Nybegynnerspørsmål om råvarer

Hei,
Jeg er rimelig fersk i bryggehobbyen og har vært med en kamerat på to batcher. Har nå kjøpt meg utstyr selv og skal prøve meg solo for første gang. Jeg har etter anbefaling og innspill kjøpt inn noen forskjellige malttyper og humletyper. Det jeg lurer på er om det er noe sted å lese seg opp for å bedre forståelsen for betydningen og effekten til de ulike råvarene?

Et tenkt eksempel:
Jeg ønsker å prøve meg på å klone Nøgne Ø Pale ale. Den har f.eks. caramel malt. Denne har ikke jeg, men har denne en effekt så den kan erstattes med f.eks. caramunich som jeg har?

Samme for humle. Der er det oppgitt en mengde northern brewer. Denne har jeg jo heller ikke, men jeg har centennial som resten av humlen består av. På Bryggselv står det at Chinook (som jeg da har) er en tilsvarende humle som northern brewer. Men, disse har jo alfa på hhv. 6.07% på northern og 12,1% på Chinook. Da vil jeg tro man må korrigere mengde for å få ønsket resultat?

Når man bor et stykke unna utsalg så er det ikke lett å ha alle ingredienser i en oppskrift. Samtidig kan man kanskje tenke seg å forenkle noen litt, spesielt i starten før man har mange ulike råvarer å velge i, bare for å komme igang med godt øl. Derfor føler jeg at jeg mangler så mye på betydningen av de ulike råvarene og hvordan man kan (og like viktig, ikke kan) sjonglere og justere disse.

Håper noen kan opplyse en stakkar :)
 
Jo for da får du noe på gang og kan finne roen når du leser deg opp.
Det tar gjerne mer enn et par kvelder å få oversikt.
Ref min signatur:)
Fortsatt grønn etter 24 brygg.
 
Humle med forskjellig alfasyre regner du lett om. Ta humla i oppskriften og gang sammen mengde og alfasyre. F.eks 30g * 6.07% = 182,1
Også deler du 182,1 med ny alfasyre. 182,1 / 12,1 = 15 g Chinook

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Humle med forskjellig alfasyre regner du lett om. Ta humla i oppskriften og gang sammen mengde og alfasyre. F.eks 30g * 6.07% = 182,1
Også deler du 182,1 med ny alfasyre. 182,1 / 12,1 = 15 g Chinook

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Men husk at det kun er på bitterhumlen man må regne om mht alfasyre. Aromahumle kan byttes ut uten å tenke på alfasyreinnholdet.
 
Hei!
Man kan lære som man vil men min tanke var å først lære å brygge, og deretter eksperimentere med oppskrifter. Årsaken er matematisk. Det er så mange områder en kan gjøre feil i brygginga at jeg vil lære av mine bryggerelaterte feil som igjen gir resultater i smaken. Og trust me, jeg har virkelig boltret meg i feil, og har hatt gleden av å faktisk smake feilene. Da jeg brygger med all grain ølsett kan jeg eliminere feil i oppskrifter, og konsentrere meg om å bedre bryggeprosessen. Etter 10 brygg er jeg nå rimelig stødig, og er i ferd med å mekke oppskrifter.
 
Du får kjøpt Nøgne Ø Pale ale som kit på nett: http://www.nogne-o-shop.no/categories/beer-kits
Var det første jeg brygget, og lærte masse. Veldig detaljert oppskrift som du kan laste ned. Tanken var at hvis jeg lager et øl som jeg kan sammenligne med originalen, vet jeg om det ble vellykket eller ei. Det ble suksess, så jeg brygget resten av kitene til NØ, og lærte teknikk og prosesser underveis. Kunnskap om ingredienser kom med på kjøpet. F.eks var det for lite humle i IPA-settet, så det jeg først trodde var usmak, viste seg å være mangel på aroma-humle. Python Pils brukte sukker og champagnegjær som gjorde det både fruktig og tørt. God Jul ble mesket for "effektivt" eller burde blitt vannet ut og endte på 12% ABV...
John Palmers how to brew er god lesning i tillegg til forumene: http://www.howtobrew.com/intro.html
og her er Vestbryggs oversikt over maltsubstitutter: http://www.brew.is/files/malt.html
 
Hei. Jeg er også "grisefersk" i all grain bryggingen og vil på det sterkeste anbefale å kjøpe ferdige sett. Ikke minst for å lære utstyret å kjenne. Begynte med startpakke fra Europris med påfølgende 3-4 sett derfra. Videre med noen ekstrakt brygg som ble kjøpt hos Bryggselv. Nå har jeg 5 brygg med all grain og kun brukt ferdige sett. Utrolig greit med ferdig tilmålte mengder med malt, humle og gjær. Mulig jeg er litt treig av meg, men det er først nå jeg føler at jeg har rimelig kontroll på utstyret.
 
Du må ikke nødvendigvis starte med et ferdig sett. Men det er kanskje smart å starte i andre enden enn det du har gjort. Finn en oppskrift på nettet og kjøp ingredienser etterpå.
Som nevnt tidligere så kan resultatet bli litt uforutsigbart dersom du designer egne oppskrifter fra første brygg.
Men det er helt klart fullt mulig. Det viktigste er å komme igang med feilingen :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Takk for gode innspill. Du har et godt poeng om rekkefølte Jogeir, men med 20 mil til nærmeste utsalg måtte jeg kjøpe med noe på kort varsel for å få litt råvarer å kunne jobbe med da bekjente skulle forbi likevel. Ordner seg antakelig nå så jeg får råvarer slik at jeg har til et par konkrete oppskrifter og kan jobbe videre fra der :)
 
Tilbake
Topp