Nybegynner trenger noen få svar

Hei,

Jeg er en 45 år gammel kar i fra Arendal som i disse dager holder på å forberede meg på mitt første hjemmelagde øl.

Kjøpte et ølsett hos lokal forhandler. Det ble en Kølsch siden denne kan settes i gjæringskar ved 20 grader ( siden jeg ikke har noen mulighet til å lage en pilsner som krever lavere gjæringstemperatur )
Han som solgte meg ølsettet mente at dette var en grei type øl å starte med og som kunne vær lik en tradisjonell pils.

Har i den forbindelse noen få spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1. Har en kjele ( 30 liter ) som kan reguleres kun i temperaturhopp på 5 grader. På ølsettet så står det at denne skal meskes på 64 grader. Vil det være noe problem dersom jeg velger 65 grader på min kjele ? Og hvor mye kan denne temperaturen variere underveis i de 90 min som meskingen pågår.

2. Etter at jeg har sirkulert vørteren manuelt den siste halvtimen så er det på tide med vanning gjennom silkaret. Er det slik å forstå at jeg bør bruke vann med en temperatur på 78 grader ? Skal jo tilføre ganske mange liter ( rundt 15 liter ) og det krever jo litt kasseroller for å få til dette.

3. Så til nedkjølingen av vørteren etter at humlen har fått sin koking på 90 min.
Hva slags slange og tilkoblinger bruker dere til spiralkjøleren ? Noen som har en link til hvor jeg kan få kjøpt ferdig modifiserte tilkoblingsslanger ? Eventuelt beskrive hva jeg trenger.
Har tenkt å stå ute på terrassen og dermed bruke hageslangen til kjølingen.

4, Til slutt så lurer jeg på dette med gjæringstemperatur på dette ølsettet. Det står at det bør stå på gjæringskar på 20 grader i 14 dager før karbonering / flasking. Hvor mye kan denne temperaturen variere uten at det går galt med mitt første forsøk.

Håper dere kan svare på disse spørsmålene og på forhånd takk !

Mvh. Knut
 
1. 65 grader går nok fint. Men vær forsiktig med å nærme deg 70, da du da risikerer å få stoppet opp meskeprosessen. Litt variasjoner på et par grader opp og ned under meskingen gjør ikke noe.
2. Ja. Men ikke kritisk at den er akkurat 78 grader.
3. Vi har koblet den til med en vanlig hageslange og vanlige hage-slange koblinger. På BryggSelv (og sikkert andre steder) selger de hageslange som metervare, som var veldig praktisk for oss iallefall, siden vi bare trengte 3-4 meter.
4. Litt variasjoner tåler den. Det som er viktig, er å måle FG når du nærmer deg slutten av gjæringsprosessen, for å sjekke at gjæren har gjort jobben sin. Så lenge den har det, betyr det ikke noe om tempraturen har gått litt opp og ned.

En av de første tingene man lærer som fersk brygger er at det er utrolig hvor mye rart og feil man kan gjøre under bryggeprosessen, og så blir det godt øl av det uansett. Lykke til, og husk å slappe av og ha det moro!
 
Kølsh skal normalt gjære passe kaldt, les ca 16 grader, men siden dette er et sett så må gudene vite hvilken gjør det er.

1. Ikke stol på kjelens termostat. Temperaturen svinger mye med slike, i tillegg til stor feilmargin. Bruk termometer for å lese av faktisk temperatur og reguler pådrag deretter. Typisk å varme vannet opp 6 grader over mesketemp, og hive malten oppi. Malten er jo kald og drar tempen ned ca 5 grader.
2. 75 til 80C er bra. Poenget er å skylle ut sukkerrester uten å bruke for mye varme. Maks 80C
3. de har rørkoblinger type kompress for 10 12 og 15 mm på biltema, med halvtoms eller trekvart toms i andre enden. så setter du gardenekoblinger på disse.
4. Gjæren er ukjent, men start på maks 18C. Selv ville jeg starta den på 16C og økt til 18 om ingenting skjer ila non dager
 
Siden du sier det er ditt første brygg, og bare for sikkerhets skyld: temperatur betyr temperatur i dunken, ikke romstemperaturen. En grei sak er er ei sjølklebende termostripe som du klistrer på gjæringskaret.
Og angående temperatur: Hold den så jevn som mulig, og la den stige litt mot slutten av gjæringsforløpet. Som sagt ovenfor, du bør starte lavere enn 20, 16-18 er bra. Vær klar over at temperaturen kan stige ganske mye under stormgjæringen pga gjærens arbeid, og at den vil synke igjen når aktiviteten avtar. Derfor må du følge med, og så langt mulig gripe inn for å kompensere for disse bevegelsene.
Vil du ha noe som ligner pils, bør du legge temperaturen i den lave enden. På 20 grader får du en god del fruktighet.

