O2 sett fra Bryggeland

Ved tilføring av oksygen til vørter, holder det å la brusestenen ligge stille på bunnen i gjæringskaret, eller må man bevege denne rundt langs bunnen? Noen som har et kvalifisert svar på det? :)
 
Får nok betre O2-metning om du beveger steinen, slik at boblene får gå gjennom meir vørter.. Egentlig ganske logisk.. ;)
 
Tror ikke det gjør så stor forskjell med bevegelse eller ikke. Strømmen av bobler vil nok lage rimelig bra sirkulasjon.

Litt imponert over hvor hitech det plutselig blir når utstyr blir oppgradert.. Og før blei dunken rista.. for oksygenering.. Hvor kom O2 fra da? med lokk på dunken.. Tviler faktisk på at det har anna enn psykologisk virkning å riste en dunk med tett lokk. Gikk det var det nok ganske enkelt nok gjær.
 
Koblet for første gang på flowmeterer i dag for å teste. Har lagt ved et bilde av hvordan jeg har koblet det sammen. Når jeg testet det startet jeg med ventilen på flowmeteret helt stengt, også åpnet jeg regulatoren. Så åpnet jeg forsiktig opp på flowmeteret, men kulen i flowmeteret, som viser hvor mye oksygen i liter per minutt, beveget seg ikke uansett hvor mye jeg åpnet opp ventilen på flowmeteret. Hva gjør jeg galt? Prøvde også en gang ved å koble oksygen inn motsatt vei av det jeg har gjort på bildet, uten at det ble noe bedre. Hjeeelp..
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    158,8 KB · Sett: 204
Da du har koblet inn/ut på begge mulige måter så må en av de være riktig.
Jeg har inn på flowmeteret nede ved 0 og ut oppe ved 3 l/min. Om der er slik det skal være vet jeg ikke.
Ventilen på mitt flowmeter er dårlig. Åpner jeg litt kan det komme f eks 1l/min, åpner jeg litt mer så kommer det kanskje ned mot null osv. Holder det loddrett ved bruk.

Mener muttrene er skrudd inn på nipplene mot flowmeterveggen.

Noen som har tips til bedre flowmeter?
 
Nu venter jeg på flowmeter som jeg har kjøpt på Bryggeland,o2sett kjøpte jeg en gang i fjor(bryggeland).En ting kan jeg si etter å ha lest dene tråden er jeg har kastet mye o2.

Hvordan synes du flowmeteret til bryggeland fungerer? Ser skalaen er ganske grov og starter vel på 2 liter per minutt? Matcher diameteren på det med slangene som fulgte med settet?

Noen andre som har erfaring med flowmeter fra bryggeland?
 
Koblet for første gang på flowmeterer i dag for å teste. Har lagt ved et bilde av hvordan jeg har koblet det sammen. Når jeg testet det startet jeg med ventilen på flowmeteret helt stengt, også åpnet jeg regulatoren. Så åpnet jeg forsiktig opp på flowmeteret, men kulen i flowmeteret, som viser hvor mye oksygen i liter per minutt, beveget seg ikke uansett hvor mye jeg åpnet opp ventilen på flowmeteret. Hva gjør jeg galt? Prøvde også en gang ved å koble oksygen inn motsatt vei av det jeg har gjort på bildet, uten at det ble noe bedre. Hjeeelp..

På bildet er flow-meteret koblet opp ned. Rart at det ikke virket riktig vei. Passet du å holde det loddrett slik at kula lå nederst før du skrudde på gassen?
 
På bildet er flow-meteret koblet opp ned. Rart at det ikke virket riktig vei. Passet du å holde det loddrett slik at kula lå nederst før du skrudde på gassen?

Så oksygenet skal komme inn ved "0", right? Altså motsatt av måten jeg har koblet det? Ja, holdt flowmeteret loddret, slik at kulen lå ved "null" i det jeg åpnet ventilen på flowmeteret. Da hadde jeg åpnet regulatoren i forkant. Mistenker at flowmeteret er av dårlig kvalitet. Vurderer bryggeland sitt, men skulle gjerne hørt om noen har erfaring med det og kan gå god for det før jeg bestiller. Det koster jo noen kroner.
 
Hvordan synes du flowmeteret til bryggeland fungerer? Ser skalaen er ganske grov og starter vel på 2 liter per minutt? Matcher diameteren på det med slangene som fulgte med settet?

Noen andre som har erfaring med flowmeter fra bryggeland?
Ja det starter på 2 så det kan være litt mye.Jeg klippet slangen i 2 og satte på nipplen på slangen uten slangklemme.Nipplen er som en v,så jeg dytta slangen inn til det ikke gjikk mer.Har ikke prøvd den i vøtter.Har bare test att det ikke lekker noen steder.
 
