Nybegynnerspørsmål, sen gjæring (?), mjød

Hei, beklager sent svar herfra. Brukte stort sett samme utstyr ja, hvertfall mer eller mindre samme type. Skal stille et spørsmål om dette i en ny post senere. Vørteret er som en tyktflytende masse som helles i gjæringskaret, og man "vasker" ut av boksen med vann som er kokt. Deretter tilsettes det friskt kaldt vann, og slikt sett nås riktig temperatur. Har gjæret i romtemperatur, ca 20-21 grader for det meste.

En liten oppdatering:
Fint lite som har skjedd egentlig... jeg tok litt mer skum fra en av beholderene som tydeligvis gjæret bra i plastkanna, og jeg har sett lenge at det skjer noe i den - det er bevegelse i skummet, men det er ikke noe bevegelse i gjærlåsen. Jeg har likevel inntrykk av at det gjærer litt beskjedent, men jeg er ikke sikker. Det er også mulig at plastkorken på kanna ikke er helt tett, og at trykket slippes ut der isteden (det er ingen gummipakning, men den skal jo i prinsippet være tett uansett).
 
Hei igjen, sent svar er ok det har vært mye å feire.
Grunnen til at jeg lurte på utstyret er fordi jeg lurte på om utstyret kanskje var infisert.
Hvis jeg forstår det du skriver om bryggemetoden, høres det ut som om du brygger fra ekstrakt, men det skal jo ikke i gjæringskaret, men i bryggekjelen for koking?
Når sant skal sies så har jeg aldri brygget med ekstrakt selv , men jeg tror uansett at det som skal i gjæringskaret ikke skal være tyktflytende, men blandes med vann og så bringes opp til kok?
Slik at det ikke følger med infeksjon i gjæringskaret?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Det er såklart en mulighet at utstyret var infisert, spesielt den første gangen for mange år siden, men ikke det samme utstyret brukt nå, og denne gangen var jeg veldig nøye med desinfisering. Det er en mulighet, men jeg tror faktisk det er lite sannsynlig likevel.

Jeg må dobbeltsjekke det du sier der. Jeg må se hva som står på de, men mener å huske man skal ta beholderen som ekstraktet kom i, og ha det i kokende vann for å desinfisere, uten å åpne, for så å åpne og helle det rett i gjæringskar. Men skal se om det er mulig jeg har tolket det feil, så skal sjekke ut det!

Forøvrig har brygget i plastkanna begynt å gjære i løpet av natta nå, bra med liv i gjærlåsen! Det ble nok litt for mye i kanna (det går ikke helt til toppen, men jeg tok litt kultur fra de to andre bryggene, slik at det ble noen dl mer), slik at jeg ser at noe av innholdet har kommet ut. Altså at vannet i gjærlåsen er litt misfarget. Men hvis det er skade skjedd, har den vel allerede skjedd...? Eller bør jeg desinfisere og bytte vann i gjærlåsen nå kanskje..?
 
Hei,
Vi kan se bort fra infeksjon fra gammelt utstyr, siden du har byttet utstyr (enig med deg i det)

Når det gjelder ekstrakten er det riktig at den skal varmes, men det er for å få innholdet ut av boksen.
Så må du tenke på at vannet du tilsetter også må desinfiseres før gjæring.
Derfor koker du ekstrakt og vann og samtidig blandes vann og ekstrakt og da har du vørter klar for gjæring.
Noen tilsetter humle under kokingen, men det lar vi ligge til nestegang, hvis du ikke har dette skrevet i oppskriften.

Så til den skitne vannlåsen, nå når gjæringen er i gang trenger du ikke vannlåsen, så bare la den være.
Ved å ikke røre gjæringstank og tilhørende utstyr, minsker du muligheten for at vørteren blir utsatt for ny infeksjon.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Hei,
Var på tide med en oppdatering her! Jeg har denne uka flasket alt mjødet. Tilsatte også en sukkerlake, av 60 g sukker pr gjæringskar (skulle være omlag 5 liter pr). Så blir det spennende hvordan dette blir etter en tid, skal vel godgjøre seg lenge. Brukte fortrinnsvis mest flasker med patentkork - hadde en "kapselpåsetter" som kranglet VELDIG med vanlige 0,33 flasker (de med pant som har vært i butikkene i mange år, for det meste pils eller vørterøl f.eks.), slik at jeg gikk litt lei. Tror dessverre ikke alle de flaskene jeg hadde med patentkork funka like bra, men tiden vil vel vise her.

