Nybegynner har noen spørsmål.

Pål

Hei!

Jeg har ganske så nylig blitt ølinteressert og samtidig blitt bitt av bryggebasillen(før jeg i det hele tatt har brygget noe selv!), og lest en del om emnet på dette og andre forum.

Førstkommende lørdag tenkte jeg å brygge min første øl! Da jeg har blitt veldig glad i stouts, tenkte jeg å starte med dette. Ambisiøst nok hopper jeg over ekstraktbrygging og begynner med all-grain med en gang. :ilike:
Utstyr er skaffet til veie, med kjøleboks som mesketank med manifolder av kobberrør som beskrevet i Moderne hjemmebrygging. Det jeg mangler er en stor kjele, så jeg blir nok nødt til å dele opp vørteren i to mindre under koking.

Oppskriften jeg tenkte å bruke er denne: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=929.0
Den fikk noen modifikasjoner da jeg tilpasset råvarer ut i fra utvalget på Petit. Jeg har de samme malttypene, bare ikke alt fra castle, slik det står i oppskriften.
East Kent Goldings ble byttet ut med Challenger, jeg har også Target i hel utgave. Klar urt dropper jeg, går det bra?

Det var noen småting jeg lurte på i denne oppskriften, selv om den er ganske utfyllende og fin!

Mesking i 90 min. på 66 °C, det vil si at malten skal ligge med vannet i 90 min. før skylleprosessen startes?
Det står som kommentar til temperaturen at termometeret viste for lav temperatur, vil dette si at det egentlig skulle vært mesket på høyere temperatur?

Angående kokingen, som også skal ta 90 min. Siden jeg kommer til å dele opp vørteren i to kjeler, vil det ikke etter 90 min. koking fordampe mye, og bli veldig lite vørter igjen i hver kjele?
Vørteren skal først koke i 30 min. før man tilsetter bitterhumlen, som skal kokes i 60 min. stemmer dette?
Siden jeg har hel Target-humle, må jeg da tilsette mer enn plugg-versjonen som står i oppskrifta for å få samme IBU?

Gjerstarteren på 3 liter tenkte jeg å lage fredag, slik at den kan tilsettes i vørteren etter ca. 24 timer.

Håper dette var klare nok spørsmål, kanskje oppskriftforfatteren kan svare på noe av dette.  :)

Hoi!

Godt valg smaksmessig å hoppe over ekstraktbryggingen!
..ihvertfall med tanke på det jeg selv har smakt av maltekstrakt vs malt.

Klar Urt dropper jeg, går det bra?
Javisst. Det er et klarningsmiddel, og har i utgangspunktet ikke noe å si for smak, etter hva jeg forstår.
Har glemt det tidvis selv, uten å merket særlig forskjell, annet enn at ølet kan bli mindre klart å se til.
Det finnes også for eksempel isinglass (tror jeg) som du kan sette til senere hvis du ønsker å klarne ølet uten filtrering.
Stout er uansett ikke noe man ser igjennom :)

Mesking i 90 min. på 66 °C, det vil si at malten skal ligge med vannet i 90 min. før skylleprosessen startes?
Det står som kommentar til temperaturen at termometeret viste for lav temperatur, vil dette si at det egentlig skulle vært mesket på høyere temperatur?
90 minutter på 66 grader ja. 66-68 grader er vanlig, så det tror jeg ikke gjør stor forskjell.

Angående kokingen, som også skal ta 90 min. Siden jeg kommer til å dele opp vørteren i to kjeler, vil det ikke etter 90 min. koking fordampe mye, og bli veldig lite vørter igjen i hver kjele?
Fra vårt 50 literskar fordamper det 4-5 liter per time under koking, så kan kanskje regne/se ut i fra dette. Hvis for mye væske damper bort, kan du tilsette vann.

Vørteren skal først koke i 30 min. før man tilsetter bitterhumlen, som skal kokes i 60 min. stemmer dette?
Ja, uten at jeg vet hvorfor den skal koke så lenge her uten humle.

Siden jeg har hel Target-humle, må jeg da tilsette mer enn plugg-versjonen som står i oppskrifta for å få samme IBU?
Det ville jeg gjort, har enda ikke vært borti å overhumle ølet, så jeg bruker vanligvis litt mer humle enn i oppskriftene, og spesielt hvis det står plugg/pellets, men man har hel tørket humle.

