Nybegynnerspørsmål, sen gjæring (?), mjød

Jeg vil karakterisere meg som nybegynner når det kommer til brygging, selv om jeg nå har brukt noen slike ferdige ekstraktsett (bl.a. Coopers), som jeg har vært mindre fornøyd med (vil gjerne diskutere det senere). Nok om det, jeg er altså ikke så erfaren når det kommer til mange faktorer som hvordan bruke gjær, begreper, etc.

Omsider, i gårkveld, fikk jeg begynt på prosjektet mitt med å lage mjød. Jeg lagde 4 batcher, med forskjellig krydder, noe med humle, noe med mjødurt, blanding, etc. Hver batch på ca 5 liter (2 kg honning 4 liter vann for det meste). White Labs Sweet Mead Wine Yeast ble brukt, ved at jeg tok det ut av kjøleskapet, så blandet det med 2dl vann som holdt ca 21 grader, slik at det skulle være lettere å fordele. Når temperaturen(e) nådde ca 20-23 grader på de ulike bryggene, tilsatte jeg gjæret og satte på gjærlåsen.

Det jeg er litt bekymret for, er at det ikke har begynt å gjære enda. Jeg satte det i går kveld, fra 8-10-tiden, og nå er det gått over 14 timer. På pakka står det at det normalt begynner ved 5-15 timer. Nå er jeg langt unna noen bryggebutikker, og det er romjul, slik at å få noe sendt går også tregt. Men jeg har europris i nærheten, så jeg KAN få kjøpt vingjær der, og tilsatt det, men bør jeg gjøre det? Er det andre ting som kan gjøres? Hvor lenge kan/bør jeg vente før dette blir problemer? Eller er dette normalt? Beklager evt. veldig dumt spørsmål.

Si gjerne om ting burde vært gjort annerledes, for jeg er ikke så inni begreper heller her.

Når går gjæren ut på dato? Står på pakningen ?

Du skulle sikkert ha satt en starter på den først.
Men gi det 2-3 dager før du får panikk..

Går ut på dato 23. januar, så, burde ikke være riktig enda. Hvordan setter man starter? Kan det ha vært for kaldt i kjøleskapet? Er det etter den tid en ide å tilsette Europris-vingjær eller noe annet som må gjøres?

Gjær er litt som en åpnet øl. Alltid best rett etter at den er åpnet. Smaker ofte bra etter en time utendørs på afterski, mens etter en time i sola en sommerdag er for mye.
Selv om du oppbevarer den kjølig, ville du trolig ha kastet en åpnet øl dagen etter selv om den da både inneholder alkohol og små mengder CO2.
Datostemplingen er derfor ingen absolutt grense, men en indikator på tilstanden. Jo nærmere du er utløpsdato, jo dårligere er den.
De forskjellige produsentene og gjærkalkulatorene varierer svært mye mht levende gjær på utløpsdato. Fra 0% til 50% levende....

Hei,
Ta det med knusende ro!!!
Gjæren har startet jobben den skal gjøre, det er bare det at vi ikke kan se det enda, i morgen ser du det.
Pass på at tempen ikke blir høyere, den er kanskje litt høy allerede, men slapp av øl blir det uansett, detaljene tar vi litt etter litt, det viktigste er å greie å lage øl eller Mjød.
Skål

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Sist redigert:
Takk for innspill! En liten oppdatering her: Jeg satte som nevnt 4 batcher;
1. var på en femliters "vinballong" med gummikork og gjærlås - Denne gjærer nå, hurra!
2. i en 25 litersdunk også med gjærlås (brukt denne til å brygge øl tidligere) - Denne gjærer også!
3. på ei 5liters plastkanne, der jeg borret hul i korken for å sette inn en gummipakning og en gjærlås - Her ser jeg ingen aktivitet på gjæringa...
4. på et 25 liters gjæringskar fra coopers som jeg strengt tatt ikke er sikker på hvordan å bruke, den er uten gjærlås. - her aner jeg ikke om det er noe aktivitet eller ikke...

Så, i.o.m. at jeg altså vet jeg har aktivitet på 1 og 2 - og jeg ikke vet på de to siste, hva bør jeg evt gjøre med dette? Bør jeg ta litt av de to som gjærer og helle oppi den som ikke gjærer..?