Å flaske etter 14 dager kan være greit, og det kan være ugreit. Det kommer an på om gjæringen har gått fort eller sakte. Når det ser ut til at gjæringen er slutt, foregår det likevel prosesser som det er viktig blir fullført: Gjæren "rydder opp" etter seg. En tommelfingerregel er at SG skal ha ligget fast i tre dager, i alle fall. Og det er ingen fare forbundet med å vente.
 
Hei igjen og tusen takk for svar.
Kjempefint å ha et forum hvor folk er så villige til å dele sin kunnskap

Men har noen ytterligere spørsmål.

Har forstått det slik at jeg bør måle OG når vørteren er nedkjølt til rundt 20 grader og altså rett før denne settes på gjæringskar.
Deretter vente med å måle FG inntil jeg skal fylle denne over på nytt kar for tilsetting av sukker.

Noen nevner at man kan ta målinger de siste 2-3 dagene for å se at FG har stabilisert seg på det nivået som forteller at den er ferdig i gjæringskaret og klar til å omstikkes.

Jeg vil bruke gjæringskar uten tappekran. Hvordan skal jeg da få gjort disse målingene med hydrometer uten å tilføre luft til karet ? ( som jeg har forstått bør unngås )

Et spørsmål til angående beskrivelsen på ølsettet som jeg kjøpte på olbrygging.no ( http://www.olbrygging.no/products/klsch )
Der står det at forventet OG skal være 1.049. Vil dette bety at dersom jeg kommer så nærme denne som mulig så har jeg lykkes relativt bra med selve meske/koke prosessen ?

Står forøvrig også at dette ølet skal stå med gjæringstemperatur på ca. 20 grader, mens jeg kan lese på dette forumet at Kølsch skal ha en gjæringstemperatur på rundt 16 grader.

Vil gjerne vite dette siden jeg har lyst til å følge så riktig tilberedningsmetode som mulig.
 
Dersom du ikke vil ned i karet for å måle FG kan du la den stå i tre uker synes jeg. Jeg fjør det ofte på Kölsch og tar meg dermed ikke bryet med å lese av FG før jeg flasker(for å regne ut alk. prosenten). Jeg har aldri hatt øl som ikke er ferdiggjæret eller ferdigryddet" for den saks skyld. Men prøv å gjære lavere enn 20 grader som nevnt over. Jeg gjærer Kölsch på 16 grader. Lykke til(og fiks deg et kjøleskap med kontroller så du får gjæringen på rett temp så raskt som mulig)!
 
Jeg har monitorert en ytterbod som jeg har og denne har holdt ganske så jevn romtemperatur i løpet av dagen.
Har steget fra 16-18 grader fra klokken 10 til kl 17.
Dette må vel sies å være nærmest ideelt lokale for gjæring av mitt kommende Kölsch brygg ?

Lurer på en ting til i forbindelse med karbonering og lagring etterhvert.
Hvis jeg bruker sukkerlake til karboneringsprosessen så ser jeg for meg 5-6 g sukker pr. liter øl.
For å få blandet dette godt nok så må jeg røre dette forsiktig inn ikke sant. Noe tidsperspektiv på dette ?
Og er det sånn at jeg etter å ha rørt inn dette kan la karet stå en time eller to etter røringen før flaskingen utføres ? ( for å få med minst mulig sedimenter på flaskene )

Lar flaskene stå i kasser i cirka 14 dager i romtemperatur ( 20-25 grader ) før jeg får prøvesmakt på ølet.
Så til slutt mitt viktigste spørsmål. Er det noe i veien for å lagre dette videre på 20 grader eller må dette ølet lagres kaldt ?
Har begrenset med plass til kald lagring.
 
Det greieste når man karbonerer med sukkerlake er å ha et ekstra kar å stikke om til.
1. Lag sukkerlake ut i fra hvor mye som er i gjæringskaret
2. Helle sukkerlaken i bunnen av kar nr. 2 (karet selvfølgelig grundig rengjort med StarSan)
3. Tapp rolig fra kar 1 til kar 2 med via slange til bunnen

Dette vil føre til at sukkerlaken blandes ypperlig i godsakene.
 
Øllet produserer eller løser ut c02, også mot slutten av gjæringen, så det oksyderer nok ikke mye etter en slik måling
 
Tilbake
Topp