Gjerstarteren på 3 liter tenkte jeg å lage fredag, slik at den kan tilsettes i vørteren etter ca. 24 timer.
24-36 timer er topp.

Mulig Gahr eller andre har utfyllende info, men her var iallefall en liten starter :D

Lykke til!

Vill si meg enig med Lars på det meste her.

Eneste er at jeg liker å la starteren stå et par dager så den gjærer ut, for så å sette den kjølig en dag eller to.
Da flokulerer gjæren å detter til bunn, så jeg kan helle av all overflødig veske.

Steinarja skrev:
Eneste er at jeg liker å la starteren stå et par dager så den gjærer ut, for så å sette den kjølig en dag eller to.
Da flokulerer gjæren å detter til bunn, så jeg kan helle av all overflødig veske.

Dette skal jeg være veldi enig i.

Jeg mistenker at en litt syrlig smak på noen av mine øl kan spores tilbake til at jeg har brukt  utgjærede store startere i vørteren uten å helt av overflødig veske.

Spesielt i "små" mengder  vørter kan nok store startere som er utgjæret gi en bismak.

Etter å ha smakt på noen av mine startere kan jeg skrive under på at de kan bli VELDI sure :eek:

Lykke til med bryggingen :brygging:

Det er veldig kjekt med en ordentlig gryte, og etter min egen erfaring blir bryggedagen mer stress & banning enn kos & moro når man må holde styr på flere "småkjeler".

Sjekk på Europris om de fremdeles har store gryter på 23 liter der. Alternativt kan du sjekke skips & fiskeriutstyr-butikker og spørre etter "krabbe-gryter". Jeg kjøpte en 40 liters på en slik maritim butikk her i bergen for ca. 800 kroner, inkludert gassbrenner!  8)

Erlendso skrev:
Det er veldig kjekt med en ordentlig gryte, og etter min egen erfaring blir bryggedagen mer stress & banning enn kos & moro når man må holde styr på flere "småkjeler".

Helt klart. Jeg har en 32-litersgryte selv. Når jeg brygger på komfyrer hjemme har jeg riktignok en del av vørteren (~8 liter) i en egen gryte ved siden av, men dette er kun for å oppnå et raskere oppkok. Plata på 1.8kW er ikke verdens raskeste, så en ekstra plate gir både raskere oppkok og bedre fordamping.

Erlendso skrev:
Sjekk på Europris om de fremdeles har store gryter på 23 liter der. Alternativt kan du sjekke skips & fiskeriutstyr-butikker og spørre etter "krabbe-gryter". Jeg kjøpte en 40 liters på en slik maritim butikk her i bergen for ca. 800 kroner, inkludert gassbrenner!  8)

Er denne gryta av aluminium eller stål? Det er uansett ingenting å si på prisen. :)

Den på Fiskeri-butikken er i aluminium. Den på Europris mener jeg å ha hørt er i stål.

Alu-Gryta jeg kjøpte på 40 liter fungerer utmerket. Har også en hyttekjele på 23 liter med kran, som jeg bruker til å varme meske-vann i. Varmer meskevannet på komfyren, og koker vørteren på gass på verandaen. Koselig å sitte på verandaen med en liten IPA, mens vørteren koker. Men det begynner å bli behov for mer klær nå!  :kool:

Hm, det har jeg ikke tenkt på, men hørtes lurt ut. Heller du ut all væske, eller bruker du noe til å få med gjæren ut?
Har stort sett brukt 2-3 liter starter av sterilt vann + Moss maltekstrakt/vørterøl og 1 pose Wyeast til 50 liter brygg,
og siden ølet enda ikke har blitt surt, har jeg vært glad for de ekstra 2 literne startervæske som blir til 4 halvlitere. :)

Velkommen til forumet!

Kult at du vil prøve oppskriften min! Andre har svart bra på spørsmålene dine, men siden det er "min" oppskrift, vil jeg bidra selv også ;)

1. I en stout som denne er det ikke noe problem å kutte ut klaringsmiddel. Jeg bruker det nærmest bare av gammel vane.

2. Å bytte ut EKG med Challenger er også helt ok. Challenger har et lite innslag av sitron som man ikke finner i EKG, men uansett er humlepreget i dette ølet såpass lavt at det ikke har mye betydning. Challenger er bra uansett!