Hei,
Takk for oppdatering, vi luer alltid på hvordan det går så oppdatering setter vi stor pris på.

Jeg er litt bekymret når du ikke har gjærlås på 1 av gjærbøttene, det er aller viktigst i starten før gjæren har dannet skum på toppen, men det kan gå bra og det er kanskje derfor du ikke ser at gjæringen er i gang.
Ikke gjør noen ting, tålmodighet er en dyd.
Renslighet er nå viktigere enn noe annet så ikke rør noe.
SKÅL

Hei igjen, setter pris på tilbakemeldinger og slikt. Skal også oppdatere mer underveis her, synes det har vært ganske viktig mtp å dele erfaringer også.

Når det gjelder manglende gjærlås er det gjæringskar fra coopers, av denne typen: http://beerbros.co.za/wp-content/uploads/2014/11/IMG_2437.jpg
Ærlig talt var jeg litt skeptisk til den typen selv, og heller ikke brukt den til gjæring tidligere (kun til flasking, veldig praktisk med den krana). Men på den har det dannet seg skum også, og ser ut som om det er litt "bevegelse" der, slik at det later til at det gjærer. Derimot ser jeg lite som tyder på noe liv på den plastkannen, ei heller noe skum.

Hei, ja erfaring/bekymring er veldig greit, da slipper vi å pløye gjennom de/den ølboka vi ikke har, dessuten kan bøker være svært tørre og kjedelige.
Coopers sin kran så ikke ut til å ha feste for slange?
Hvis det er riktig er krana ubrukelig til ølbrygging, vi skal jo prøve å unngå at oksygen/luft kommer i kontakt med ølet under og etter gjæring, så å tappe med krana uten slange er ikke aktuelt.
Ellers så har jeg kran på alle gjæringskar, men bruker disse kun med slange tredd på kran-tuten.
Siste bøtta kommer sikkert i gang i natt hvis du er sikker på at den fikk samme gjær. Og at den ikke er kaldere der den står.

Sant nok, men så er det også mange detaljer som ikke bøkene tar for seg heller... Og det er det vel heller ikke "kapasitet" til i bøkene.
Joda, den krana har en innretning som jeg kan sette på, husker ikke hva det heter, men er utformet som et rør som man stikker inn i krana, og med en pinne som stikker ut nederst i røret, som styrer en ventil. Altså, når man trær ei flaske på det røret, og slår inn pinnen, åpnes det, og det renner øl eller hva enn i flaska. Ikke idiotsikkert (litt søl), men ganske kjekt egentlig. Enklere enn hevert syntes jeg.

Stadig er det ingen forandring på den siste kanna.... I kveld er det gått tre døgn siden jeg satte det.

Ja men da funker krana, det er bra
Nå begynner det å bli vanskelig å gjette hvorfor den siste ikke har tegn til gjæring, hadde de samme temperatur og samme gjær og ble alle tre ristet for å få inn litt oksygen?

De fikk samme gjær. De skulle ha samme temperatur, men kan hende at termometeret responderte for sakte, så det KAN være en årsak. Har ikke "med vilje" ristet inn noe oksygen.

Ok, kanskje tempen har gitt gjæren en knekk, men jeg tror den kommer.
Fortell hvorfor du ikke ville riste inn oksygen? (kanskje jeg kan lære noe) :)

Ok, kan sikkert vente litt til, men etter en stund bør jeg kanskje prøve å få tatt en kultur fra de andre i den som ikke gjærer - eller?

Æh, egentlig ingen grunn, bare nybegynner, vet ikke bedre :p

Takk for raskt svar.
Du kan ta gjær fra de andre, men da må alt være 99% rent og prosessen gjennomtenkt, ellers risikerer du å ødelegge de andre også.
Oksygen til vørteren er noe av det første du bør lese deg opp på og begynne med, bryggebutikkene pleier å selge rimelig oksygen flasker med regulator og brusestenen.
Oksygen til gjæren i startfasen er svært viktig og det er ikke mulig å riste inn nok oksygen, mye jobb er det også.

