Nybegynner trenger noen generelle råd

Ok da lar jeg ølet være på gjærings karet til neste uke og så flasker jeg det. Men jeg tengte å brygge litt mjød på gjærkaka, vill det fremdeles være nok futt igjen i gjæren til å sette igang mjøden, etter en uke till i ølet?

Det blir mjød med ingefær og lime (og malt/humle), har hørt at mjød godt kan brygges på ølgjær, så det må jo forsøkes.

hole skrev:
Ok da lar jeg ølet være på gjærings karet til neste uke og så flasker jeg det. Men jeg tengte å brygge litt mjød på gjærkaka, vill det fremdeles være nok futt igjen i gjæren til å sette igang mjøden, etter en uke till i ølet?

Neida, ingen fare.

Takk for svar.
FYI: Etter litt leting på nettet fant jeg en side som solgte Mate. www.yerbamate.no
Bestilte noen pakker på søndag og fikk de idag, så virker ok. MW

Martin wrigth
Mate som man oftest sier her eller som enkelte håpløse te selgere insisterer på å si Mate te, Det føles bedere å si Yerba Mate som jo bare frit oversat betyr Mate blader, det er jo ikke te (Camellia sinensis).  Mate fås kjøpt på velutstyrte Te og kaffe spesialister særlig i større byer, men jeg opplever stadig at de som jobber der ikke vet va Mate er.
[/quote]

Jeg har lest et sted at jeg kan bake med malten som ligger igjen etter meskingen, og måtte prøve det også. Jeg ble positivt overasket, brødene ble saftige og gode. Vi er nå iferd med å spise opp det siste brødet. Så siden jeg ikke enda hadde kastet malten, planla jeg å bake mere i dag. Men som jeg fryktet hadde malten begynt å surne. Men jeg har jo bakt surdeigs brød før så jeg måtte prøve en liten runde med denne surnede malten også. Denne deigen står nå å hever, jeg tilsatte lit tørrgjær(bake gjær) og litt gjær fra et glass som jeg hadde satt tilside for å klarne men som begynte å gjære, dette brygget luktet godt så det er nok ikke villgjær men ølgjær.

Dette er kansje noe som kan få eventuelt lit motvilige fruer til å tilate litt mere brygging hjemme en tidligre, damer pleier jo å elske sunne fiberrike brød ;)

Første malt brødet
3    deler mesket og skylt malt
1,5 deler siktet vetemel
1    del  smammalt vete grov
litt knust karve (høstet lokalt)
salt
tørrgjær (eventuelt ølgjær)
Dette var et meget godt brød, saftig og smaksrikt, og selvfølgelig fult av sunne fiber.

Syrna malt brød
3    deler sur malt (må lukte godt  :eek:)
2    deler siktet vetemel
1,5  deler rugmel 
salt
karve
gjær
Håper dette brødet blir godt må kansje spare litt surdeig for frmetidige brød

:skitbra: Kult! Baking av brød med brukt malt skal prøve. Har 6 kilo liggende nå så det blir nok til et par stykker ;)

Yess, dette har jeg også lurt på, kult at du har prøvd, da skal jeg bake malt-brød her også når jeg bare får maltrester :)
(Rakk ikke posten idag, 1702, da var døra låst og boltet.. og der inne ligger en MonsterMill.. agrhg. )

neslekkim skrev:
Yess, dette har jeg også lurt på, kult at du har prøvd, da skal jeg bake malt-brød her også når jeg bare får maltrester :)
(Rakk ikke posten idag, 1702, da var døra låst og boltet.. og der inne ligger en MonsterMill.. agrhg. )
;D ;D ;D

Oddvar Demmo skrev:
Sikkert greit å følge en oppskrift, mine kunne brukes som hammer,
Ellers er ikke mine brød upopulære :)

Det skall lit prøving og feiling til for å få til gode brød, og hjemme skal en jobbe en god del  med deigen for å få samme resultat som bakerne. De har jo opparbeidede efaringer og kunskaper akurat som mesterbryggerne. desuten har de rett utstyr, de beste ingredienser osv. Jobber selv som kokk store deler av året, så jeg har bakt endel brød. Alikevel er resultatet ofte ikke som bra baker brød, men som kokk har en jo andre behover og preferanser uansett. Må selv si jeg baker et rimelig bra focasia brød :namnam: perfekt til pasta osv....