3. Ja, jeg mesker i 90 min. før skyllingen. Det er sikkert egentlig nok med 60 min., men igjen, gammel vane, og potensielt høyere utbytte med litt lengre mesketid. Jeg vil tippe at den reelle mesketemperaturen var rundt 68 °C. Jeg har ikke brydd meg med å kalibrere termometeret mitt skikkelig, av den enkle grunn at jeg etterhvert kjenner det jeg bruker så godt at jeg med rimelig nøyaktighet vet hvilket resultat jeg vil få når det gjelder utgjæringen av ølet. Å få fatt i et helt nøyaktig og konsistent termometer er såpass lite enkelt og såpass dyrt, at jeg ikke har brydd meg med det.

4. Fordampingen kan du regulere delvis med lokk. Jeg begynner med 26 liter, og har ca. 22,5 liter igjen etter 90 min. koking. Det er vanlig å ha en "evaporation rate" på ca. 10 % per time. Jeg ligger gjerne litt under det, men opplever ingen problemer av den grunn. (Potensielt kan man få problemer med dimetylsulfid, som lukter som vannet i en boks hermetisk mais, i øl brygget med helt lys malt, om man ikke koker godt nok. I praksis er dette ikke noe problem for min del, i alle fall.) Forøvrig er en stor gryte (og utstyr til kjøling, f.eks en nedsenkbar kjølecoil) noe av det beste du kan skaffe deg til bryggeriet. det gjør det langt lettere å brygge, og du vil få mer konsistente resultater med tanke på fordamping og utnytting av humlen.

5. Ja, du koker vørteren tilsammen i 90 min., og tilsetter bitterhumlen etter 30 min. koking. Grunnen til at ølet bør koke litt før humlen tilsettes, er at man da får "hot break" før humlen går i. Hvis hot breaken (altså proteiner som koagulerer pga. kokingen) formes mens humlen er i, vil den kunne binde opp noe av bitterstoffene i humlen. Humlemengden er den samme for løs, hel humle (blomst) som for plugger. Plugger, eller pucker, er bare humleblomster som er presset sammen til "klumper" på ca 14 g. Humlen i plugger er ikke malt slik som i pellets. Jeg liker dem fordi de tar mindre plass i fryseren... Juster mengden i henhold til alfasyreinnholdet. Min humle holdt 12 %, så hvis du har et annet innhold i din humle, øker eller reduserer du i forhold til det.

6. En så stor gjærstarter bør ikke tilsettes i sin helhet, da det rett og slett vil tynne ut ølet og potenslielt endre smaken ganskle mye. Gjør som
Steinarja foreslår: Lag starteren noen dager i forveien, la den gjære helt ut (rist den godt så ofte som mulig underveis), sett den så i kjøleskap og la gjæren bunnfelle. Like før du tilsetter gjæren dekanterer du mest mulig av "ølet" i starteren og heller kun i gjæren. Bare husk å la det være igjen nok væske i starteren til at du får løst opp og helt ut all gjæren! Jeg prøver å aldri få med mer enn en liter væske fra starteren totalt.

Håper det går bra med bryggingen. Om du lurer på mer er det bare å spørre.

Et annet sted har jeg lest at det knapt gjør noe forskjell om du koker med lokket (løst) på eller helt åpent. Det er bare lite som kondenserer og detter tilbake i gryten. Link til Gahr.

Dank je wel, Eduard!

Selv om nederlandsken min ikke er den beste, var dette interessant. Essensen er altså, at det eneste som betyr noe i praksis for fordampningsraten, er hvor mye energi man tilfører væslen som koker per liter? (Virker jo logisk.) Lokk eller ikke spiller liten rolle da vannet som kondenserer mot lokket avgir varme/energi som i stor grad tilbakeføres til innholdet i gryta, og der bidrar til å fordampe mer vann. Det som betyr noe når det gjelder lokk, er at man beholder nok energi/varme i gryta til at kokingen blir opprettholdt, slik at koaguleringen av proteiner går som den skal. Har jeg forstått dine lansdmenn korrekt?