Planen min er rett og slett å hente ut deler av brygget fra de tre med et målebeger i plast, som vaskes mellom hver henting, og lar det ligge i en starsanløsning i mellom for å få det desinfisert... På denne måten skal jeg ikke kunne skade de tre andre, selv om jeg vet ikke hva som vil skje med den jeg blander det i såklart, men om det ikke gjærer, så vil det heller ikke bli noe godt utfall...

Høres ut som en god plan, ta bare litt skum fra toppen, der er gjæren veldig aktiv.
Men Mjød er spennende saker, jeg har prøvd en 3-4 forskjellige typer fra polet og den eneste som jeg likte var Valhalla Mjød på leirkrukke.

Jepp, det er nå litt brusing som pågår der, så blir spennende å se om det starter noe snart. Smakte på det som var igjen i begeret da jeg var ferdig, var slettes ikke ille, men svært så tidlig i prosessen.
Er heller ikke dreven i mjødsmaking. Smakte den den mjøden du nevnte der for mange år siden en gang, og nyligere en London Mead. På sett og vis er det litt tilfeldig at jeg prøvde meg på mjødbrygging - jeg ville begynne med ølbrygging, og besøkte en onkel av meg som holdt på med bier, og snakket en del med ham om brygging av øl, og at det hadde vært artig å prøve å brygge mjød. Så sendte ham meg 10 kg med honning til det formålet, og da måtte jeg prøve! Målet var egentlig å få minst ett vellykket ølbrygg før jeg satte igang med mjød. Vel, vil ikke si jeg fulgte det... Og i mellomtiden har han også sluttet å drive med bier i den skalaen dessverre, men ville lage flere batcher av det, slik at jeg kunne prøve meg fram til noe.

Nuvel, kan forøvrig også ta min erfaring med ølbrygging også. En gang (eller to ganger til og med) for lenge siden (ca 16-17 år siden) prøvde jeg å brygge fra et ekstraktsett, husker jeg hørte at renslighet var viktig, osv. Men hadde ikke peiling hva det ville si i praksis. Uansett gikk det vel greit nok, ble da drukket. Så, ønsket jeg å begynne med ølbrygging, på en mer ordentlig måte, men tenkte å ta det stegvis, og begynne å prøve å få til et ekstraktsett bra først. Vel, først satte jeg et av en litt dyrere type fra Eurorpris, en porter. Og jeg var langt nøyere med desinfisering av alt. Problemet var bare at det var en veldig distinkt syrlig smak. Flere jeg kjenner syntes ølet ble godt, selv om jeg ikke var fornøyd, smakte ikke porter pga den syrligheta. Så prøvde jeg en Coopers Dark Ale (kjøpte med et helt sett, og gjæringskaret nevnt over), og også en Coopers IPA, men vil si det ble samme resultat - en veldig distinkt syrlig smak. Siden har jeg hatt en mistanken om at det er gjæren som følger med settene som har skylda, for jeg tviler litt på at det er gått nøyaktig samme type infeksjon i alle bryggene i tilfelle...

Så, da jeg skulle kjøpe gjær til mjødbrygging, og diskuterte det også med en selger fra den leverandøren (bryggselv), mente han at det kunne komme av at typen gjær som ble brukt i ekstraktsettene, og tipset om et annet et, som han forsåvidt ikke hadde prøvd. Og jeg prøvde det, og akkurat den samme syrlige smaken der også altså... Det er ikke udrikkelig, bare ikke det jeg er ute etter, og synes ikke det er så godt. Nå fikk jeg en boks med coopers dark ale til jul, så i.o.m. at jeg ikke har så mye tape på det, tenker jeg å kjøpe en annen type gjær, og prøve å få satt den i gang med det, og se hvordan det går denne gangen. Ellers vil jeg gjerne finne ut hva det kommer av også.

Jeg er imponert!
Det høres rart ut at all gjæren du har prøvd blir syrlig, er det samme utstyret som er brukt?
Men jeg har aldri brukt ferdig kit så kanskje noen andre her har erfaring med dette?
Hvordan kjøler du vørteren etter koking? Og hvilken temp har du gjæret på tidligere?

Tilbake
Topp