nybegynnerspørsmål om utgjæring mulige flaskebomber?

Hei jeg er helt fersk på brygging. Brygget Nøgne Ø Two Captains (ølsett) på en grainfather g30. Mesket 90min på 62 grader. og endte med OG på 74 som spot on i oppskrifta og var veldig fornøyd.
Jeg hadde strødde i 3 pakker med safale s-04 oppå skummet som var i bøtta etter jeg hadde ristet den kraftig og lenge.
Gjæringa har jeg hatt kontroll på 20 C` i bøtta via inkbird. Gjæringa stormgjærte på kvelden allerede.
De siste 5-6 dagene har det ikke vært liv i gjærlåsen. Jeg stakk om ølet med sukkerlake etter 14 dager, før flasking men glemte å måle FG først. FG med sukkerlake 1.018.
7,5 g sukker pr Liter øl. (skulle vært 7g pr liter) men jeg tok ikke høyde for at noe ble igjen når jeg stakk om...
Det som bekymrer meg er om dette ender opp med å bli flaskebomber??

Mye en skal huske på første gangen...
 
Tjaa, om jeg ikke er helt ute å kjører med matten så burde 7,5g/l utgjøre ca. 2,7 poeng, trekker vi fra det så snakker vi om en FG på 1.015,7. Fra 1.074 til 1.016 snakker vi om en utgjæringsprosent på 77% S-04 skal ligge mellom 73-78% så den var nok ferdig.

Dessuten så er S-04 et monster i min erfaring så tviler på det er noen flaskebomber på gang :)
 
Kan god tenkes den er ferdig utgjæra, men forventet FG på Two Captains skal vel ligge en del lavere
med tanke på at du også meska på 62
 
Ja det gjorde jeg, og utregningen din stemmer nok
men ta I betraktning at han også meske ganske lavt, 62
Hmm ja ser jo nå at hos bryggselv sier de OG skal være 1.073 og FG 1.008. Da snakker vi om en utgjæring på 88% er det mulig med S-04 som er oppgitt til 73-78%?
 
Det er et godt spørsmål, har bare brukt 007 og US-05 på denne
Jeg har brukt S-04 2 ganger i år, samme oppskrift, stout med OG på 1.052, begge gangene endte den på 1.012, det inkluderer det brygget jeg bæsja på leggen med å måtte varme vannet med malten allerede tilsatt:p Så den ble nok mesket så lavt som mulig.

Jeg skal ikke være bastant, men syns heller ikke det virker usannsynlig at den var ferdig utgjæret, jeg mener de gangene jeg bruker S-04 er det hele som regel over i løpet av 3 døgn etter take off...
 
Takket for rask respons! Kjøpte settet på bryggselv. Syns det er rart hvis en gjæren som fulgte med ikke har "kapasitet" til å spise seg ned til 1.008 når det står i oppskrifta?
Hvordan regner man ut hvor mye gjæren klarer å gjære?
 
Det er en kompleks kombinasjon av gjærens ugjæringsgrad, alkohol toleranse, meske temp(enkle sukkerarter), gjærings temp., oksygenering, OG mm.
 
min siste gikk vel fra 1.071 --> 1.009 eller så
med US-05
men i den grad jeg har erfaring med s-04 har den stoppa opp ganske tidlig
 
Så da sier vi oss enig eller hva? Flaskebomber er lite sannsynlig? Jeg forstår angsten hans og vil gjerne betrygge han at det vil gå greit :)
 
Takket for rask respons! Kjøpte settet på bryggselv. Syns det er rart hvis en gjæren som fulgte med ikke har "kapasitet" til å spise seg ned til 1.008 når det står i oppskrifta?
Hvordan regner man ut hvor mye gjæren klarer å gjære?

Erfaring. Engelsk algjær - som f.eks. 04 - drar ikke ned til en sånn utgjæringsgrad som 88%, uansett hvordan du mesker. Du kan sove rolig!
 
Gjærprodusentene operer ofte med utgjæringsprosenter som er for lave ut fra hva hjemmebryggere har erfart. Så ta høyde for det, og spør folk her hva de vil regne som normalt.
 
Gjærprodusentene operer ofte med utgjæringsprosenter som er for lave ut fra hva hjemmebryggere har erfart. Så ta høyde for det, og spør folk her hva de vil regne som normalt.
Vet jeg næger nå, men kan vi fortelle og berolige TS om at han ikke har flaskebomber eller ei?
 
Tilbake
Topp