Nybegynnerøl - kan det reddes? Har ikke mista motet

mojo

 
Hei! Supert forum dette her! Jeg leser og leser.. alltid noen nye spennende spor å følge!  :innlegg:

Starta med å sette Tomtebrygg (familietradisjon) med 1,5 kg sukker, 15 liter vann (kokt) og 1 pose Idun tørrgjær. (11.desember 08)

Etter å ha tappa halvparten på flasker dagen etter, ville jeg leke litt med resten. Tilsatte  en blanding av kokt vann, 1 glass Moss maltekstrakt og for å få litt mere futt tilsatte jeg en pose av gjæren "Brewferm Blanche" (fra vinogbar). Nå ca 12 liter i alt.

Har beregnet en teoretisk samlet OG til ca 1,045.  21. desember målte jeg SG til 1,005! Kjenner tydelig smaken av alkohol. Prosenten skulle ligge over 5?

Smaken er ikke særlig fyldig, men har en syrlig smak (som de fleste her sikkert kunne fortalt meg på forhånd. Ikke vond, men litt tynn øl-smak og litt for kraftig syrlighet. Jeg prøvde å blande i litt sukker, og smaken ble straks bedre! (Fikk litt forhåpninger til at det skal kunne bli et ok debut-øl. Med litt godvilje minner det litt om et billig hveteøl..

Tomtebrygg-ekstraktet inneholder noe humle, men ikke nok. Jeg tenkte å reise innom Vinogbar på Lillestrøm og kjøpe noe førstehjelp til øllet ("Prøveøl 2008").

Har lurt på å tilsette noe humlesmak - hvordan gjør jeg det på dette stadiet? Ekstrakt, olje, te?

Hva med sukker? Kan jeg tilsette noe til karbonering som ikke forgærer fullstendig, så jeg får en god sødme i øllet? Litt mere maltsmak hadde nok heller ikke skadet.  Hva med kunstig sukker, er det helt bannlyst? Jeg liker egentlig ikke light-brus, så det er nok ingen god idé.. Har de det på apoteket? eller brukes bare suketter, de inneholder cyklamat og sakkarin.

Konklusjonen er at jeg mangler malt, humle og kullsyre.. er det egentlig øl jeg lager?!? 

Bør jeg vente ennå noen dager for at øllet skal klarne mere? Det plopper fortsatt litt i låsen. Reiser nå bort noen dager i jula.. er tilbake før nyttår. Er det effektivt å bruke Irish Moss eller annet til klarning?

Utover å klarne, kan jeg ha noe igjen for at øllet står og "modner" i gjæringskaret noen dager? Kan det stå opp mot 3-4 uker i alt uten problemer hvis det fortsatt putrer litt? Det har desværre stått på et bord på badet, ca 20-22 grader. Har lært denne uvanen fra vinbrygging i familien tidligere. Vil prøve kjellerboden neste gang! Mørkt og ca 12-15 grader. JEg har flyttet gjæringsballongen til boden i dag 22.desember.

Et alternativ jeg også var inne på var å dekke over den litt syrlige smaken med ingefær! Jeg er glad i sterk ingefærsmak i ginger beer, så det har potensiale til å kamuflere øvrige smakskomponenter. Hvordan kunne man tilsette ingefærsmak på dette stadiet? Har kjøpt ca 100 gram ingefærrot. Mulighetene er å ekstrahere i sprit, eller å koke det med litt vann og så tilsette sammen med karboneringssukkeret i omstikkingen.. evt bare mose den i foodprocessoren og varme i mikroen for å sterilisere, og så blande partiklene i. Bundaberg Ginger beer skryter av å ha ekte ingefærgrums på flaskene, og det smaker godt!

Er pH-justering en mulighet for å dempe syrligheten? Med hva?

Andre tips jeg burde tenke over før jeg begår neste feiltrinn?


PS - Er allerede veldig glad i den nye hobbyen min, selv om jeg ikke har begynt ordentlig ennå! Lover bra! Prøver også å få med kjæresten til å bli litt interessert. Ikke helt håpløst, men heller ikke hva jeg kaller entusiastisk interesse fra den kanten. Men etter å ha sett bilder her inne på forumet av hjemme-bryggerier og -barer samt at jeg har lest om litt motvillighet hos partneren til noen av dere - så har jeg allerede nå sikret meg lov til å få et eget rom til brygging når vi en gang flytter i noe større!  Synes nå det hadde vært hyggelig å dele denne hobbyen med samboeren..  (Har meldt meg selv inn i Norbrygg, lurte på å melde henne inn som en liten ekstra julegave.. 
 
