Nymontert kran lekker

For meg så ser det ut som om du har fått gjennomføring til dobbeltvegget plast kjøleboks, når disse brukes til meskekar.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Jeg skal få tak i en låsemutter med spor til O-ringen, håper det fikser biffen. Er forresten overraskende mye slark mellom delene, bare sånn passe midt på treet kvalitet på maskineringa.

Er det ikke en fordel å få det tett på innsiden? Liker ikke tanken på at det er kriker og kroker hvor vørteren kan snike seg ikke og bli liggende. Ikke at det gjør noe siden den skal kokes, da. Men om jeg på innsiden har: tønne -> teflontape-> låsemutter -> o-ring -> kjelevegg, skal ikke det funke? Det lekker jo ikke mindre mellom gjengene fordi o-ringen er på utsiden? Den gjør jo ingenting for gjengene, det er jo bare teflontapen som gjør. Er det noe som tilsier at det skal være vanskelig å få det skikkelig tett både i gjenger og mot vegg med en låsemutter på innsiden?

På utsiden tenkte jeg å egentlig ha minst mulig, bare skive egentlig (Og selvfølgelig teflontape mellom tønne, kran og slagenippel)

Ergelig å drive å kjøpe småplukk i hytt og pine for å få det til å funke. Synes det var så greit når alt tilsynelatende skulle være i ett :( Sitter og lurer på om jeg skal kjøpe en hex 1/2 tønnenippel i tillegg til låsemutteren når jeg er i farta. Synes tømma ser litt vel stutt ut med sine 3cm. Vet ikke om dete blir nok til overs til muffa om jeg vil montere noe med han-gjenger på innsiden av kjelen.

https://www.morebeer.com/products/stainless-weldless-ball-valve.html

Her ser du hvordan den skal se ut. Jeg har flere slike, og har pakning på utsiden av kjelen.

Du har helt sikkert rett. Og det var dette som var avbildet på nettbutikken og som jeg bestilte.

Sist redigert:
Jeg kjøpte nylig denne, som jeg monterte i dag. Boringa gikk fint og hullet ble uten grad. Forresten mye enklere enn jeg frykta =) Tok meg fem minutter med et godt stegbor som jeg jevnligg dyppa i motorolje.

Uansett. Jeg satte på krana med håndmakt og la merke til at jeg fint klarer å dra den så hardt til at O-ringen tyter ut på sidene av skiva. Jeg dro den altså ikke på langt nær så hardt til som jeg kunne fått den, siden O-ringen da ikke ville hatt noen funksjon...

Etter montering fylte jeg kjelen med vann og tenkte jeg skulle brygge en egenkomponert Saison dersom alt så bra ut. Men det gjorde det ikke. Det drypper ganske betydelig på framsiden av skiva på utsiden.

Er det noe som er feil? Mangler jeg noe?

Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3
Bilde 4
prøv å gjør det som på mitt bilde. Dvs ta vekk alt av skiver og o-ringer. Bruke en trang flat pakning i stedet. Det funker bra for meg. Hadde samme problem.

05b87546dfcd6d6e8f614c8b942dc1e5.jpg

Pakningen bør være på insiden, og kansje og på utsiden.Og du kan ikke trekke til med fingrene... Tønna er rund, der er ikke kragen til krana. Trekk til med en fastnøkkel så blir det nok tett vil jeg tro

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ser forøvrig at så godt som alle slike oppsett i tillegg til stoppemutter også kommer med to forskjellige typer pakninger; ei tjukk med litt mindre diameter og ei tynnere med større diameter. I pakka mi kom det bare to sånne tynne...

EDIT: Ok. Sjekka litt. Går for følgende oppsett: muffe -> skive -> pakning -> kjelevegg -> pakning -> låsemutter -> kran -> slangenippel.

Registrerer at dette kanskje er mer omfangsrikt enn mange andre bruker, men denne regla går igjen hos mange produsenter av bryggekjeler. Dessuten skal det være nok med å stramme for hånd. Det passer meg desto bedre, liker ikke når noe må brytes på for å komme på plass. Er dessuten ikke noe hokus pokus å fjerne overflødige deler dersom dette skulle vise seg å bli for dillete :)

Sist redigert:
Låsemutteren fra Bryggselv kom i går og hele kvelden gikk med til å prøve å få den satans skiten tett... Tydeligvis var det flere ting som var galt med den "komplette" gjennomføringa fra Partyman. Tønna er for kort, det er kanskje to tørn til overs for muffa, pakningene kan IKKE være rette. Som jeg sa så klarer jeg helt fint å for håndmakt dra så hardt til at pakningene tyter utenfor skivene. De er uansett altfor store til å passe skikkelig inni låsemutteren.

Jeg har sendt mail og varsla om at jeg vil returnere skiten og få den refundert så jeg kan bruke pengene på å kjøpe et skikkelig oppsett fra Bryggselv e.l.

