Nybegynner med sett fra coopers og spraymalt

Hei,

Er nybegynner og trenger litt råd. Har satt et par sett med lys pils (europris) tidligere med svært variabelt resultat (følgte oppskriften).
Nå vil jeg gjerne lage noe godt, men tør ikke å satse mastercardet på utstyr helt enda :)
Tenkte å prøve på det som står her: http://vinogbar.no/product_reviews_info.php?products_id=107&reviews_id=38&osCsid=8fc7e63e85b130a8b4d38b4e4400ea4b
Men er ikke helt sikker på hvordan man burde gå frem... Skal det sukker inn i dette i tillegg?
Noen som har gode tips på hvilke sett som anbefales (liker ale, bitter, stout..) og hva jeg bør blande i lag med settet?

Hei Lindbach, og velkommen til forumet!

De der ølsettene fra Europris er nok ikke helt 'top notch', skjønt de er greie å utforske prosessen med ;). Ølsettene til Coopers er av betydelig bedre kvalitet (de bruker bare maltekstrakt, og ikke ekstrakt av umaltet bygg, slik Geordie gjør). Vin og Bar foreslår at du bruker mørk maltekstrakt istedenfor sukker. Maltekstraktet må man da koke opp og kjøle ned igjen, for så å tilsette som man ville gjort med sukker.

Å kombinere ferdige ølsett med maltekstrakt vil nok føre til øl som er fyldigere enn det som er meningen, men du slipper ihvertfall den syrlige og tomme smaken man ville fått dersom man bruker en hel pakke sukker. I tillegg foreslår de å bruker Wyeast sin gjær, og det vil definitivt bidra med å gi ølet et bedre preg.

Istedenfor maltekstrakt kan du også prøve Coopers Beer Enhancer (nå utsolgt hos Vin og Bar men tilgjengelig for en høyere pris hos Mye Moro i Kirkeveien/Majorstuen). Dette er en slags blanding mellom enkelte sukkertyper, hvorav bl a maltose. Beer Enhancer krever ingen oppkok.

Uansett, bare kjør på, det blir trolig godt øl av det!

Forøvrig, hva var resultatene av å prøve 'lys pils' fra Europris? Var det syrlig, uklart, eller bare ikke pilsete nok?

Takk for kjapp respons!
Resultatet av europris-ølet ble for syrlig (en ubehagelig syrlighet) - og veldig tamt..
Klarheten var grei..
Skal forsøke dette settet når vindunken er ferdig (har satt endel vin på krekling og grunnet bedre halvdel må jeg nok vente med nytt prosjekt til forrige er ferdig og ryddet unna).

Syrligheten skyldes helt sikkert den store mengde med råsukker som du har brukt. Dette vil du bli kvitt ved bruk av maltekstrakt eller 'beer enhancer'. :)

Husk også å være VELDIG nøye med rensligheten! Det fins en rekke gode "vaskemidler" til brygging. Klorin er enkelt, men husk å skylle klorinen bort. Jeg bruker kokende vann til formålet. Den syrlige smake du har opplevd tidligere kan også godt skyldes bakterier.

Du kan også forsøke å bruke mørk spraymalt og sukker halvt om halvt. Hvis det i følge oppskriften skal tilsettes 1 kg sukker i settet, vil det ferdige produktet kunne bli relativt søtt om du kun bruker maltekstrakt i stedet. Men, som Eduard sier, blir det nok helt ok likevel.

Lykke til!

Hei og takk for tipset,

Har fått litt trening i desinfisering etter å ha drevet med vinlegging en stund. Bruker ballongrens og masse kokende vann.

Jeg bruker de plastdunkene man får kjøpt på europris til vinlegging, regner med at de går bra til ølbrygging også.. De har vært enkle å holde rene.

Jeg bruker også plastdunker, men bytter dem når det blir for mye riper inni. Hva slags kjemikalier er det i ballongrensen?