Heisann Mojo :biersmile:

Forsiktig sagt er det Tomtebrygg og ikke øl du har laget så langt :laugh: Mange av dine spørsmøl går ut på å "konvertere" et tomtebrygg til noe annet, og det tror jeg ikke er noen god idé.
Selvfølgelig er det morsomt å forske på nye smaker og ingrediesner, men kort sagt gjøres dette best før sakene er kokt og nedkjølt.
Hver gang du åpner lokket på spannet ditt for å tilføre noe, øker faren for infeksjon vesentlig..... Således kan du ende opp med en liten katastrofe :eek:
Syrligheten i brygget ditt kommer av 1,5Kg sukker. Store mengder hvitt sukker er ikke å anbefale i noen form for øl....
Ikke dvel mer ved tomteeksprimentet ;) Om du vil lage øll (og tildels godt sådan) kan du heller starte på nytt med ny giv på nyåret.
Benytt heller turen innom Vin&Bar til å kjøpe noen ingredienser  :brygging:

Forsiktige råd fra en som har "kremt" vert i samme situasjon er derfor:

Tenk over hva du ønsker å lage. Hva liker du? Er du tilhenger av et lettdrikkelig øl ala pilsner? Liker du hveteøl? Hva med en Ale med tyngre smak av malt og gjær?
(Ser at du har mulighet for å lage begge deler da kjellerboden egner seg for lager-gjær og et rom i 18-20 grader egner seg for Ale)

Hva slags utstyr har du tilgang på?
Jeg anbefaler en stor gryte på ca 10-15L og en mindre ca 5L, en ordentlig sleiv, BH vaskepose (event en større silpose for malt) og gjærspann med gjærlås som en "startpakke"

Har du tanker om hvor du vil starte?
Mange starter med ekstraktbrygg av enten flytende malt-ekstrakt eller tørket maltekstrakt (kjent som DME)
Fremgangsmåten er ikke ulik Tomtebrygg, men belag deg på å koke alt vannet som skal utgjøre det ferdige brygget!
Skal du lage et brygg på totalt 20-25L kan du starte dagen før med å koke halvparten av vannet og kjøle dette ned i gjærspannet.

Dersom du brygger et øl basert på flytende eller tørket ekstrakt, anbefaler jeg å starte med uhumlet ekstrakt, slik får du litt lærdom i humlesmak (bitterhet og aroma)
Når du har bestemt deg for hva du ønsker å brygge, velger du en gjær som passer. Overgjær til Ale (17-21 grader gjæringstemp) undergjær til Lager (8-14 graders gjæringstemp)
Du kan lage smak/aroma tilsetninger ved hjelp av spesialmalt. Denne malten kan trekkes (som te) i en BH-vaskepose i en mindre kjele (ca 2L pr kg malt) på 68 grader.
Varm opp vannet til ca 70 grader, legg vaskeposen med knust aromamalt i kjelen, isoler kjelen godt og la den trekke i opptil 1 time avhengig av hvor mye smak/farge du ønsker.
Mens dette pågar kan du tilsette DME i kaldt vann i storkjelen og starte oppkok av dette, eller røre ut flytende ekstrakt før vannet koker.
Jeg anbefaler å benytte tørrgjær i starten. Dette fordi tørrgjær er enkel å ha med å gjøre og gir en god utgjæring av brygget.

Her følger et forslag til bryggedag og 23L  Pale Ale står på menyen :brygging:

Du har handlet; 2,5kg lys DME (uhumlet), 1kg knust cara crystal malt og 1kg knust hvetemalt, 1pk havregryn. Videre 1pk East Kent Goldings humle og 1pk SafAle S-04 gjær

Hygjene: Alt som skal i berøring med avkjølt vørter skal være rent. Bland 4ss klorin med 10L vann hvori alt du skal bruke i avkjølt vørter skal ligge i en time. Før det benyttes skylles det av med mye rent, kaldt vann.
(Gjærspann, gjærlås, visp, sleiv etc)
Du har dagen før kokt og kjølt ned 12L vann som nå er i gjærspannet med lokk og gjærlås. Videre har du tatt av ca 2dl kokt vann som er i et rent glass med tett lokk.

1. Mål opp kornet du skal benytte, legg det i BH vaskeposen. Varm ca 2,5L vann i en 5L kaserolle opp til 70 grader. Legg i kornet, på med lokk,
   ta kjelen av varmen og isoler den godt (Fleese pledd, badehåndklær etc) Mål temp ca hvert 20 min, sikt mot 67 grader, tilsett event kokt vann til riktig temp.

