nybynner

Hei. Jeg har lenge hatt lyst og prøve å lage meg litt hjemelaget øl, helt siden jeg smakte på hjemlaget tysk hveteøl før noen år siden, det smakte helt fantastisk.
Så jeg lurte på om noen hær inne kunne hjelpe meg med en engel og grei oppskrift på hveteøl og en framgansmåte som er enkel og forstå?, har sett litt på oppskriftene hær inne å skjønner ikke så veldig mye av dem.

På forhand takk Vidar

Hei og velkommen!

Jeg liker å anbefale boka "How to Brew" av John Palmer. Jeg synes selv det var en fin bok å lære å brygge fra. Han har hele førsteutgaven av boka si tilgjengelig på nett på www.howtobrew.com.

Første kapittel er en enkel "oppskrift" på hvordan man brygger uten noen særlig fokus på hva som egentlig skjer eller hvorfor. De senere kapitlene blir så stadig mere kompliserte alt etter hva man ønsker seg.

Det er også en fin intro til ekstrakbrygging her på Norbryggs sider.

Etterhvert som du leser rundt omkring vil det dukke opp masse spørsmål. Da er forumet et bra sted å vende seg for svar. Hvis du søker på nøkkelord vil du se at mange spørsmål allerede er stilt og besvart før, og finner du ikke det du lurer på, så ikke nøl med å spørre. Folk her inne er stort sett veldig joviale og greie med å dele informasjon.

Når det gjelder oppskriften kan jeg anbefale å bruke 100% hveteekstrakt, Hallertau humle og Wyeast no 3068 weienstephan gjær.

Tilbake
Topp