Hvordan vil du få oksygen med 6 elektroner i ytterste skallet til å ikke binde seg til enda et oksygen atom? Dagligtale og stort sett all literatur omtaler O2 som oksygen.Og med O2 regner jeg med at det menes O (oksygen) og ikke dioksygen (O2)??
Har nettop kjøpt oksygenutstyr fra Bryggeland or flowmeter fra Kina. Slanger og luftestein desinfiserer jeg ved å koke i 10 minutter, men hvordan desinfiserer jeg flowmeteret? Er det nødvendig?
Er det nødvendig å koke slangen? Koker brusesteinen men slangen rengjøres med rengjøringsmiddel, skylles med vann og "starsaneres". Bøtta med vørter blir jo ikke kokt og luften over er heller ikke renset.
Men er det for dårlig legger jeg om rutinene.
Man trenger ikke slangeklemme. Steinen sitter så godt i slangen at jeg måtte splitte slangen for å få den renset. Slangen jeg fikk var for stiv til at jeg fikk bøyd den rett, så jeg har byttet ut den med silikonslange og 50cm kobberrør.
La merke til at slangen var nokså stiv. Tror jeg klarte å få bøyd den til såpass at det skal være uproblematisk å bruke den, men dersom man ikke får av brusestenen uten å splitte slangen så er det jo veldig upraktisk. Jeg kan ingenting om dette, så mulig jeg spør dumt, men det er ingen problem knyttet til å benytte silikonslanger? De kan man koke, så det gjør renhold / desinfisering i forkant enkelt. Bruker du da slangeklemme på stenen? Dersom du har kjøpt silikonslangen på nett, kan du legge ved en link?
Takk!
Då har eg gått til anskaffelse av dette settet eg òg. Men eg lurer litt på den overgangen mellom 4- og 8 mm-slangen. Det er bare å trykke slangene inn i kvar ende så godt det går? Og eg reknar med dei svarte gummihettene på flaskene kun er transportbeskyttelse og ikkje ein pakning (dumt spørsmål, I know, men eg ønsker ikkje å kødde med oksygen.. )?
Hehe, det var det eg slo meg til ro med, etter litt kikking på bilder av dei samme gassflaskene i ymse oppsett. Og eg fant ut av det med overgangen. Berre å trykke slangane inn så langt det går.
Vanleg dose er vel 1L/min i 1 minutt, men 1,5L/min er sikkert heilt innafor! Då eg ikkje har fått flowmeteret i posten enda, så gav eg berre full spiker på ventilen i eitt minutt, før eg pitcha startaren umiddelbart etterpå (slik at "O2-lokket" i karet ikkje dunstar vekk) og smalt på lokket. Gjæren ser ivertfall ut til å elska det, for det har aldri gått så kort tid frå pitching til aktivitet her i garden!