2. Klargjør stor gryte (ca 10L) fyll på ca 7-8L vann og rør inn lys DME, sett så denne på oppkok mens du rører godt i bunnen så ikke DME "brenner seg"

3. Når gryten koker opp, hiv oppi oppmålt mengde bitterhumle. (NB fare for at sakene koker over) ta den litt av platen til tingene roer seg og kok den forsiktig videre.
    Når Storgryta har kokt ca 30 min, tar du glasset med lokk og vann, ryster det godt, åpner gjærpakken og heller gjæren i (vannet bør ha temp på ca 22-28 grader) og setter lokket på.
    Gjæren vi nå rehydrere seg og klargjøres for vørteren. Når det har kokt 1 time tilsetter du tilmålt mengde aromahumle, flytter gryta over i vasken og kjøler den ned med kaldt vann
    (proppen i og kranen på slik at det renner ut via "over" sluken) HUSK LOKK PÅ GRYTA!! Kjøl ned vørteren til ca 25 grader.

4. Frem med gjærspann og hjelper :brygging: Mens fruen holder en sil over spannet tømmer du vørteren over i spannet sammen med de 12 litrene (nedkjølt) du har fra før.
    Silen vil fange opp humlen. Tilsett så teen av aromamalten, finn frem en visp og visp kraftig i 3-4 minutter til du har et godt skumlag (oksygen i vørter for gjær formering)
    Mål temp på vørter (bør ligge på 18-23 grader) tilsett så gjæren fra glasset ditt og sett på lokk med gjærlås. Spannet inneholder nå ca 21-23L vørter totalt

5. Sett spannet til gjæring på 18-20 grader i 14 dager. Etter den tid vil brygget ha gjæret ferdig og klarnet seg til flasking. Når du skal flaske kan du røre ut 110g hvitt sukker i litt kokt vann
    og stikke over vørter og sukkerlake i nytt spann, slik at sukkeret blander seg godt med vørten før du begynner å tappe på flasker.
    ** Rensing og desinfiserting av flasker finner du masse om på forumet**

Ingredienser:'

2,5 kg lys DME (uhumlet spraymalt)
400g havregryn            (i Bh posen)
420g cara Crystal malt      "    "
330g Hvetemalt                "   "

42g East Kent Goldings Bitterhumle tilsettes ved oppkok
28g   "      "     "          Aromahumle tilsettes like før avkjøling

1pk SafAle S-04 gjær

Brygget gir ca: OG 1053, farge ca 18 EBC og ca 24 IBU (bitterhet) En utgjæring til FG 1010-1012 gir tilnærmet noe rundt 5.5% vol alkohol (kommer an på totalmengde ferdig vørter alt dette)

NB. Ønsker du ingefærsmak kan dette gjøres ved å tilsette ca 50g frisk revet ingefær de siste 5 minuttene av kokingen ;)

Nå er det godt mulig at du visste alt dett fra før, men kanskje var det til noe hjelp  :) Selv hadde jeg det fryktelig travelt i oppstarten og hadde nærmest ikke tid til å lese alle gode råd på forumet :laugh:
Men det er noen liter øl og endel kg malt siden :brygging: Det fine er at man aldrig blir helt utlært i denne hobbyen, men duverden så morsomt å lære :skaal:

Skal jeg gi deg noen ord på vegen må det vel bli: gode ingredienser og renslighet, renslighet, RENSLIGHET :lessmile:

**Lykke til**
 
Ser ikke dumt ut! Hadde lurt litt på et maltbrygg, men det må bli litt seinere. Synes ikke jeg har plass her. Kanskje greit å prøve et ekstraktbrygg også, før jeg kjøper inn for tusenvis av kroner. Har vært glad i å prøve ut nye hobbyer.. men DETTE har jeg trua på!  :ilike:


Prøvde meg litt med Tomtebryggen i går, blanda i litt sukker i et glass, og prøvde også å tilsette ingefærsaft (rot i hvitløkspresse) - men fysjom, det smaker ikke godt.  :cheeky:  Smaker som ordentlig dårlig vin..  :neinei:
 
I dag har jeg vært innom Vin og Bar og handla inn litt. Kjøpt et gjærspann med lokk, det virker veldig greit i forhold til balong. Jeg vil følge oppskrifta du foreslår så godt det lar seg gjøre. Fikk ikke tak i humlern du nevner. Se nedenfor hva jeg har kjøpt inn