Den første setningen jeg lærte på nederlandsk var forøvrig (med forbehold om skrivefeil): "Ik ben directeur van een rijwielfabriek in Zaandam." Nyttig, ikke sant?

Gahr skrev:
5. Ja, du koker vørteren tilsammen i 90 min., og tilsetter bitterhumlen etter 30 min. koking. Grunnen til at ølet bør koke litt før humlen tilsettes, er at man da får "hot break" før humlen går i. Hvis hot breaken (altså proteiner som koagulerer pga. kokingen) formes mens humlen er i, vil den kunne binde opp noe av bitterstoffene i humlen.

Hm, der lærte jeg noe som tidvis har kommet naturlig på grunn av humlefomling. :)
Har du eller andre formening om lengde på "hot break", eller tar dere det på skjønn?
30 minutter hørtes lenge ut, tar jo sin tid å brygge likevel  :laugh:

This is called the Hot break and may take 5-20 minutes to occur, depending on the amount of protein in your extract.
(http://www.howtobrew.com/section1/chapter7-2.html)

Lærte jo et par nye ting her nå.
Bruker å koke i 90min, men til nå har det bare vert p.g.a. fordampning, men nå har jeg enda en god grunn.
Bruker også å koke helt uten lokk, men nå som det blir kaldere i veret er det vanskeligere å holde en god kok.
Får prøve med lokket delvis på neste gang.

Jeg pleier bare å ha en liten glipe på lokket. Da har jeg god kok med en effekt på 1400 W, og så kan jeg regulere hvor mye det koker med å flytte lokket noen får millimerter, alt ettersom.

Takk for alle svar! Dette er til god hjelp.

Ble så jeg lagde en litt mindre starter, det ble vel litt i underkant av 2 liter. Jeg ville ikke vente flere dager på at en større starter ble ferdig utgjæret, så da lagde jeg i stedet en litt mindre, slik at jeg forhåpentligvis kan helle i hele mengden i det ferdige brygget.

Er veldig spent på hvordan første bryggedag går. Skal komme tilbake med rapport om hvordan det gikk!

Topp!

Så lenge du passer på å desinfisere alt som skal i kontakt med ølet etter kjøling med klorvann eller liknende (1-2 korker klor per gjæringsbøtte, og putt oppi eventuell hevert, visp til å vispe inn oksygen i vørter før gjæren tilsettes ++) går det sikkert fint, og mang en smakfull øl kan nytes!! Så og si alt sjølbrygg har smakt mye mer og bedre enn de fleste kommersielle øl her til lands, kan kun settes opp mot mikrobrygg (Nøgne Ø og mindre..), og står likevel sterkt.  ;D

Da er altså første brygg i gjæringsbøtta! Skal sjekke litt senere i dag om det er noe aktivitet.

Brygginga gikk forsåvidt greit, men jeg følte jeg hadde dårlig kontroll på meskinga spesielt, utrolig lærerikt var det i alle fall!

Utstyret skal absolutt forbedres litt til neste gang. Mesketanken var i minste laget, den ble fylt opp til bredden.
En stor kjele hadde absolutt vært å foretrekke. Jeg endte opp med ca. 18 liter til slutt, hadde vært fint å kunne fått litt mer utav det når det likevel er så mye arbeid!

Synes selv jeg var ganske nøye med desinfisering og renhold, men en bommert gjorde jeg. Da jeg tappet vørteren fra kjelen til gjæringsbøtta datt det lille plastrøret på enden av heverten ned i gjæringskaret!  :eek:
Det var allerede tappet i så mye vørter at jeg ikke fikk den opp igjen, jeg turte ikke stikke hele hånda nedi. Hehe, håper ikke dette røret ødelegger mitt brygg, det skulle være ganske godt desinfisert.

Målte OG til ca. 1.053-54, men jeg vet ikke om dette stemmer helt. Hadde egentlig glemt å tappe av litt til måleglasset, så jeg måtte ta det aller siste som var igjen i kjelen sammen med humlen.

Hørtes bra ut!

Vi har kokt gummihøne (2cm lang..) og gjæret gaffel uten at det har ødelagt noe. Kanskje snarere tvert imot?  :D

Tilbake
Topp