Nybegynner

Hei, er en matinteressert fyr som har lyst til å forsøke meg på øl. Kan tenke meg å starte smått på kjøkkenet, og lurer på hva jeg burde lese og hva som trengs av utstyr for å lage drikkendes øl i lignende stil som upstate IPA/neipa fra Ægir. Trenger jeg lang erfaring og investere mye for å forsøke meg på noe som Espen Westums NEIPA? Må legge til at jeg har svært lite budsjett til utstyr, så lurer på hva minste innsats kan være? Har erfaring med at råvarene er viktigste faktor i matlaging, så håper det gjelder det samme med øl. Noen som vet om det finnes foreninger/ klubber i Bergen for hjemmebrygg?
 
Skal du brygge neipa bør du helst tenke på å bruke fat. Det koster en del. Det er noen (@Finn Berger ) som klarer å lag(r)e på flasker, men det er lett for å bli oksidert :)
 
cryggselv.no og brewshop.no +++ har vel billige oppstartsett.
Kan du låne kjeler fra fz. samfundshus etc. slipper du unna kjelekøp.
Eller kanskje en 10 liter bryggemaskin er passe, det er utallige alternativer.
 
Skal du brygge neipa bør du helst tenke på å bruke fat. Det koster en del. Det er noen (@Finn Berger ) som klarer å lag(r)e på flasker, men det er lett for å bli oksidert :)

@Medisonus : Her er nok et bilde i en lang serie av bevis for at NEIPA kan flaskes uten at det blir brun guffe. Denne blei flaska for snart 14 dager sida, og har ikke endra farge - og kommer heller ikke til å gjøre det. Og du ser av oppskrifta på flaska at den inneholder krystallmalt, til og med, og havremalt på 17 ebc. (Og ikke noe umalta stoff av noe slag, uten at jeg har problemer med å få nok og bestandig tåke.)

Bare unngå unødig plasking, og fyll flaskene helt opp. Det går helt fint.


NEIPA i juni.jpg
 
Hvis du har en oppskrift, så vil jeg si du ikke trenger noen tidligere erfaring for å få et godt øl, så lenge du har grei kontroll på temp/tid og rengjøring.

Investeringskostnanden varierer litt ut fra hva du har tilgjengelig, og hvordan du vil brygge.
For et ekstraktsett så vil de færreste trenge mer enn en gjæringsbøtte med gjærlås, hydrometer og star-san (eller tilsvarende), ca 400-500kr.

Dette er utstyr du trenger uansett, slik at du lett kan starte med et par ekstraktsett, og tror du får tilsvarende NEIPA som ekstrakt nå også. Og det blir drikkbart, det er mange som kun brygger ekstrakt eller fra spraymalt og får bra resultater.

For all-grain så varierer kostnadene utfra hva du har tilgjengelig fra før, har du en stor kjele så er det en lite du trenger å kjøpe til. Det du trenger da er meskeposer, thermometer og en kjølespiral til nedsenking.

Mange bryggemaskiner er såpass rimelige at de fort kan bli rimeligere enn BIAB-metoden. Du får ny 60 liter bryggemaskin til 2490 inkl frakt fra Netthandelen f.eks, da får du en stor kjele med varmelementer, maltrør og kjølespiral. De er enkle, uten noe pumpe etc, så det er som BIAB, bortsett fra at man bruker maltrør i stedet.

Steget opp er bryggemaskin med sirkulering, ca 4000kr for 40l-bryggere, de har nok litt bedre kvalitet ellers også. Samt mulighet for programmering av flere trinn. (Men skal du ha kommunikasjon må du opp til Grainfather/Speidel)

Felles for disse er at mange oppgraderer etter hvert, samt at det er mange som har kjøpt dette som første innsteg og enten ikke startet å brygge, oppgradert eller bare gått lei. Så det er mye tilgjengelig brukt, så f.eks en 60l bryggemaskin med en varmer til skyllevann nå på finn.no til 1500kr.

Når det kommer til flaskene er det også mye tilgjengelig brukt, mye blir gitt bort, og du har kanskje noe liggende. Så alt fra 0-15kr flasken må påregnes. Det du trenger er en korkemaskin, bordmodell (hvis du ikke kjøper flasker med patentkork) og korker.
Samt silikonslange for fylling
 
@Medisonus : Her er nok et bilde i en lang serie av bevis for at NEIPA kan flaskes uten at det blir brun guffe. Denne blei flaska for snart 14 dager sida, og har ikke endra farge - og kommer heller ikke til å gjøre det. Og du ser av oppskrifta på flaska at den inneholder krystallmalt, til og med, og havremalt på 17 ebc. (Og ikke noe umalta stoff av noe slag, uten at jeg har problemer med å få nok og bestandig tåke.)

Bare unngå unødig plasking, og fyll flaskene helt opp. Det går helt fint.


Vis vedlegget 45469

Bringer opp denne tråden igjen da jeg sitter med et sett Amundsen Apocalyptic Thunder Juice og jeg er i sterk tvil om jeg skal brygge denne for flasking(PET flasker).Ser at du fyller flaskene helt opp,men innebærer manglende/minimal headspace problemer under karboneringen?