Ingredienser...........................................g..............Kr/kg............Kr
Spraymalt, Muntons.................................2500............90,00........225,00
Havregryn, store.......................................400............10,00............4,00
Crystalmalt EBC 150..................................420............25,00..........10,50
Hvetemalt.................................................330...........20,00............6,60
Humle, Styrian goldings, alfa 3,6%...............42............956,00........40,15
Humle, Styrian goldings, alfa 3,6%...............28............956,00........26,77
Gjær, SafAle S04.........................................-.................-.............35,00

Total omkostning...............348,02
Liter...................................21,00
Kr/liter...............................16,57
Kr/flaske (0,33).....................5,47




Til helga skal vi brygge!

Hvilken nytte gjør havregryna egentlig??? Burde de ristes i ovnen til Pale Ale?   Fikk ikke ferdig knust malt, så vi må fram med kjevla og et oppvaskhåndkle!

Skal nok regne litt på bitterheten, :innlegg: da ingen av oss er glad i alt for bitter smak..    :cheeky:

Humlen var da jammen dyr! Men det blir etter sigende billigere om et par uker, da Vin og Bar får inn forsyninger fra høsten 2008! Ser at også malten er en stor utgift..

Hva kjennetegner Pale Ale? Er det litt i familie med hveteøl? Sånn litt frisk og fruktig?

Er det en overgjær jeg har kjøpt? Ser ikke noe info om dette på pakken, mens det sto undergjær på S05..

Hvis noen har tips til forandringer (-bedringer) så er vi takknemlig!   :skaal2:

Og måtte det nye året bringe mange gode brygg, høyt skum og ølfremmende forsetter! Godt nytt år :skaal:
 
Morten->

Havregryna gjør at ølet får litt mere fylde og hjelper til med å få et godt stående skum ;) Utover dette tilfører det ikke mesken så mye... og NEI de skal ikke ristes i ovnen.
Alle ALE er overgjæret og som Geir S riktig sier er Safale s04 en udmerket gjær til et første brygg. Temp mellom 17 & 20 grader vil være fint under gjæring. Jo høyere gjærtemp,
jo mere "fusel" og gjærsmak må påregnes. Nå skal en huske at gjærsmak ikke nødvendigvis er et minus ;) Ofte gir gjæren et godt preg i en Ale.

Pale Ale er ikke direkte lik en hveteøl, men er også fruktig, med godt maltpreg og den skal ha en god aroma av humle.

Tips;

Polet;  Kjøp et knippe Ales (Stout, Porter, Pale, Brown, Bitter etc) og Lager`s  (Bokk, Pils, Export, Helles etc) sett deg i godstolen og smak :biersmile: Hva liker du / fruen?
Les;    Om ulike gjærtyper. Hva er forskjellen på over (Ale) og undergjæret (Lager) øl. Hvilke temperaturer er viktig ved gjæring og hvorfor. Hvilke maltsorter benyttes i ølet
          du/dere likte best. Hvilken humle kjennetegner brygget og hvordan/når er den tilsatt?
          Har du mulighet for å gjære i tempområdet til fovorittøllet? Har du utstyr og ingredienser? Hva må til...  :lessmile: Bruk forumet flittig og les artikkler og råd FØR du begynner :biersmile:

Denne linken gir deg litt hjelp: http://org.ntnu.no/lauget/tips.php  til selve den praktiske delen av bryggingen. Men du må forsøke å sette deg inn i ingredienser og sammensetting av favorittøl også :brygging:

Selv er jeg en Porter / Brown mann. Og jeg gjorde uten tvil en del tvilsomme ekspriment i starten (mulig vel selvgod til å ta råd/oppskrifter fra andre  :D )
Senere skaffet jeg en del lektyre om disse typene, leste til øyet ble stort og vått  :laugh: Og nu går alt så meget bedre  :godtoel:
Jeg lærte fort at det IKKE finnes "snarveger" til godt øl  :-X Derimot var Biblioteket, bokhandleren og forumet til usigelig hjelp.

Stå På !!
 
Hvis du ikke har planer om å gjøre en minimesk med havregrynene og hvetemalten sammen med litt pale malt, ville jeg ha kuttet disse ingrediensene ut. Om du bare skal trekke dem i gryta sammen med spesialmalten, vil du i beste fall få svært lite utbytte av hvetemalten, og potensielt en god del stivelse fra havregrynene. Stivelsen kan gi uklarheter i ølet, og er en fin næringskilde for bakterier. Det er nok ikke et stort problem, men jeg ville altså ha kuttet ut. Hvetemalten kan erstattes med litt hvetespraymalt. (Utgaven fra Muntons inneholder 45 % hvete og 55 % bygg).
 