Men det viktige her er at baking og brygging hører naturlig sammen, ingrediensene, metodene og resultatene. Og når kokken får tak i varene så er det hele fulendt, bare nytelsen gjenstår.

Når det gjelder mit brygg så verker jeg etter å smake ved flaskingen.
Er det noen meninger om hvor lenge ølet bør ligge på gjærkaka? har hørt at noen fåretrekker øl som har vert lagret lit lenger på gjæren en det ofte blir anbefalt, det vil si vanlig er vel ca 1 uke gjæring , 1 uke klarning og så flasking. og enkelte foretrekker da å la det stå enda en til to uker før flasking selv om ølet elers er klart til flasking.
Jeg tenker nå uansett å flaske endel av brygget senest tirsdag kveld, så jeg har noe å drikke til jul.

Har også tengt litt på mjød oppskrifter, kansje jeg skal meske den gjennværende delen av malten jeg kjøpte og ikke brukte, så drøyer jeg ut den lille honningen jeg har. dette brygget bør bli stærkere og litt søtlig kansje sikte på en OG rundt 1110. Noen som har noen råd til vordan jeg kan holde på litt rest sødme? det vil si å setill at noen sukker arter blir ufermenterbare. begynner jeg med en høyere meske temperatur eller rister jeg malten litt før mesking?

Har også prøvd meg på brødbaking med maltrester. Brødene ble deigete/rå inni. For mye av maltrestene?
Ellers har jeg prøvd meg på knekkebrød med maltrester. Disse ble bra. Anbefaler å prøve dette. :skitbra:

hole skrev:
Når det gjelder mit brygg så verker jeg etter å smake ved flaskingen.
Er det noen meninger om hvor lenge ølet bør ligge på gjærkaka? har hørt at noen fåretrekker øl som har vert lagret lit lenger på gjæren en det ofte blir anbefalt, det vil si vanlig er vel ca 1 uke gjæring , 1 uke klarning og så flasking. og enkelte foretrekker da å la det stå enda en til to uker før flasking selv om ølet elers er klart til flasking.

Det første brygget vil man jo gjerne ha en smak av så fort som mulig, så det er nok vanlig at det står litt under ei uke etter at synlig gjæring er ferdig  ;)

Det ble litt av en økt denne dagen også, Jeg bestemte meg for å flaske ølet og sette en malta mjød på gjær kaka. Så jeg satte malten til mesking, denne gangen siden det bare var en kilo malt, Mesket jeg I en stor pasta kjele med malten i en silpose. For å holde temperaturen jevn satte jeg kjelen i ovnen(varmet op til 60-70 grader), jeg mesket også ved litt høyere temperatur en sist, 45min 64grader og lit over en time ved 70-75grader. Mesken fikk stå lenge og vell siden jeg vasket og steriliserte flasker og annet utstyr. Det var nyttig å ha alt i en kjele for temperatur regulering osv.  Jeg mesket med 5liter vann og skylte malten med en liter kokende vann mens resten av vørteren fikk kokte opp i en annen kjele.

og=1050
1 kg blandet malt, 6liter vann +6 gr super Styrian humle +litt hjemmedyrket humle fikk koke i 60 min. en lime + en passlig bit tørket ingefærrot lett knust, fikk koke med i 25-30 min. Så til avkjøling, mens jeg tappet Einer ølet på flasker.
Flaskinga gikk ikke helt etter planen, jeg hadde i en kokt sukker løsning 114gr sukker+litt vann i god tid før flaskinga men klarte å røre opp endel sedimenter med heverten dette la seg aldrig tilro. så jeg endte opp med å flaske ølet med endel grums, kunne ikke stoppe eller vente klokken begynte å bli mye og jeg så ikke når jeg skulle få sjansen til å gjøre jobben på nytt. jorde et par eksprimenter på flaskene en flaske fikk lit styrian humle og en fikk litt hjemme dyrket humle, det blir spennende å se resultatet av dette forsøket.

