Ødelegger star-san plast-gjæringskar?

Har et kar stående med starsan hele tiden så jeg an sanitere ting, praktisk og greit. Men ødelegger det karet? Bør karet være laget av noe annet?

Nei, men det etser på tre. Pass på trebenken og MDF platene på kjøkkenet ved uutblandet starsan.

Tips: Når du gjør klar gjæringskaret: Hiv oppi 10 liter vann og 1.5 ml starsan: rist på dunken. Når du tapper ut blandingen, fyll samtidig opp et par sprayflasker og bruk disse i lang tid etterpå.

Utrolig lettvint og effektivt å bruke sprayflaske til desinfisering!

Jeg dypper bare alt som skal saniteres oppi det karet. På bryggedagen så heller jeg blandingen ut i et annet gjæringskar som tar over og bruker det som jeg helte fra til å gjære i.

Det kommer jo i en plast dunk :)  men det er ikke all plast som tåler det, i vertfall ikke litt sterkere blandinger, synes JG koblingene sprakk lett etter å ha ligget i sterkrensblanding, det kan heller ikke oppbevares i hvilken plast som helst.

vb skrev:
Nei, men det etser på tre. Pass på trebenken og MDF platene på kjøkkenet ved uutblandet starsan.

Tips: Når du gjør klar gjæringskaret: Hiv oppi 10 liter vann og 1.5 ml starsan: rist på dunken. Når du tapper ut blandingen, fyll samtidig opp et par sprayflasker og bruk disse i lang tid etterpå.

Var ikke det litt lite star san på 10 liter

vb skrev:

Du mener nok 15ml Star San og 10L Vann.

Anbefaler generelt å bruke gjæringskar i enten PP (Polypropylen) eller PE-HD (Polyetylen - High Density)

Disse tåler star-san og kan fint brukes i næringsmiddelsammenheng.

Taper ikke StarSan seg ved eksponering av luft, eller er det friskt og full av futt hele tiden?

Tilbake
Topp