nybegynner spørsmål

har satt min første brygg til gjæring igår. det er bra aktivitet o gjærlåsen,men vannet har minket endel. Skal man etterfylle vann ved behov og i såfall, hvor ofte er vanlig?

visst det er i gjælåsen så må den ikke gå tom for vann. Det skal normalt ikke være nødvendig og etterfylle denne, men du kan ha hatt litt god gang i gjæringa og det har dyttet vann ut av gjærlåsen din.
slå litt vann på den rolig og ikke få noe vann oppi gjæringskaret

Bruker starsan blanding selv, eneste minuset med det er at det må etterfylles en del under god gjæring da det blir nye skum som bobler ut :) Satt en robust juleporter nå og den måtte jeg bare gi opp vann/starsan i gjærlåsen, sprayet innsiden av en engangshanske med starsan og satte over låsen istedenfor ;)

Mitt tiende brygg har eg no ståande til gjæring, denne gangen med tett lok og gjærlås. Tidligare har eg berre latt loket ligga lett nedpå dunken. Er det noko grunn til at ein brukar tett lok og gjærlås? anna enn den skremmande infeksjonsfaren, som eg meinar er heilt minimal om loket ligg lett nedpå. Ellers har eg høyrt folk snakka om oksidering, har liten tru på at oksygen slepp til ølet under gjæring. Når eg åpnar loket og luktar så riv det i nesa av andre gassar enn oksygen. Eg veit det er enkelte som tappar om ølet for sekundærgjæring. Då vil ølet komma i kontakt med oksygen, mykje meir enn under gjæring med loket lett på.

Er det nokon som har nokon kvalifiserte synspunkt her?

jeg har laget 7 batcher med det gjæringskaret som Coopers kom med tidlig i 2014. det har ikke "tett lokk og gjærlås som sitter bom fast i karet" men heller et helt tett lokk som ligger "løst" uten gjærlås. det fungerer helt fint og jeg kommer til å kjøpe samme igjen. utrolig deilig å slippe styret med gjærlås. karet er av typen gjennomsiktig plast slik at man enkelt kan nyte prosessen som pågår.

Sist redigert:
Tilbake
Topp