Nybegynnerspørsmål rundt hydrometer, OG, SG, FG osv

Teoretisk FG er jo bare en pekepinn, mange faktorer innvirker på denne (mesking,temperatur og mye mer). SG har blitt til FG når SG ikke forandrer seg over tid (dager) for å si det litt kronglete :)
Fat ivei sier nå jeg
 
Kan hende den gjærer mer så jeg ville ventet.
Hvilken mesketemperatur ?
FG er FG, den blir ikke lavere. Forutsatt at den som spør ikke blander begrepene SG og FG

En "diacetyl rest" + en god del andre ting er også noe som påvirker sluttproduktet, vet ikke om dette er gjort "
Diacytl Rests – Lager yeast produce more diacytl, which is a buttery compound that can be an off flavor. Yeast can reabsorb the diacytl but it requires a diacytl rest – which is done by raising the temperature of your lager a few degrees at the end of fermentation for about a day."

To uker for en lager er jo veldig kjapt da, så bør jo være sikker på at FG målingen er korrekt
http://www.howtobrew.com/section1/chapter10-5.html
 
Sist redigert:
Takk!
Har vært til gjæring i to uker nå, vil noen poeng før høy fg ha noe å si da det skal på fat? Er vel liten risk for bombe da det ikke tilføres sukker men co2?
Har ikke stålfat selv, men fat har vel sikkerhetsventil så bombe blir det vel aldri der.Kan vel anse det hele som omstikking dersom du har bommet med FG målingen din.
 
Har ikke stålfat selv, men fat har vel sikkerhetsventil så bombe blir det vel aldri der.Kan vel anse det hele som omstikking dersom du har bommet med FG målingen din.
Skrur tempen opp til 13 grader, sjekker igjen om en ukes tid. Om den fortsatt ligger på det samme tappes den.
 
Vedr flaskebomber...

Iflg advarselstekster på hydrometerne mine så må man ikke flaske før FG er under 1006 "or bottle may burst".
Men som nevnt tidligere i tråden kan et ferdig utgjæret øl ha FG mye høyere enn som så.

Er gjerne litt småbekymret når jeg flasker øl med høyere FG. Er det noen grunn til å være det???
 
Vedr flaskebomber...

Iflg advarselstekster på hydrometerne mine så må man ikke flaske før FG er under 1006 "or bottle may burst".
Men som nevnt tidligere i tråden kan et ferdig utgjæret øl ha FG mye høyere enn som så.

Er gjerne litt småbekymret når jeg flasker øl med høyere FG. Er det noen grunn til å være det???
Nei. Så lenge den er stabil over tid, vil ikke en plutselig videregjæring være årsaken til en flaskebombe. Blander du ikke sukkerlaken godt nok, eller slurver med hygiene, kan det likevel smelle.
 
Med mindre du har veldig lav OG, bruker kun rent sukker i vørteren, gjærer med WY3711 eller brett, eller har en infeksjon, er det uvanlig å ha så lav FG som 1006.
 
Tilbake
Topp