Sist redigert:
Ja det starter på 2 så det kan være litt mye.Jeg klippet slangen i 2 og satte på nipplen på slangen uten slangklemme.Nipplen er som en v,så jeg dytta slangen inn til det ikke gjikk mer.Har ikke prøvd den i vøtter.Har bare test att det ikke lekker noen steder.

Takk for tilbakemelding. Synes du flowmeteret fungerer bra? Klarer man å regulere såpass nøyaktig at man klarer å legge den kula i flowmeteret mellom 0 og 2, og dermed treffe 1? Eller går den rett på 2 når du åpner flowmeteret?
 
Takk for tilbakemelding. Synes du flowmeteret fungerer bra? Klarer man å regulere såpass nøyaktig at man klarer å legge den kula i flowmeteret mellom 0 og 2, og dermed treffe 1? Eller går den rett på 2 når du åpner flowmeteret?
Hvordan en treffer 1pmin er ikke lett å se.Flowmetert har den samme saken som man justerer luft som er på flaska.Grunnen til att jeg kjøpte det er att jeg liker å kjøpe ting her i Norge.Nu kan jeg ikke si så nye om hvordan det funker da jeg har bare prøvd det med o2,men jeg vill tro att det kan stiles etter det man ønsker.
 
Jeg tok nu en test,kula som man stiller med på flowmetret var helt åpent og kula på flaska ble da brukt til å styre hvor mye o2 som kom inn til flowmetret så kom jeg på halvparten av skalan som er der så ca 1lpmin.Dete var i et rom så ikke i vøtter.Så etter dene testen tror jeg att jeg kommer til å bli fornøyd,men det kune vert letter å stile
 
Jeg tok nu en test,kula som man stiller med på flowmetret var helt åpent og kula på flaska ble da brukt til å styre hvor mye o2 som kom inn til flowmetret så kom jeg på halvparten av skalan som er der så ca 1lpmin.Dete var i et rom så ikke i vøtter.Så etter dene testen tror jeg att jeg kommer til å bli fornøyd,men det kune vert letter å stile

Ok. Da har jeg bestilt dette jeg og. Håper det fungerer bedre enn det jeg fikk fra Kina :)
 
Jeg tok nu en test,kula som man stiller med på flowmetret var helt åpent og kula på flaska ble da brukt til å styre hvor mye o2 som kom inn til flowmetret så kom jeg på halvparten av skalan som er der så ca 1lpmin.Dete var i et rom så ikke i vøtter.Så etter dene testen tror jeg att jeg kommer til å bli fornøyd,men det kune vert letter å stile

Jeg har fått flowmeteret i dag, og har fått testet det. Jeg får heller ikke her kula i flowmeteret til å bevege seg. Skjønner ikke hva som er galt.. Kan du legge ut et bilde av hvordan du har koblet alt sammen? Det bobler friskt når jeg tester det i en bøtte med vann, så det det kommer jo oksygen gjennom systemet, men "kula" i flowmeteret beveger seg altså ikke.
 
Kanskje kula har kilt seg. Hold flowmeteret begge veier og se om kula beveger seg, om ikke får du kakke den løs. Ellers skal som tidligere sagt i tråden oksygenet inn ved null og ut i andre enden. Flowmeteret må holdes/festes loddrett med null nederst.
 
Kanskje kula har kilt seg. Hold flowmeteret begge veier og se om kula beveger seg, om ikke får du kakke den løs. Ellers skal som tidligere sagt i tråden oksygenet inn ved null og ut i andre enden. Flowmeteret må holdes/festes loddrett med null nederst.

Kula har ikke kilt seg, så det er ikke problemet, og jeg holder det loddrett når jeg bruker det, så klarer ikke helt forstå hvorfor det ikke fungerer.
 
Har du forsøkt å måle mengde som kommer ut?
Ta et litermål opp-ned i vannet og hold enden inne i målet så oksygenet tømmer literen for vann.
 
Jeg har fått flowmeteret i dag, og har fått testet det. Jeg får heller ikke her kula i flowmeteret til å bevege seg. Skjønner ikke hva som er galt.. Kan du legge ut et bilde av hvordan du har koblet alt sammen? Det bobler friskt når jeg tester det i en bøtte med vann, så det det kommer jo oksygen gjennom systemet, men "kula" i flowmeteret beveger seg altså ikke.
Har du prøvd med å ta kula begge veier,min var litt rar der.Vis det ikke hjelper så send en mail til selger.Legger med et bilde av mitt oppsett
 

Vedlegg

  • Oxigensett.jpg
    Oxigensett.jpg
    283,4 KB · Sett: 163
Tilbake
Topp