så tilbake til mjøden. nå hadde vørteren fått riktig temp og jeg tilsatte 2kg honning (mykjort på svak varme)ca OG=1110 og helte hele stasen over på det som var igjen på gjærings bøtta, det ble igjen en del øl ca 2-3 liter. det poppa som bare det når jeg våknet. planlegger å tillsette 1-2kg honning om en uke og etter endt hoved gjæring ommstikke til  og tørr humle med lit hjemmedyrket humle, mjødurt og ingefær.

Jeg har nå jevnlig smakt på brygget de siste to ukene og nå begynner kullsyrenivået å bli bra. I begynnelsen syntes jeg at ølet var tamt med lite humle aroma men nå er jeg meget fornøyd, humla er blitt mere tydelig, jeg føler nå at det smaker bedre en mange komersilelle øl. Ølet er ganske grumsete men det er vell bare å forvente med så mye spelt malt og det at ølet enda ikke er ferdig modnet, jeg leste også et sted at overgjæret øl ofte bruker lang tid på å klarne. Det blir et bra brygg som jeg føler jeg kan servere familie og kjente i jula  :biersmile: . Neste gang jeg brygger med einerlåg skal jeg også tørhummle med einer kvist for å få mere einer smak og aroma.

Mjøden ble omstukket en liten stund etter at gjæringa var over, siden jeg fikk en snodig rar lukt fra gjærlåsen. Jeg gav mjøden en kilo honning til + litt vingjær for å hjepe til med klarning og for å gjøre brygget litt tørrere/sterkere. Mjøden fikk også litt gjærnæring, krydder (mjødurt, ingefær og en klype hvit te) og litt ny pressa lime saft. Nå ploppa gjærlåsen saktere, mere slik jeg er vant med fra vin brygging. Og det luktet himelsk av mjødurt, så jeg føler at jeg må tilsette mere mjødurt siden mye av aromaen/smaken fra den syntes å ha forsvunnet med kulsyra. har trua på dette brygget, det bør være klart til neste jul. Men det går vel en flaske eller to til sommer'n. ;)

Jeg gleder meg alerede til neste brygg lit utpå nyåret, viss jeg klarer å skaffe noen mindre glassbalonger blir det flere forskjellige brygg. Har lyst til å brygge et øl med mye humle, og et med mere malt smak og lit sødme. Kansje prime flaskene med honning, og jeg må jo brygge et lyst og friskt sommer øl.

Steker brød nå etter oppskriften over, men ser ut til at de blir ganske deigete og rå ja, selv etter dobbeltheving i 45min x 2. Men hvem vet, kanskje en runde i brødristeren klar å få dem krispy.

mskogly skrev:
Steker brød nå etter oppskriften over, men ser ut til at de blir ganske deigete og rå ja, selv etter dobbeltheving i 45min x 2. Men hvem vet, kanskje en runde i brødristeren klar å få dem krispy.

Da har du ikke nøytralisert ensymene i malten, de bryter ned protein strukturen som man er avhengig av når man baker. gi malten et oppkok i vannet du skal bake med, de fleste ensymene bør vere "de naturert" etter noen minutter's koking. Jeg baker gjevnlig med brukt malt og passer altid på å varmebehandle malten, jeg har også laget brød som bare var en deig innenfor skorpa. viss dette gjøres riktig får du et nydelig brød med masse smak og litt sødme, viss ensymene får virke vil deigen ikke "stivne" ved steking og bli veldig søt (dette kan dog bli god kjeks)

lang heve tid vil også gi ensymene ekstra tid til å virke.

Håper dette hjelper, bruk malt i brødet det er godt. men husk å varmebehandle malten ordentlig

Tilbake
Topp