Og jeg smakte selvfølgelig på alle sammen. 3 smakte egentlig ganske så likt, og veldig søtt, men absolutt ganske så godt! Den som var i gjæringskaret uten vanlig gjærlås (coopers gjæringskar) smakte ganske annerledes. Ikke udrikkelig, men var langt fra så søtt som de andre. lurer på om det kan være en form for infeksjon i den? Mistenker at den har høyere alkoholprosent enn de andre også, for det smakte litt slik.
 
Hei,
Veldig hyggelig med oppdatering det setter vi stor pris på.
Jeg er litt bekymret for et par ting, det ene er mengden sukker du har tilsatt, det er ikke langt unna dobbelt av hva vi bruker i øl, men det som bekymrer mest er om mjøden var helt utgjæret når du flasket?
Har du noen målinger når du tilsatte gjær (OG)
Har du noen målinger når du flasket (FG)?
Når du sier det smakte søtt høres det ut som om det fortsatt er gjærbar honning i mjøden, hvis FG ikke er nære 0 kommer du til å få for mye co2 i flaskene og sjanse for at flaskene knuser.
Det å lage Mjød er mye mer likt det å lage vin enn å lage øl.
I øl kan FG være 1.010 -1.020 men da er det sukker som ikke er gjærbart, i Mjød er alt sukker gjærbart, derfor må du ned på 0 i FG før du flasker med sukker, hvis du har drept gjæren før flasking må du tvangskarbonere med co2
Mjød som gjærer helt ut har en tendens til å bli kjedelig på smak og alkohol smaken blir veldig fremtredende,. Honning har har lite (ingen) næring for gjær og hvis du ikke tilsetter mye næring og oksygen, vil gjæringen ta svært lang tid før det er helt ferdig. Temperaturen spiller også inn på tiden.

Mvh.
Drankefuten

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Den var nok helt utgjæret ja, det var ingen aktivitet å spore lenger over ganske lang tid. Ærlig talt har jeg ikke tatt tiden på det, men så på aktiviteten på en av gjærlåsene, og der var det absolutt ingen aktivitet på, tja, minst 2 uker! Dessverre gjorde jeg heller ingen slike målinger, og det burde jeg absolutt ha gjort, og det er der det viser seg meg som ganske nybegynner i det. Prøvde det da jeg brygget øl, men forsto lite uansett. Skjønner det med om det blir for mye trykk og kan knuse flaskene, men har ikke inntrykk av at det var mer gjærbart igjen... Kan ta feil såklart, men sier fra om jeg opplever noen som sprenges. Når det gjelder sukkeret tilsatt, så tok jeg utgangspunkt i det jeg leste i noen andre forumposter; 6g/500ml.
Så det viktige ville kanskje ha vært å ta flaskingen på et tidligere tidspunkt?
 
Hei, og takk for oppdateringen.
For å ta det med tilsatt sukker først, så tror jeg de som skrev 6 gram pr. halvliter mente pr. liter, men det sprenger ikke flaskene uansett.
Det er alltid mere bekymringsfullt om det er mere honning igjen.
Du kan trygt slutte å tenke eller følge med på gjærlåsen, den sier egentlig svært lite.
Gjærlåsen forteller bare om stor produksjon av co2 og det er forsåvidt bare et tegn på at temperaturen i bøtta øker og må overvåkes ekstra nøye.
Det skjer mye før og etter co2/alkohol produksjonen så ditt spørsmål om du kanskje kunne ha flasket før vil jeg bestemt si nei, ikke gjør det enten det er øl eller Mjød
Skulle du ha flasket mjøden tidligere måtte du ha brukt gjærstopper og da kan du ikke karbonere på flaske, ellers ender du opp med en form for champagne.
Det er helt avgjørende for fremtiden å ta prøver av det du setter til gjæring også noen dager før du skal flaske og den dagen du skal flaske for å finne ut om det er trygt å flaske godsakene, det er også mye lettere for oss å hjelpe når vi kan se på målingene som du har notert og husk dato også.
Det er fortsatt mulig å ta en måling fra en flaske du har, da kan vi se om det er for mye sukker igjen i mjøden og forhåpentligvis kan du slappe av fra frykten for flaskebomber.
Jeg ser frem til neste oppdatering!!
Mvh.
Drankefuten

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp