Nye flasketyper i NM

Jeg har noen flasker som er ca 24.5 cm høye (inkl kork) - tror det kan være Erdinger-flasker (usikker siden jeg har fjernet etikett).
Diameteren er lik (på øyemål) som Haandbryggeri/Ægir-flasker.
Bare flaks at jeg målte høyden på alle flaskene før jeg sendte inn til NM.

Erdinger-flasker skal være innenfor og burde være ca 25,5 cm høye. Det kan være en flasketype som brukes brukes på en del tysk lager, men jeg har ikke målene på disse.

Hvorfor er minimumshøyden satt så "høy"?

I utgangspunktet er det ingen spesielle grunner for det, annet enn å omfatte det mest brukte typene uten å gi for mye variasjon.

Jeg skulle gjerne sett på en av disse flaskene. Hvor holder du til?
 
Erdinger-flasker skal være innenfor og burde være ca 25,5 cm høye. Det kan være en flasketype som brukes brukes på en del tysk lager, men jeg har ikke målene på disse.



I utgangspunktet er det ingen spesielle grunner for det, annet enn å omfatte det mest brukte typene uten å gi for mye variasjon.

Jeg skulle gjerne sett på en av disse flaskene. Hvor holder du til?
Ok, kan være. Har samla opp en god del forskjellige flasker de siste åra ;)

Holder til i Drammen / Oslo

edit: Jeg skal prøve å finne fram flaska igjen. Den står i en eske et sted... :)
 
Sist redigert:
Vil dette si at når jeg om noen uker skal flaske en mulig NM-kandidat, så må jeg flaske på 0,5-flasker, og ikke 0,33 longneck (type To Tårn)? Hvordan går det i så fall med svenske panteflasker av den typen Mariestads bryggeri m.fl. bruker?
 
Kan an bruke 0,5 flasler med patentkork for innlevering?

Nei. Fra reglene for flasker (min utheving, se komplette regler på http://norbrygg.no/flasketyper-til-konkurranser/):

Fra og med 2016 vil følgende regler gjelde for at flasker skal være godkjent i konkurranse:
  • Flaskene skal ikke være merket på andre måter enn med med deltagermerket som fåes under påmelding
  • Ingen logo eller tekst preget inn i glasset.
  • Korkene skal være ensfargede, uten andre spesielle kjennetegn på korkene
  • 26 mm kronekork («vanlig ølkork»)
 
Tilbake
Topp