Nybegynner trenger hjelp!

Hei! Jeg er ekstremt ny på feltet og har handlet inn noe utstyr og råvarer og skal til å starte på mitt første brygg (hveteøl). Jeg har lest masse, men blir ikke riktig klok på fremgangsmåten. Er det noen som kan gi meg en rask step-by-step/walkthrough på hva jeg skal gjøre? Har lest om trinnmesking og gjærstarter, men skjønner meg ikke helt på det. Har skjønt at det er mulig å gjøre dette på en enklere måte? Har sett på litt oppskrifter og tenker på bruke denne men å bare brygge 1/3 del av den til å starte med:

Mengde ca. 50 l.

Pilsner/lagermalt 6,0 kg
Hvetemalt 6,0 “

Bitterhumle 40 g. Uspes. humle 5 % alfa
Smakshumle 10 g. Uspes. humle 5 % alfa (kokes 20 min)

Overgjær Weizenbier-gjær

Trinnmesking:
55 gr.C i 30 min Siling ved 78 gr.C
68 gr.C i 60 min
Primærgjæring ved 16 - 18 gr.C
Lagring ved 10 - 12 gr.C

Er det her beregnet at man skal starte med 50 liter vann? Når skal jeg sile? Skjønner veldig lite...

Å bli klok på fremgangsmåten er ikke alltid så lett.
Noe av årsaken kan være at det er flere måter å brygge øl på samt at utstyret som brukes kan være så forskjellig.
Mitt tips,
gå inn på komme i gang, guider på Bryggselv sin side og les.

Skriv hva utstyr du har tenkt å bruke.
Ellers så er det mulig å lage godt øl uten stegmesking.
Det er også laget mye godt øl med tørrgjær, utvalget er riktig nok begrenset.

Ikkje gjer dette så komplisert. Dropp at som heiter stegmesking, gjærstartar, mv.

Back to basics og 20-25 liter.

Reknar med du har maltpose, alt anna er berre gris.

Meske på 67 grader i ein time, og ver ferdig med det. Om temperaturen droppar litt undervegs er ikkje det så nøye.

Ta ut posen, skyll, skvis, og kok vørteren i 60 min. Tilsett humle undervegs. Bruk gjerne humlepose.

Kjøl ned til 20 grader og tilsett 2 x fersk eller fast gjær.

Du må i alle fall først velge bryggemetode. Mitt tips er BIAB (brew-in-a-bag). Det er enklest og billigst. Søk biab på nettet/youtube og les bryggebøker om dette. Mange her på forumet som ønsker å hjelpe nybegynnere med råd og tips, men man må vite hva vi skal hjelpe til med.

(...)les bryggebøker(...)

Jeg er så enig. Les 1-2 bryggebøker, og du vet det aller meste du trenger for å starte, uten å være helt grønn. Deretter er det mye enklere å stille konkrete og mer spesifikke spørsmål rettet mot ulike ting du lurer på.

Jeg leste «Ølbrygging fra hånd til munn» og «Håndbok i ølbrygging» (i motsatt rekkefølge, uten at det har noe å si). Kan anbefale disse.

Tilbake
Topp