Nybegynnerøl - kan det reddes? Har ikke mista motet

I går var den store bryggedagen. Fikk mange erfaringer som sikkert blir nyttige neste gang! Noen av dem kommer her:

Har smakt på alt underveis, både krystallmalt, hvetemalt, DME, humle, meskevann, vørter på alle stadier.. alt lukta veldig godt i hele huset, men smaken var ikke særlig tiltalende. gleder meg til å smake på øllet!  :skaal:

En grei måte å anslå sukkerinnholdet i vørteren er å slippe løs heverten i full sprut utover kjøkkengulvet og se hvor klistrete det blir. Med oecslevekta fikk jeg 1,048. Blei overrsaka over hvor "feit" meskeblandinga blei, nesten som å få sjokoladesaus på fingrene. Ifølge tabellen er det ca 135g sukker/liter, og jeg har tilsatt 104 gram DME per liter. Dvs ca 31 gram per liter stammer fra minimesken = i alt 740 gram sukkerarter fra minimesken fra 750 gram malt... helt usannsynlig feil beregning..

Regna om hvor mange gram humle som skulle til for å få de 24 IBU, og så ganga jeg opp aromahumlen i samme forholdet, og det ble hhv 59 g bitter og 39 g aroma av 3,6 % AA-humle. Vørteren hadde en tydelig bitterhet, men ikke dårlig. Og regner med at den er litt mindre fremtredende i 7  °C øl. Humlepellets ga utrolig mye grums og gørr som tetta sila og ga litt problemer med flyt gjennom heverten - selv om all bitterhumlen blei putta i en liten BH-pose. 39 g aromapellets slapp jeg direkte i vørteren, og det gjør jeg nok aldri igjen! Ser ogaså ut som det er en del som har sluppet gjennom sila og ligger pent og pyntelig på bunnen av gjærspannet.. Er det et problem ???

Var usikker på hvor mye jeg skulle klemme  på minimesk-BH-posen for å få ut godsakene. Jeg valgte å skylle igjennom med 7 dl vann på 70  °C for å få ut mere sukker, og så la den dryppe godt av seg, men det var tydelig at jeg kasta en god del gram sukkerstoff der..

Delte vørteren i to dunker og tilsatte ingefærekstrakt til den ene. 85 g revet ingefær kokt i 2 dl vann i 5 minutter sammen med 12 Natreen suketter for å sikre litt sødme. Filtrerte guffa mens den var varm og helte ned i det avkjølte vannet fra dagen før. Er ca 12-13 liter i hver dunk.

Trenger en kjøler til neste gang. Tok ganske lang tid å kjøle i vasken med rennende vann, og jeg ville røre så lite så som mulig. Men med de dyre kobberprisene har jeg mista lysta på å lage en kjøler selv.. selv om det hadde vært et morsomt prosjekt. Hadde samla kurven full av loddesaker og greier på Biltema, men tømte kurven da jeg så prisen på kobberrøra.

Kaffekverna var super til å knuse hvetemalt! Krystallmalten gikk fint med kjevle, men hveten var for hard. Morter tok håpløst lang tid.

Og jeg fant ut at det elektroniske steiketermometeret jeg hadde brukt til å kalibrere komfyren var riv røskende feil.. men med hjelp av et godt gammeldags analogt steiketermometer ned i mesken så tror jeg fikk til å "minimeske" mellom 60 og 70 grader..

Nå 35 timer senere klukker det fint i ingefær-ale'n mens det er litt mere stille i den rene Pale Ale'n. 18-20 grader.
 
4 dager senere er det helt stille. Ingen klukk. Fikk vite på annen tråd at Safale S-04 kan gjære ferdig på så kort tid.. jeg venter derfor 1-2 uker før jeg tapper på flasker.

Ikke målt SG ennå..
 
Jan Morten skrev:
Heisann Mojo :biersmile:
(...)
Her følger et forslag til bryggedag og 23L  Pale Ale står på menyen :brygging:

(... Se oppskriftsforslaget i starten av tråden)

**Lykke til**

Takk for dette forslaget Jan Morten! Det blei 1.-plassen i NM 2009, i klassen lys ale!  Må innrømme jeg blei voldsomt stolt over å få både 1. og 3. plass i denne klassen - av i alt 2 deltagende brygg.  :skitbra:

Og 1.plassen var til og med mitt aller første brygg, og bare et ekstraktbrygg med minimesk.

Gratulerer også til alle andre vinnere og deltagere! Spesielt tøft var det for Gahr, som får sitt vinnerbrygg laget i stor skala! Gratulerer!

Innen PF gjorde jeg det knapt så bra, men kommer sterkere tilbake neste år! :)
 
Delte vørteren i to dunker og tilsatte ingefærekstrakt til den ene. 85 g revet ingefær kokt i 2 dl vann i 5 minutter sammen med 12 Natreen suketter for å sikre litt sødme. Filtrerte guffa mens den var varm og helte ned i det avkjølte vannet fra dagen før. Er ca 12-13 liter i hver dunk.
Ble ingefær-alen bra? Har prøvd meg på en Crabbies-klone fra en oppskrift jeg fant på nett, men den ble mislykket. For mye ingefær og for lite søt. Men jeg hadde ca 10 ganger mere ingefær enn du brukte..
 
Tilbake
Topp