Takker for gode råd!

God ide å kjøpe litt forskjellig øl og smake seg fram.

Jan Morten skrev:
1. Mål opp kornet du skal benytte, legg det i BH vaskeposen. Varm ca 2,5L vann i en 5L kaserolle opp til 70 grader. Legg i kornet, på med lokk, ta kjelen av varmen og isoler den godt (Fleese pledd, badehåndklær etc) Mål temp ca hvert 20 min, sikt mot 67 grader, tilsett event kokt vann til riktig temp.

(... et par timer går på punkt 2 og 3 ...)

4. Frem med gjærspann og hjelper :brygging: Mens fruen holder en sil over spannet tømmer du vørteren over i spannet sammen med de 12 litrene (nedkjølt) du har fra før.
    Silen vil fange opp humlen. Tilsett så teen av aromamalten, finn frem en visp og visp kraftig i 3-4 minutter til du har et godt skumlag (oksygen i vørter for gjær formering)
    Mål temp på vørter (bør ligge på 18-23 grader) tilsett så gjæren fra glasset ditt og sett på lokk med gjærlås. Spannet inneholder nå ca 21-23L vørter totalt

Er ikke dette en "minimesk"? Eller hva krever en minimesk?  Det blir jo ca 2 timer ved 60-70 grader.
 
Jo det er en "minimesk" som tar opptil 1 time i egen gryte ved 65-68 grader. Den andre gryta putrer jo med din DME vørt vetdu ;)
altså ikke 2 timer, men 1 time samlet......

Uklarhet fra havregryn kan oppstå, men er sjelden generende. . . Økt infeksjonsrate i brygg kan man diskutere . .  :)

Men dette har jeg vert med på før. Spør, og du får 10 ulike svar  :laugh:
Tar en mengdene i minimesken som utgangspungt, er neppe utbytte noen diskusjon, snarere noe aroma og litt mere "kropp" i ølet.

Gahr har sikkert bredere erfaring med denne typen brygging, selv benytter jeg rims med helmesking i mine brygg.

Mitt "forslag" var i all beskjedenhet ment som en intro til brygging hvori man lærer om både mesking (minimesk), bruk av ingredienser, når hvordan og hvorfor.

Om man virkelig vil gjøre tingene enkelt og (ifølge meg) lite spennende, kjøper man et sett Muntons Gold, India Pale Ale og følger bruksanvisningen til pungt og prikke  :angel:
 
Jeg så vel strengt tatt ikke alt som stod lenger oppe i tråden... Jo, det er en minimesk, men jeg er litt skeptisk likevel. Med lite byggmalt med skall og hvetemalt og havregryn , kan det også bli litt kinkig å sile av vørteren fra minimesken.

Det er forøvrig viktig at denne vørteren også blir kokt sammen med resten av vørteren, så mesketiden kommer i tillegg til koking av øvrig vørter. Om du ikke koker den, vil proteiner osv. fra minimesk-vørteren ikke brytes skikkelig ned, og dette kan gi ytterligere uklarheter. Samtidig er det langt større sjanser for infeksjoner i ølet om man bruker ukokt vørter.

Jeg brygger selv også utelukkende all-grain, men har noen kompiser som driver med ekstrakt, så jeg har fått med meg en del der og. Det er kalrt at det finnes mange måter å gjøre dette på, og delmesking er en fin øvelse i mesking før man tar steget til all-grain, da man som regel trenger noe mindre utstyr.
Rent generelt mener jeg forøvrig at havregryn ikke vil tilføre en pale ale noe uansett, men det er kun en personlig preferanse ;).
 
Gahr skrev:
Jeg så vel strengt tatt ikke alt som stod lenger oppe i tråden... Jo, det er en minimesk, men jeg er litt skeptisk likevel. Med lite byggmalt med skall og hvetemalt og havregryn , kan det også bli litt kinkig å sile av vørteren fra minimesken.

Det er forøvrig viktig at denne vørteren også blir kokt sammen med resten av vørteren, så mesketiden kommer i tillegg til koking av øvrig vørter. Om du ikke koker den, vil proteiner osv. fra minimesk-vørteren ikke brytes skikkelig ned, og dette kan gi ytterligere uklarheter. Samtidig er det langt større sjanser for infeksjoner i ølet om man bruker ukokt vørter.

