Nybegynner

Hei hyggelig å bli medlem her, da jeg skal prøve meg som brygger, har laget et oppsettart fra brewm, ble ikke spesielt godt, har mistanke om at sukkermengden har en medvirkning  :( 3 kilo var vel noe drøyt. men prøver igjen med friskt mot, har kjøpt en muntons Mexican Cerveza, Må bruke sukker, da jeg ikke har tilgang på noe annet her. Har et hydrometrer som har en sort skala som går fra 0 - 15, og en hvit, som går fra  0- 120, hvordan skal man lese denne da det står på ølsettet at det kan flaskes ved 1008 (ett eller annet) kan noen fortelle hvordan jeg burde gå frem :)
 
Hei, jeg er ikke bombesikker, men tror skalaen fra 0-120 gjelder øl , dvs gravitet fra 1.000 (vann) til 1.120. Da skal du i såfall flaske ølet når den skalaen viser 8. Mål også rett etter at du har tappet vørteren på gjæringskaret, da vil jeg tippe skalaen viser noe mellom 40 og 60, avhengig av hvor godt du får rørt ut den kokte vørteren med tilsatt vann.

Ellers anbefaler jeg at du ved første mulighet kjøper noen pakker spraymalt (tørket maltekstrakt) og bruker dette istedet for sukker. Øl basert på sukker er egentlig ikke øl, og smaker deretter. Spraymalt kan du få kjøpt hos f.eks vinogbar.no, petit-agentur.no eller maltbua.no. Et alternativ er å kjøpe Moss maltekstrakt på dagligvarebutikken (står ofte ved babymat og vitaminer). Tror ikke den er like godt egnet, men det blir uansett bedre enn med sukker!
 
TAKK FOR NYTTIG INFORMASJON, HVOR MYE MALTEKSTRAKT SKAL JEG BRUKE, ER DET TILSTREKKELIG MED EN KILO, OG SKAL ØLSETTET OG EKSTRAKTEN KOKES MED VANN OG BLANDES, GI GJERNE EN BESKRIVELSE PÅ FREMGANGSMÅTE DET HADDE VERT FINT  :)
 
Pils (lager) malt Muntons hel EBC 3,4 - 1kg

Wyeast 2000 Budvar ACTIVATOR xl 125 ml (FLYTENDE GJÆR)

Saaz Blomst vacuum pakket 250 gram
Tsjekkisk humle, Alfasyre 3,0 - 4,5%
Typisk aromehumle fra Tsjekkia. Dette er kongen av pilsner humlene, og er den eneste humlen som blir brukt i den originale pilsen, Pilsner Urquell. Har en lett krydret smak og fin aroma

HEI TAKKER FOR MEGET NYTTIG OG INTERSSANT LESNING, HAR BESTILT INGREDIENSENE SOM ER LIMET INN OVER, LURER PÅ OM JEG SKAL BYTTE UT GJEREN, SOM KOM MED SETTET, OG EVT. TILSETTE HUMLE, HVORDAN GJØR JEG DET, OG HVA SLAGS MENGDE SKAL JEG DA BRUKE, MITT FØRSTE OPPSETT BLE KATASTROFALT, OG VIL SÅ GJERNE FOBEDRE NÅ. GI GJERNE TIPS, KOM GJERNE MED TIPS OM GODE ØLSETT SOM MAN KAN BESTILLE  :)
 
Dersom du vil ha et mer komplett sett, har jeg hatt god erfaring med Muntons Premium settene som inneholder 3 kg malt. Kan brukes som det er, dersom du er fornøyd med et snaut middels sterkt øl. Se for eksempel på dette:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_128_98&products_id=1274
Vin og Bar har også andre typer, men dersom du ikke har tilgang på god temperaturkontroll, bør du holde deg til ale-sett.

Ved å melde deg inn i Norbrygg, vil du ellers få tilgang på medlemsseksjonen her på forumet med all informasjonen du trenger for å lage bedre øl enn det du får fra settene, uten å investere i noe særlig mye mer utstyr enn det du allerede har.
 