Og hva mener fagfolkene om denne metoden som vist i videoen under:) ?

 
Ser at du fyller flaskene helt opp,men innebærer manglende/minimal headspace problemer under karboneringen?
Jeg ble overbevist av @Finn Berger for noen måneder siden og har fylt helt opp nå en stund, eller dvs. 1-2 cm under toppen, og har ikke merket noen forskjell på karbonering. Jeg har ikke sammenliknet systematisk, siden jeg samtidig begynte å flytte flaskene til et varmere rom enn før, men det ser helt greit ut. Eneste problemet er at det er litt mer knotete å helle ut første slurken fra flaska, siden ølet ligger så høyt opp. Hvis du fyller det faktisk helt til korken kan det også bli litt gris i det du åpner flaska.
 
Bringer opp denne tråden igjen da jeg sitter med et sett Amundsen Apocalyptic Thunder Juice og jeg er i sterk tvil om jeg skal brygge denne for flasking(PET flasker).Ser at du fyller flaskene helt opp,men innebærer manglende/minimal headspace problemer under karboneringen?

Og hva mener fagfolkene om denne metoden som vist i videoen under:) ?


Samme kommentar som @Dag Hovland , egentlig. Ingen problemer. Jeg ser for meg at å fylle helt opp kan være et særlig poeng dersom flaskene skal sendes, og følgelig bli utsatt for mye risting som vil sørge for at oksygenet i flaskehalsen blir blandet godt inn.

PET-flasketrikset ser jo veldig greit ut. Men effekten blir vel stort sett den samme. Litt OK å høre at det var en proffbrygger som tipsa om det - om jeg ikke misforsto.

Vi kjørte en liten test av NEIPA'en min mot Amundsens Ink and Dagger i går, og tok et bilde, også. Ølet mitt har en del mørkere malt, og en EBC på 11, mens Amundsens er brygget på bare pilsnermalt, og har 7 EBC. Dessuten er ølet mitt mer tåkete, og fargeforskjellen er større på bildet enn i virkeligheten.

De smakte forresten ikke så ulikt:).


atal katte og ink and dagger.jpg
 
Samme kommentar som @Dag Hovland , egentlig. Ingen problemer. Jeg ser for meg at å fylle helt opp kan være et særlig poeng dersom flaskene skal sendes, og følgelig bli utsatt for mye risting som vil sørge for at oksygenet i flaskehalsen blir blandet godt inn.

PET-flasketrikset ser jo veldig greit ut. Men effekten blir vel stort sett den samme. Litt OK å høre at det var en proffbrygger som tipsa om det - om jeg ikke misforsto.

Vi kjørte en liten test av NEIPA'en min mot Amundsens Ink and Dagger i går, og tok et bilde, også. Ølet mitt har en del mørkere malt, og en EBC på 11, mens Amundsens er brygget på bare pilsnermalt, og har 7 EBC. Dessuten er ølet mitt mer tåkete, og fargeforskjellen er større på bildet enn i virkeligheten.

De smakte forresten ikke så ulikt:).


Vis vedlegget 45610


Da ser jeg plutselig litt mer lyst på saken og blir nok å brygge denne for flasking :).Får være veldig forsiktig med plasking av vørter etter nedkjøling.
Har lest på div utenlandske forum at noen romkarbonerer NEIPA i kun 1 uke og er det noe å prøve ut ?
Den NEIPAèn din ser jo veldig bra ut fortsatt hvis det er den du flasket i slutten av mai.
 
Da ser jeg plutselig litt mer lyst på saken og blir nok å brygge denne for flasking :).Får være veldig forsiktig med plasking av vørter etter nedkjøling.
Har lest på div utenlandske forum at noen romkarbonerer NEIPA i kun 1 uke og er det noe å prøve ut ?
Den NEIPAèn din ser jo veldig bra ut fortsatt hvis det er den du flasket i slutten av mai.

Fargen er stabil; det som etter hvert forsvinner, er den friske aromaen. Men så lenge det sjelden drøyer mer enn et par måneder før dette ølet er borte, er ikke det noe problem:).

Jeg foretrakk forøvrig faktisk min egen framfor Ink & Dagger. Men det tror jeg har en del å gjøre med gristen. Jeg har tro på å bruke litt mer enn bare basismalt og adjuncts (som jeg har kutta ut) i NEIPA.

Skal bli artig å høre hvordan din blir.
 
Fargen er stabil; det som etter hvert forsvinner, er den friske aromaen. Men så lenge det sjelden drøyer mer enn et par måneder før dette ølet er borte, er ikke det noe problem:).

Jeg foretrakk forøvrig faktisk min egen framfor Ink & Dagger. Men det tror jeg har en del å gjøre med gristen. Jeg har tro på å bruke litt mer enn bare basismalt og adjuncts (som jeg har kutta ut) i NEIPA.

Skal bli artig å høre hvordan din blir.

Dette høres jo mer og mer lovende ut. Har jo sett diverse skrekkeksempler av NEIPA på flasker så da er det håp og jeg regner med at mine flasker også blir å forsvinne fort.
Blir å legge ut en statusrapport etter bryggingen.
 
Tilbake
Topp