Hei,

Er ikke sikker på hva det er slags kjemikalier i det. Men det er fryktelig effektivt på å fjerne gamle vinrrester og lignende.
Kjøper det på europris og det koster nesten ingenting. Har brukt det til flaskevasking, utstyr og dunker. Etter vask skyller jeg 3-4 ganger med kokende vann...

jeg ville ha brukt et desinfiserende middel etterpå, f.eks. Klorin eller Star San. Da er du helt sikker.

Det er noen av disse ballongrensene som frigjør klor når man bruker dem, så kanskje du slipper :)
Du får bare lese på pakka/pakningsvedlegget, men ellers så er jo krystallsoda og klorin et bra og veldig billig alternativ :)

Svar til Lindbach.
Den syrlige smaken skyldes sukkeret, som er helt utjærbart. Det vet du jo fra vinleggingen. Malt (ekstrakt) inneholder både gjærbart og ugjærbart sukker. Ved å tilsette en kilo DME (Dried malt ekstrakt-Spraymalt) tilfører du ekstrakten (ølsettet) ekstra både gjærbart og ugjærbart sukker, noe som gir mer alkohol styrke og ikke minst mer fylde. Ikke kok ølsettet. Det er ferdig humlet og skal bare tømmes rett i dunken. Jeg vil anbefale å varme boksen på forhånd i varmt vann så "sirupen" lett kan tømmes ut. Kok opp spraymalt i to-tre liter vann. La det får et godt oppkok. OBS! Ekstrakt koker lett over. Bruk en stor gryte. Dagen før du skal brygge koker du opp ca. 20 liter vann som står til kjøling natta over. Dette har betydning for smaken.

Gjær. Det settet som er anbefalt på vinogbar sin side, er det en kunde som har anbefalt, ikke vinogbar selv. wyeast London III er en flytende gjær, en ale type. Den kan gjære i rom temp. Til fytende gjær må man lage en starter. Mer om det kan du lese her. http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=339&Itemid=41 Den lille gjærposen som følger med er ikke å forakte. Det er tørrgjær. Mye enklere å ha med å gjøre enn flytende. Bare rehydrer og ha det oppi vørteren i gjæringsdunken.

Jeg må bare si at jeg har hørt en del "skremsel propaganda" om at den gjæren som følger med er for dårlig. Det har ikke jeg erfart. Eneste hvis man kjøper ølsett på Europris, bør man sjekke best før datoen.

Dette ble mye skriving. :innlegg: Håper ikke mod´er kommer å slår meg i hodet med noe hardt ;D

Jalle skrev:
Dette ble mye skriving. :innlegg: Håper ikke mod´er kommer å slår meg i hodet med noe hardt ;D

Nei nei, man kan aldri skrive for mye fornufting ;)

Og ellers gjæren: den som Coopers lager er helt grei. Men det er jo litt moro å prøve Wyeast og evt lage en starter. Man lærer mens man gjør.

Takk for masse informasjon - har lært masse nå..
Det med utgjæringen av all sødme har nok vært det som jeg har slitt med de få gangene jeg har prøvd meg på ølbrygging.
Satser på å få tak i dette settet snarest med spraymalt og ekstra gjær...

Jeg har problemer med å lage frisk lett pilsner ( og helst uten bunnfall på ferdige flasker). Hva om man satte et ølsett meden eller annen type lyst øl. La dette bli ferdig, tappe det om, filtrere ølet og riste det slik at all kullsyre forsvinner fra ølet. Lagre ølet på f.eks 1,5 liters rengjorte brusflasker i kjøleskapet.
Kjøpe en soda stream maskin og tilsette kullsyre med denne,
Har noen erfaring med en slik måte å gjøre det på ?
odd Arild

Tykkmelk skrev:
Jeg har problemer med å lage frisk lett pilsner ( og helst uten bunnfall på ferdige flasker). Hva om man satte et ølsett meden eller annen type lyst øl. La dette bli ferdig, tappe det om, filtrere ølet og riste det slik at all kullsyre forsvinner fra ølet. Lagre ølet på f.eks 1,5 liters rengjorte brusflasker i kjøleskapet.
odd Arild

Det høres sinnsykt tungvint og risikabelt ut... Hvis du har problemer med bunnfall i flaskene - prøv å la ølet få lenger tid på dunken, evt bruk gelatin eller annet klarningsmiddel for å fjerne mest mulig gjær før flasking.