Hei Jan Arne :)

Nå blei jeg litt usikker på hva du skal med hel lagermalt. Denne må meskes for å få noe ut av den annet en stivelse. Om det er spesialmalt du var ute etter finner du en oversikt over de typene du kan bruke her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,731.0.html
Ellers er det topp med ekstra humle til et ølsett og gjæren er helt essensiell for et godt resultat. (Pass på gjæringstemperaturen)

Jeg vil anbefale deg å gå over til ekstraktbrygging. Da begynner du med f.eks spraymalt eller flytende maltekstrakt (IKKE DEN FRA MOSS!), som du koker en vørter med humle og har oppi ønsket gjær. Disse ferdige blandingsene er ikke helt til å stole på.
Lykke til  :skitbra:
 
Hei igjen, blir bare mer og mer fornøyd med å være medlem her, da kunnskapen min ikke er spesielt mye å skryte av, takker igjen for nyttige svar, har forandret bestillingen, og bytter ut malten med maltekstrakt.Skal bli meget interessant å sette i gang.får prøve meg på ekstraktbrygging etter hvert.. Takk og bukk!!!    :skitbra:
 
Da var det kommet på gjeringsdunk, en mexican zerveca,som går sådet suser.målte den ved ca 20 C gjærvekta viste 30, er ikke dette lavt, mulig den kunne ha gjæret noen timer da jeg tok målingen ( har mistanke om at det ikke har vært helt tett rundt gjærlåsen) Satte opp en yorkshire bitter fra Muntons i tillegg. Valgte å bruke våtgjer til denne. Men hadde ikke fått hull på mer en av  posene som lå inni, ventet 3 timer før jeg tilsatte gjæren, kan gjøren være ødelagt? helte etter den hele posen med "nutrient" som det sto på pakken.
Hvis det viser seg at den er ødelagt, kan jeg da tilsette en pakke tørrgjer som jeg har liggende for å få igang gjeringen? :biersmile:
 
burde ikke være noe problem å bruke tørrgjær hvis den andre gjæren er ødelagdt, men anbefaler å vente minst en dag for å se om den starter opp. 1030 er litt lavt for en og, men er det mexican cerveza fra europris, så har jeg prøvd den en gang, og hadde og 1038 på den, og den gjæret ut til fg 1002. tynnt øl, men grei nok på smak.
 
Hei igjen, mitt opsett med mexican Zervesa har gjeret siden fredags kveld. 16.01, men det kommer ingen bobler gjennom gjærlåsen. Når jeg heller over i måleglass viser gjærvekten 15 ( målte den til 30 lørdag middag) kan se at det bruser ganske godt i målebegeret, det vil vel si at den fremdeles gjærer.Så jeg bør vel la den ha ro en stund til før jeg gjør noe mer? den smaker nokså bittert, skal jeg gi gjæren mer næring, eller bare vente, brukte 1,5 kg muntons maltekstrakt.. :attevar:
 
siden vektten har falt fra 30 til 15 er jeg sikker på at gjæringen går sin gang. bobbler det ikke i gjærlåsen tyder det på en lekasje av luft/co2 fra gjæringskaret ditt. smaken skal du ikke ta så mye hensyn til enda da øllet på langt nær er ferdig enda. ta tiden til hjelp, og prøv å lokaliser og tette lekasjen din. øllet skal stå i minimum 2 uker på gjæringskaret etter min mening.
 
Hei lurer på om gjæringen har stoppet opp, min mexican cerveza har liksom stoppet opp på sg 15, det er 4 døgn siden jeg målte sist, og den har begynt å klarne på gjæringsdunken, med OG på 30, blir vel dette et meget alkoholsvakt brygg ? brukte 1,5 kg muntons maltekstrakt i tillegg til ølsettet, og medfølgende tørrgjær. har tapet rundt gjærlåsen med god tape, for å tette evt. lekkasje, men det er fremdeles helt dødt, skal jeg bare la den stå slik ? Eller kan jeg gjøre noe fo å få den igang på nytt?  :(
 
Som jeg sier til alle som begynner med brygging fra ølsett: Fremgangsmåte; det første du gjør er å ta av lokket på boksen. Det neste du gjør er å ta den lille posen oppe på boksen, fører den til en bøtte og slipper den nedi den for aldrig å se den igjen.  :angel:
1.015 er ikke ille det... Drikk det og brygg mer! Neste gang med en annen gjær
 
Takker! skal ta den erfaringen med meg, tenker å gå et skritt videre, å prøve meg på ekstrakt brygging. Er det noen som noen som har en fin oppskrift på sterkt godt øl beregnet på nybegynnere. hadde vert fint med en handleliste også. (Jeg pleier å handle på petit agentur) :biersmile:
 
Tilbake
Topp