Nylaget manifold - noen spm

Hei,

jeg har akkurat laget et manifold for en 36 liters Igloo. På utisiden av rørene brukte jeg en fil for å jevne ut rilene, men på innsiden er det vanskeligere å komme til. Det "stikker" jo ut en del kobber etter baufilen. Bør disse fjernes på et vis, eller er det ikke så farlig?

Er det ellers noe man bør gjøre av rengjøring før førstegangs bruk? Jeg leser at noen legger manifolddelene i et Zalo-bad?

Og til sist et dumt spm: Manifoldet ligger jo under gjennomføringen. Vil meskevannet renne ut av seg selv, eller må man suge det ut etter hevertprinsippet? vil det være "flyt" nok til at det renner greit?

Sist redigert:
Du kan jo evt bruke en gjengestang, eller et installasjonsbor eller noe lignende. Men jeg tror ikke det betyr noe. Om det skulle løsne noen biter vil de falle til bunns og havne i vasken med truben.

Hvis du bruker gjennomføringen i bunnen av boksen så vil det renne fint av seg selv.

En tynn rundfil som du får inni rørene gjør susen, fåes billig på BT og lignende.

Skyll manifolden i vann, ikke vits i å vaske og dille med mindre du ser at den bir grønn av verdigris. Kobber utvikler et eget beskyttende lag over en tid, så hvis den blir mørk og ikke skinnende blank er ikke det negativt, bortsett at det ikke ser like fantastisk ut.

Takker! Da blir det en tur på Clas Ohlson i lunsjen i dag. Er spent på hvordan dette går, det virker nesten litt rart at maltet ikke skal blokkere rillene. Bør man forresten la vørtern renne gjennom en humlepose på vei ut av kjøleboksen, for å bli kvitt evt maltrester?

Jeg laget en liten MLT for mindre batcher på samme måte (link finnes her: http://www.glennrlie.net/DIY). Snu rillene ned mot bunnen så vil dette gå så fint så. Bruker verken bazookafilter eller annet filter på vei ut. Resirkulerer en del før avtapping. Funker meget bra.

Jeg laget rillene med en standard Bahco baufil fra CO http://www.clasohlson.com/no/Bahco-baufil/40-8088

Håper ikke jeg skulle ha valgt noe med smalere blad....? Det tenkte jeg ikke på.

Hvor mye resirkulerer dere? Rører dere også underveis?

PS! glennrlie; Mye bra på DIY-siden din. Jeg ble umiddelbart inspirert til å prøve meg på oskygeneringsløsningen din, og kommer til å kopiere denne:)

Sist redigert:
Det går helt fint med vanlig baufilblad. Filtreringen skjer stort sett i selve maltsenga og ikke i slissene, så det har ikke noe å si. Hvis det var slissene som sto for filtreringen ville de gått tette med en gang. Anbefaler deg å lese kapittelet om dette i "How to brew" hvis du vil lære mer.
Husk å la maltsenga legge seg litt før du begynner å resirkulere, så blir det bra.

Tilbake
Topp