Nytt oppsett. Tenker jeg rett?

Med march pumpene i hus vil bryggeoppsetter bli slik. Hvertfall hvis jeg har tenkt rett.
Oppsettet blir altså slik:
Mesken sirkuleres gjennom den øverste pumpen gjennom spiralen i HLT som inneholder vann som blir temperaturstyrt av en PID til å holde nøyaktig temp på mesken som kommer ut. Når sirkuleringen er ferdig vil den øverste pumpen sende mesken til kokeranken samtidig som den nederste pumpen tar vannet fra HLT (som nå er varmet til 78grader) og skylder over mesken. Når skylling er over og all vørter er tranportert til kokekaret kan man begynne på neste mesk samtidig som koking pågår.
Den nederste pumpen blir også brukt til å pumpe ølet gjennom en platekjøler/motstrømskjøler før det ender i gjæringskaret:)

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    56,2 KB · Sett: 520
ingehk skrev:
Når skylling er over og all vørter er tranportert til kokekaret kan man begynne på neste mesk samtidig som koking pågår.

Det er uvanlig å tenke neste mesking allerede under oppkok! Da må man heller dimensjonere opp!

Jeg synes opplegget i seg selv ser brukende ut, men... Jeg har to spørsmål:

Hvor stort bryggeri er dette? Og hvilken effekt tenker du å bruke til varme-elementet til HLT'en?

Bryggerier er på 100 liter. Og skal på sikt brukes i en liten restaurant.  HLT skal forvarmes med gass. Så hvor stort element som trengs er jeg foreløpig litt usikker på.

Ikke enig i at det er unormalt å starte batch nr to mens nr 1 koker

Okey. Jeg har selv et 100 liters anlegg. Der bruker jeg gass til kun koking. Jeg har to PID-kontrollere som styrer henholdsvis mesketemperatur og skylletemperatur. Jeg er dessverre "hemmet" av å kun bruke to 16A-kurser. Og da går oppvarmingen av skyllevann svært tregt. Å bruke HLT til å kontrollere mesketemperatur er nok i utganspunktet helt greit, men det vil ta litt tid før man får opp temperaturen i HLT til skylletemperatur.

Du kan studere mitt opplegg på følgende link:  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,13517.0.html

Freddy skrev:
Okey. Jeg har selv et 100 liters anlegg. Der bruker jeg gass til kun koking. Jeg har to PID-kontrollere som styrer henholdsvis mesketemperatur og skylletemperatur. Jeg er dessverre "hemmet" av å kun bruke to 16A-kurser. Og da går oppvarmingen av skyllevann svært tregt. Å bruke HLT til å kontrollere mesketemperatur er nok i utganspunktet helt greit, men det vil ta litt tid før man får opp temperaturen i HLT til skylletemperatur.

Du kan studere mitt opplegg på følgende link:  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,13517.0.html

Takk for input! Sjekker ut linken asap:)

Tilbake
Topp