Ja der kan man se, her gikk det rimelig fort i svingene :eek: Gahr har rett! "teen" fra minimesken må kokes for spalting og frigjøring av proteiner. Da blir faktisk 2 timer mere riktig osgå. Min feil og beklages herved!

Gahr skrev:
Rent generelt mener jeg forøvrig at havregryn ikke vil tilføre en pale ale noe uansett, men det er kun en personlig preferanse ;).

Og jeg mener det gir et bedre stående skum og noe fyldigere øl, men som sagt er mørke øl mere min "greie"  :laugh:
 
Javisst. Nå har jeg kjøpt inn maltkorn og greier så jeg satser på å prøve meg på en minimesk, for øvelsens skyld. 

Angående havregryna så får jeg sove litt på saken. Litt protein i ølet gjør det jo litt sunnere..    :besserwisser:

Får jo ikke den sirkulasjonen jeg har sett de mere erfarne bruker, med kobberrør-manifolder osv og halvfuktig mask. Blir mere en gjennomblaut lapskaus dette her. Hvilken forskjell gjør det?

Angående valsing så har jeg sikta meg inn på å bruke muskelkraft og ei kjevle. Men når jeg ikke skal meske på vanlig måte (hvor jeg har lest at findelt malt vil gi for tett maskseng), er det kanskje ok å knuse kornet i food-prossessor?
 
Kjevle vil du fort gå lei av! Food processor vil fungere greit for små mengder malt.
 
Har også en rimelig stor messingmorter, en gammel en fra den gang apoteket hadde produksjon på bakrommet.. ca 15 cm i diameter.  så jeg tenkte å prøve den også. :bokser:
 
Et spørsmål fra enda en nybegynner her:) Vil det være en god ide å sette "meskegryta" inn i stekeovnen og sette termostaten til omtrent 70 grader, i stedet for å pakke inn gryta? Eller vil det bli for unøyaktig?
 
mojo skrev:
Har også en rimelig stor messingmorter, en gammel en fra den gang apoteket hadde produksjon på bakrommet.. ca 15 cm i diameter.   så jeg tenkte å prøve den også. :bokser:

Ser ingen grunn til at det ikke skal gå, men det vil også ta tid. Det er ingen dum investering å gå til innkjøp av en kvern. Jeg brukte en corona-mølle i mange år, og de koster ikke skjorta.


Gøran skrev:
Et spørsmål fra enda en nybegynner her:) Vil det være en god idé å sette "meskegryta" inn i stekeovnen og sette termostaten til omtrent 70 grader, i stedet for å pakke inn gryta? Eller vil det bli for unøyaktig?

Har sett det tipset før, og jeg vil tro det skulle fungere. Du kan jo sjekke ovnen med et termometer først. Spørsmålet er vel om ovnen er stor nok for en stor gryte. Til en minimesk bør det være bra.
 
Jeg bruker en gammel kaffekvern til å knuse spesialmalt.
Dette fungerer helt fint, da jeg kan stille inn ganske nøyaktig hvor mye jeg vil knuse malten.  :ilike:
 
Ja, jeg vil absolutt prøve meg på å kalibrere komfyren til minimesken!  :ilike:

PS PS Har testa komfyren i dag. Laveste stilling gir 78 °C på full effekt. Ser ut som varmluft gir en noe lavere temp. Men for å komme under 70  °C er jeg nødt til å stille knotten mellom OFF og laveste temperatur.. trenger nok GAFFA-tape for å få den til å stå der..  Jepp, så er den stabil på 63  °C, det burde gi et minimalt varmetap over 1 times tid hvis væsken starter på ca 70.

Angående kaffekvern er jeg litt skeptisk til å bruke den skjøre gamle jeg har stående - rosemalt arvestykke..  Synes også det tar en evighet å kverne kaffe til ei enkelt kanne, men malt går kanskje fortere
 
Synes også det tar en evighet å kverne kaffe til ei enkelt kanne, men malt går kanskje fortere

Bruker ca 10 min. til 700-800 gram spes. malt. Guttungen synes det er moro, så det spiller ingen rolle om det tar litt tid.  :)
 
mojo skrev:
Får jo ikke den sirkulasjonen jeg har sett de mere erfarne bruker, med kobberrør-manifolder osv og halvfuktig mask. Blir mere en gjennomblaut lapskaus dette her. Hvilken forskjell gjør det?
 
Tilbake
Topp