O2 flaske og regulator fra Jula - Virker ikke!

Jeg har skaffet meg regulator og gass fra Jula, men jeg får ikke dette til å slippe ut noe gass. Er det noe jeg gjør feil? Skrur på regulatoren, og prøver å åpne for gassen ved å vri på den blå knotten, men ingenting skjer.. Jeg har nøyaktig det samme oppsettet som kan sees på bildet fra disse gutta her: http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/nytt-bryggeri-oksygenering.html
Det er forøvrig en svart plastskrue på baksiden av regulatoren, hvor det sitter en fjær inni. dette vet jeg ikke hva er til engang..  :jaha:
 
Ser at det er en justeringsskrue på flowmeteret.. Sikkert et dumt spørsmål, men har du åpnet den?  :jaha:
 
Jeg har testet helt uten flowmeteret også, bare prøvd å slippe gass rett ut av regulatoren, uten hell..
 
Burde det forresten komme et PSSSSst når jeg skrur på regulatoren? Det gjør det nemlig ikke.. Kanskje jeg har fått en tom o2 flaske? Er det noen som vet hva vekten skal være på denne når den er full? Står ingenting om det på flaska..
 
Da har jeg vært på Jula og fått ny, så nå fungerer alt som det skal! Veldig spent på om jeg merker forskjell på ølet mitt da jeg begynner med ren o2  ;D
Jeg har forresten fått med meg at 1 min med 1 liter/minuttet er passe oksygenering for 20 liter, men gjelder det uansett hvilken OG vørteren har?
 
Jeg har ikke erfaring med det sjøl, men oksygenmengden bør i utgangspunktet tilpasses mengden gjær du pitcher. Siden man oftest pitcher mer gjær i vørter med høy OG bør man tilsette tilsvarende mer oksygen også. Er vel vanskelig på hjemmebryggerskala å måle hvor mange ppm O2 man faktisk har fått i ølet, og man er avhengig av prosedyrer i stedet.
 
Går ut i fra at du er klar over at kranen åpnes ved å skru motsatt vei, altså med urviseren, når den åpnes?
 
Har akkurat vært på Jula og hentet ny O2 regulator, men de var utsolgt for flasker! Noen som vet om andre butikker som selger flasker i Bergensområdet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Bjarte H skrev:
Petter F skrev:
Er vel vanskelig på hjemmebryggerskala å måle hvor mange ppm O2 man faktisk har fått i ølet, og man er avhengig av prosedyrer i stedet.

Litt vanskelig, men ikke veldig :)

For de som har utstyret :) Jeg får se om jeg får lånt et O2-meter av noen så jeg får verifisert at prosedyren er riktig for mitt oppsett :)
 
Tilbake
Topp