O2 sett fra Bryggeland

Brukte for første gang O2-settet fra Bryggeland på søndag. Satte flowmeteret på 1L/min, men syntes at det var mye bobling. Hadde forventet meg
mere "brusning" i overflaten av vørteren. Vet noen om den brusestenen som følger med settet er vel grov?
 
Trengs det gjengetape på gasskoblinger?

Jeg har for vane å automatisk surre gjengetape rundt gjenger som skulle dukke opp i synsfeltet mitt.

Sist jeg var og fylte co2 så sa fyren i sjappa at jeg kunne droppe gjengetape da det var en gass (eller sa han bare co2?) -kobling det var snakk om.
 
Brukte for første gang O2-settet fra Bryggeland på søndag. Satte flowmeteret på 1L/min, men syntes at det var mye bobling. Hadde forventet meg
mere "brusning" i overflaten av vørteren. Vet noen om den brusestenen som følger med settet er vel grov?

Jeg og syntes det var noe mer bobling enn forventet.

Stenen som følger med er 0,5 micron, tror det er ganske standard å benytte til formålet.
 
Jeg og syntes det var noe mer bobling enn forventet.

Stenen som følger med er 0,5 micron, tror det er ganske standard å benytte til formålet.
Da skal det vel være slik da. Det har ihvertfall virket. Høres ut som om kjøleskapet skal ta av.:D
 
Nok et spørsmål her relatert til oksygensettet;

Etter bruk tar jeg av brusesteinen og vasker over slangen, og skyller den innvendig. Jeg ser nå at det etter et par dagers lufttørking i stua fortsatt er litt fukt inne i slangen. Kan det lede til mugg etc. i slangen, eller er dette uproblematisk? Antar det siste, men er helt "noob" på sånt, så spør :)
 
ja spesielt når den er full av starsan vann, men etter at jeg har roet netd til 1 l/m er det midre uling. Dette hadde jeg aldri fått opplever dersom jeg ikke brygget.
 
Har kjøpt settet jeg og. Blei litt skuffet med Flowmeter fra ebay som er litt feil :)
 

Vedlegg

  • 20150304_182326.jpg
    20150304_182326.jpg
    90,8 KB · Sett: 154
Uler litt til å begynne med her også.
Har fått flowmeteret til å fungere bedre nå når jeg åpner mye og stiller rolig ned.
Det er kanskje ikke presisjonsventiler i disse kinamålerne vil jeg tro :)
 
Ser det er mange som vasker slangen innvendig, er det nødvendig ? Har til nå kun vasket slangen utvendig + starsan..

Easybrew
 
Brukte for første gang O2-settet fra Bryggeland på søndag. Satte flowmeteret på 1L/min, men syntes at det var mye bobling. Hadde forventet meg
mere "brusning" i overflaten av vørteren. Vet noen om den brusestenen som følger med settet er vel grov?

Synes 1L pr. minutt er ganske mye. Ikke uventet at det bobler kraftig. Mye av oxygenet blir da frigjort direkte ut i lufta og blir ikke igjen i vørteren. Jeg har villet redusert til ca. 0.2L/minutt for å ikke kaste bort oxygen på ingenting.
 
Set at de fleste her brygger 25 liters batcher og kjører 1 liter O2 på 1 minutt. Jeg brygger 50 liters batcher og lurer da på om jeg må doble til 1 liter O2 i 2 minutter?
 
Er redd dette blir overanalysert. Har flowmeter fra bryggeland som er ubrukelig, noen ganger bobler det, andre ganger bruser det, uten at innstillingen er forandret. Tilsetter oksygen på random, og har aldri merket noen forskjell på 30 gjæringskar.
 
Jeg har og Flowmeter fra bryggeland. Som i grunn er ubrukelig og som jeg ikke skjønner at de kan selge? Hvorfor selge et flowmeter som begynner på 2 l per min, når det fleste mener 1 l per min er å foretrekke? Jeg gjorde en test med ett gjennomsiktig litersmål opp ned i en bøtte med vann og tok tiden på hvor lang tid det tok å fylle dette med O2. Uten flowmeter tok det ca 30 sekunder. Dvs at flasken alene leverer 2 liter i minuttet - det samme som Flowmeteren starter på?
 
Tilbake
Topp