Vet dere om jeg og kan kreve å få porto begge veier refundert? Så langt er alt jeg har fått i svar fra Partyman, ei tekstmelding som kort oppsummert er "det skal være sånn" - nei, det skal IKKE være avvik mellom det som averteres og det som kunden får. Nå sitter jeg her og glor på en kjele med hull i og har tapt ei uke hvor planen var å få satt en Saison og en Trappist.

Hei,
Kanskje gjengene i tønna er for korte fordi du har pakning også på innsiden av kjelen?
Jeg synes av bildet du la ut at hullet kanskje har kommet litt langt ned på kjelen, slik at det blir vanskelig å flate ut kjeleveggen under hullet?
Hvis pakningen er veldig bløt, tyter den ut før kjeleveggen har blitt flat.
Jeg tror jeg hadde skrudd sammen krana (med verktøy) uten pakning og så tatt det ifra hverandre og montert pakning bare på utsiden.
Men som Miguel sier: vi skulle så gjerne sett flere bilder.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Jeg fjerna pakninga på innsiden og brukte ekstra mye gjengetape denne gangen. Nå ser det pinadø ut som den holder tett. Har fylt den med vann og setter et fat under mens jeg jobber noen timer med å isolere loftet :) Er det tett klokka fem så setter jeg Saisonen på!...

Fornøyd med produktet er jeg ikke. Jeg har brukt mer tid og penger på det jeg trodde var den laveste prisen på eksakt samme produkt (bildet), som selges på Bryggselv osv. Det opprinnelige oppsettet har jeg prøvd med og uten pakning og masse gjengetape. Der tyter pakningene og og alt lekker uansett hvrdan jeg setter det sammen. Er det tett nå så vil jeg ikke ta den fra hverandre og sende vekk... Hva mener dere jeg burde gjøre ovenfor Partyman?...

Og så spurte jeg i sted men fikk ikke svar: hvorfor pakning osv på utsiden? Blir det ikke mer kriker og kroker for gammel vørter å sette seg i nå? Det skal jo kokes så det er ikke krise, men allikevel...

Tusen takk for alle tips og hjelp så langt! Med ny varmekappe, induksjonsplate har kraka vært med på å gjøre brygginga enda et hakk enklere :)

05fb575343c43bb86d00d4f135af21ce.jpg
d434daa3f24fd443448f5c5ab152669d.jpg
7590e1da64c52e988f403be7e787023c.jpg
b92fe191e1826f78908768044d62480e.jpg
e5af183f719ab8f18a660644ebb986ea.jpg
698f684878908f6e6ed9deeab12c42ba.jpg

Sent fra min SM-G389F via Tapatalk

Har tegnet inn prisippet for lekasje når krane etc monteres på kjele.
Jeg bruker Tec7 i stedet for pakning, på en kokekjel blir det utrolig sterkt.
Gjengetapen er en fordel fordi kranen sitter godt på tønnenippelen og det kan bli lettere og sette dett på kjelem og stramme til med mutteren.

Vedlegg

• kran på kjele.jpg
    kran på kjele.jpg
    68,1 KB · Sett: 45
Har du hatt de bitene der hele tiden?

Niks. Opprinnelig var det to skiver, to pakninger, muffe, tønne og kran. Ikke samme opplegg som på bildet, og tett ble det ikke. Jeg spurte butikken og de forklarte hvordan det skulle være og at jeg måtte bruke verktøy. Men som sagt klarte jeg fint å dra til for håndmakt til pakningene tøyt ut.

Jeg bestilte en låsemutter fra Bryggselv, og hadde tenkt å bestille ei litt mindre men tjukkere pakning. Det var det desverre utsolgt for, men ved litt forsiktig fikling med en skrutrekker klarte jeg å holde en av de opprinnelige pakningene på innsiden av sporet i låsemutteren.

Det er mange varianter av kraner, her er en fra Blichmann som jeg er veldig fornøyd med.
BoilerMaker™G2
Kranen er veldig lett å rengjøre og lettere (enn kuleventil) å gjøre mindre justering av åpning/utstrømning.
Innvendig i kjelen kan røret svinges sideveis, slik at avstanden til bunnen forandres.
Parabolic_valve_disassembled_web.jpg

G2-dip-tube_web.jpg

BoilerMaker™G2

Sist redigert:
Da er sagaen om den lekke krana kommet til en slutt:

Den er tett. Jeg er fornøyd med det, og den blir i kjelen min. Partyman tok kontakt med meg og bytter ut bildet på sidene sine. Når man omsetter X antall produkt er det kanskje tilforlatelig å låne et bilde i forbifarta og så glemme litt av det. Som plaster på såret får jeg en liten rabatt på neste kjøp. Og alle levde lykkelign ei lita stund til :)

Tilbake
Topp