Det tror jeg ikke er en foretrukket måte å gjøre det på, men man kan jo alltids prøve. Jeg har lest om noen som har laget et system som fungerer med 'flat øl', hvor øl er pakket i poser i papp, akkurat som pappvin. I baren hadde han så et system som 'sprøytet inn' kullsyre, slik at ølet ikke var flat lenger.

Hvis du vil prøve det, og har mulighet til å prøve dette med en soda stream maskin (uten å måtte kjøpe en først), så kan det være et interessant forsøk.

Den 'vanlige' måte blant hjemmebryggere er vel å la ølet gjære ut som vanlig, stikke om til en annen tank og la det klarne ved lavere temperatur. Så fater man ølet og tilsetter kullsure i ølet. Og så tapper man ølet på flasker med en mottrykksfyller eller beer gun. Evt så filtrerer man ølet før man tapper det på flasker.

Dersom man gjør dette på riktig vis kan man få kristallklart øl på flasker, uten bunnfall. Faktisk så kan øl med bunnfall også være veldig klart. En del lagergjærtyper setter seg godt fast i bunnen slik at gjæren ikke lett virvler opp. Da er det bare å helle ut ølet i én kontrollert bevegelse og ølet vil bli klart. Jeg henviser gjerne til Joakims bildeserie, som inneholder et bilde av hjemmebrygget pils med bunnfall i flasken men likevel klart i glasset. NB: dette krever litt tålmodighet. Se tredje og fjerde bilde i denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=714.0

Tykkmelk skrev:
odd Arild

Da vil alt øl skumme ut når du tar flaska fra Soda maskinen så det går ikke med annet enn rent vann.
Men det finnes systemer hvor du tilsetter kullsyre på brusflsker, du må bruke en egen kork med ventil, flaskekabonator fra Petit # 7169, man da må du også ha corneliuskoblinger.
Jeg kjøpte korker på partyman, her kan du leie en karbonator hvor du kobler på en sodapatron, men jeg bruker mitt eget utstyr som er så enkelt som en 3 mm. rørstuss påkoblet slange som jeg stikker inn i korken, rister inn med 4 kg. trykk til jeg ikke orker mer, (det er tungt med 20 stk. 1,25 liters flsker   :) ,
De er da klare med en gang til å helle i glass, det prøvde jeg for første gang i gårkveld når fatet var tomt.

edit:
Jeg prøvde for førsrte gang å drikke ølet med en gang, idag er det bare vann på flskene, men det er bedre enn flatt vann  :)

Svar til Tykkmelk.
Dette som du spør om er ingen god idé. Skal du filtrere øl må du ha to Cornelius fat, CO 2 flaske og filtere. Men dette er dyrt.
Jeg kan ikke svare mere enn dette. Jeg beklager. Jeg må bare henvise til mer erfarne bryggere i dette forum.

Tykkmelk skrev:
l. La dette bli ferdig, tappe det om, filtrere ølet og riste det slik at all kullsyre forsvinner fra ølet. Lagre ølet på f.eks 1,5 liters rengjorte brusflasker i kjøleskapet.

odd Arild

Det er vel ikke grunn til å riste ut kullsyren.
Det finnes filter for vin hvor du bruker pappskiver, litt billiger hvis du bare har lyst til å prøve litt, har selv brykt det i begynnelsen. Men du må som ellers passe på å ikke piske luft inn i ølet.
En annen måte å unngå oksydasjon på er å drikke det fort opp  :)

Tilbake
Topp