nytt utstyr til maltbryggning

Hei!

Jeg har ennå ikke begynt å brygge øl men er veldig klar for å prøve meg. har lest litt og søkt litt rundt og tror rett og slett jeg bare må kjøpe meg et nybegynnersett og kjøre i gang. Får litt inntrykk av at det er en jungel der ute så jeg lurer på om noen kunne anbefalt meg et sett, lønner det seg å kjøpe dette i utlandet eller er det vel så rimelig via en norsk forhandler? har vel kikket mest på det rimeligste av disse settene: http://www.olbrygging.no/Ol_brygging/ol_brygging_Utstyr.html

og hvor er det greiest å kjøpe råvarene fra?

setter stor pris på tips :biersmile:
 
...jeg ville kjøpt først og fremst fra norske forhandlere pga. toll og frakt. Ellers ville jeg ha satt sammen min eget sett; det blir billigere.
F.eks.
Meskekar: kjølebag med hjemmemekka manifold (stigerør og hevert, eller installere tappekran)
Kjele: min 30 l (f.eks krabbegryte, eller billigst :plastbøtte med element fra vannkoker)
Gjæringsbøtte plus gjærlås o.l. fra evt. europris

Skål,
Geir S.
 
Hei Arild!
Har selv det rimligste "Kjøkkenbryggeri" settet som du vurderer. Har brygget en 5-6 brygg på dette med greie resultater, men det er utrolig tidkrevende å brygge på. Jeg brukte ca 9 timer på et brygg med mye manuelt arbeid. Det jeg jeg synest var mest krevende var å holde rett mesketempratur og få en god skylling med riktig "tempo". Dette fører til at resultatene blir veldig tilfeldig fra gang til gang. Synes også kr 3900,- er meget dyrt i forhold til hva du får igjen.

Skal du satse på et lavbudsjett bryggeri anbefaler jeg deg å sette det sammen selv. Mye god informasjon om dette på forumet. Er du villig til å bruke noe penger anbefaler jeg Speidel Braumeister 20 L som jeg nå selv bruker. For meg ble det en natt og dag opplevelse. Nå bruker jeg ca 5 timer på å sette et brygg og jeg har full kontroll på tempraturer, tid, mesking, skylling, koking osv.

Du finner det meste av det du trenger av råvarer og utstyr på www.petit-agentur.no
 
Tilbake
Topp