Nymontert kran lekker

Jeg kjøpte nylig denne, som jeg monterte i dag. Boringa gikk fint og hullet ble uten grad. Forresten mye enklere enn jeg frykta =) Tok meg fem minutter med et godt stegbor som jeg jevnligg dyppa i motorolje.

Uansett. Jeg satte på krana med håndmakt og la merke til at jeg fint klarer å dra den så hardt til at O-ringen tyter ut på sidene av skiva. Jeg dro den altså ikke på langt nær så hardt til som jeg kunne fått den, siden O-ringen da ikke ville hatt noen funksjon...

Etter montering fylte jeg kjelen med vann og tenkte jeg skulle brygge en egenkomponert Saison dersom alt så bra ut. Men det gjorde det ikke. Det drypper ganske betydelig på framsiden av skiva på utsiden.

Er det noe som er feil? Mangler jeg noe?

Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3
Bilde 4
 
Pakningen bør være på insiden, og kansje og på utsiden.Og du kan ikke trekke til med fingrene... Tønna er rund, der er ikke kragen til krana. Trekk til med en fastnøkkel så blir det nok tett vil jeg tro
 
Har du brukt gjengetape?

Jepp. Hele gjengestykket var tulla inn i gjengetape når det kom, men det kan hende det har samla seg i en "klump" i midten og at det ikke funker som det skal.

Men hva er det som hindrer vannet i å trenge gjennom "under" skivene? Det er jo et distansestykke på innside, og det er jo ingen pakning mellom det og skiva. Så om jeg tenker rett så kan vannet komme inn der, gjennom hullet i kjelen og så ut mellom skiva og krana på utsiden?
 
Pakningen bør være på insiden, og kansje og på utsiden.Og du kan ikke trekke til med fingrene... Tønna er rund, der er ikke kragen til krana. Trekk til med en fastnøkkel så blir det nok tett vil jeg tro

Men jeg får fint skrudd såpass hardt til at pakninga på utsiden tyter ut på siden av ringen. Dessuten, om jeg skrur på krana så er det jo slettes ikke sikkert håndtaket ender opp der jeg vil ha det?
 
Alt for mye deler i oppsettet ditt
Du får lekasje gjennom gjengene uansett.
 

Vedlegg

  • 20170101_161038.jpg
    20170101_161038.jpg
    147,6 KB · Sett: 157
Alt for mye deler i oppsettet ditt
Du får lekasje gjennom gjengene uansett.

Hæ? Det er jo ikke noe unormalt ved det? Det er jo samme type gjennomføring og kran som finnes på sikkert tusenvis av kjeler. Det er ikke noe jeg har komponert sjøl, men kjøpt fra en bryggebutikk. Såvidt jeg kan se er det den ene av to forskjellige typer som går igjen overalt.

Men ok. La oss si det sånn da. Forslag til hva jeg gjør for å få det tett?
 
Jeg har tegen inn hvor det bør ligge en tetning, forstørr opp og se, slik jeg ser bildene må det lekke via gjengene, ingen o-ring greier og tette det, en tettning mellom krane og kjele med nippel på innsiden er evig nok.

Og, jeg har seløv hundrevis av kranløsninger uten lekasjer :)
 
Har sendt mail til butikken og forlangt å få det som det er bilde av... Håper de sender meg de delene som mangler uten mer styr =)
 
Jeg har tegen inn hvor det bør ligge en tetning, forstørr opp og se, slik jeg ser bildene må det lekke via gjengene, ingen o-ring greier og tette det, en tettning mellom krane og kjele med nippel på innsiden er evig nok.

Og, jeg har seløv hundrevis av kranløsninger uten lekasjer :)

Kjempefint! Takk for tipset :) Det er bare litt kjedelig med sånne svar som er antydning hva som kanskje kan være feil, uten tips til hvordan man skal utbedre det...
 
Jeg slet med det samme. Brukte litt Zalo, for å minske friksjonen, så hadde jeg pakningen på innsiden, for der var det nedsenking i mutteren, slik at pakningen ikke gled ut.
 
Problemet er vel at TS har fått skive. Det vil jo uansett ikke fungere med mindre man får helt tett stål mot stål. Eller har en tilleggspakning mellom kran og skive. Slik at det blir kran pakning skive pakning kjele. Men det blir slarkete.
 
Sist redigert:
Problemet er vel at TS har fått skive. Det vil jo uansett ikke fungere med mindre man får helt tett stål mot stål. Eller har en tilleggspakning mellom kran og skive. Slik at det blir kran pakning skive pakning kjele. Men det blir slarkete.

Ja, her er det for mye deler som normalt ikke trenges.
 
Tilbake
Topp