Hvis klart øl/pilsner er så viktig for deg, så bruk en ølgjær med god flokkulasjonsevne (dvs medium til high/very high). Da blir ølet krystallklart når det får stått en stund på flaskene/fatet.
Feks kan du bruke:
Wyeast 2000 Budvar Lager
Wyeast 2007 Pilsen Lager
Wyeast 2001 Urquell Lager
Wyeast 2278 Czech Pils
og evt
Wyeast 2112 California Lager (denne skal helst ikke gjære under 14 ºC, men det er vel kanskje bare en fordel?)
Litt tålamod er påkrevet, slik at ølet får klaret ordentlig før du forgriper deg på det (ikke så lett, I know! ;D). Vær også litt forsiktig under hellingen.
Jeg har aldri brukt klaringsmidler, men får likevel krystallklart øl hvis jeg ønsker det - og det er slett ikke alltid at jeg ønsker det. Men det du spør etter, naturlig gjæret øl/pils uten bunnfall, er nærmest en umulighet. Dette er snarere et produkt av industrialisert ølbrygging der ølet er er filtrert og etterpasteurisert, og deretter tilsatt kullsyre på kunstig vis. Dette vil uvegerlig også ta bort mye av den gode smaken av ordentlig øl. Øl er så mangt og mange øltyper behøver ikke være krystallklare for å smake meget godt - ofte helst ikke. Kanskje er det noe med at vi har en tendens til å tro at butikkenes krystallklare (og ofte nokså smakløse) øl er "fasiten"?
Sannheten er kanskje: Det finnens ingen fasit - bare godt og mindre godt øl. Klarheten er vel kanskje, når alt kommer til alt, mer en psykisk greie?
Uansett: SKÅL!
:skaal2:
MK