etter tapping.
Kulekobling kan handles hvor som helst men det må være spesifisert typen CMB og da er det lettest og kjøpe dem i norge
legger ved bilde av rett og feil, mange av de "feile" co2 kobligene har en merkelig hvitfarge så de trenger vi ikke lese på.
 

Vedlegg

  • IMG_1563.jpg
    IMG_1563.jpg
    214,9 KB · Sett: 43
  • IMG_1564.jpg
    IMG_1564.jpg
    228,7 KB · Sett: 43
Tilbake
Topp