OG - 1016 på Munton Smugler Ale

Vyrde landsmæn!
I påvente av det lenge etterlengtede bryggeriutstyret fra Mr. Bratberg (etterlengtet fordi vi er trege, leveransen fra ham er uten lyte!)  :skitbra: Har jeg soset ihop en Smugglers Special Premium Ale (http://www.muntons.com/homebeer/countries/uk/premium_smugglers.htm) etter alle kunstens regler. Tørrgjæren har fått en runde i sterilt vann 37 grader, oksyginering en kolspasient verdig, varme 20-21 grader kjernetemperatur i 4 dager, redusert så til 19-20 i nye 7 dager. Gjæren var i godlaget allerede etter 4-5 timer, pluppet villig vekk og det holdt den på med i 3-4 døgn før den roet seg litt. Videre har den gjæret ivei med ca 2,5 min pause etter 11 dager. Etter å ha lest lenge og vel her på forumet så konkluderer jeg at den gjæren har hvertfall jobbet flittig og overraskelsen var da stor da jeg tok en måling i dag 14 dager etter den ble satt til gjæring -OG på 1016 v 14 grader.  :eek: Nå var jeg dessverre litt kjapp når jeg satte brygget så jeg glemte helt å ta en måling da - madammen lokket i trappen..  ::)
Brygget både lukter og ser godt ut og smaker også helt greit for å være superfersk og flat. I forhold til andre engelske ale som "old spekled hen" ol - var resultatet greit nok. MEN En OG på 1016 - kan det være måleutstyret som er på tryne? Er ikke noe rest-sødme å skryte av så jeg er litt usikker. Noen som vil kommentere?
:yes:
 
Hvis du har målt ved 14 grader, er nok SG egentlig ett til to poeng lavere, verdien øker ved lav temperatur. Vanskelig å si hvordan utgjæringen egentlig har vært når man ikke vet OG, men det virker ikke som den egentlig er så ille. Sjekk oechslevekten i rent vann på 20 grader. Den skal vise 1.000. Hvis den viser for mye eller for lite, kan du trekke fra eller legge til dette i målingene dine.
 
Takker for tipset, Gahr.
Sjekket mot vann 20 grader C = OG 1.000, målte så Alen v. 20 grader = 1.014/1.015 - litt vanskelig da måleverktøyet ikke er såå nøyaktig.
Satser på at det går greit å flasketappe det i morgen uten fare for lokal krigføring i kjelleren.
Nå blir det full grain brygging fremover, 4 sorter på plakaten så det blir hektiske kvelder fremover. :D

Ha en strålende 17 mai feiring og en riktig god helg! :hadet:

Mvh
Hans O.Benonisen
 
1.014 er en helt kurant FG for en sånn ale, altså ingen bekymring! Du har attpåtil brukt et ølsett som gir det beste øl man kan få av ølsett, da denne ikke krever tilsetning av store mengder sukker. Det blir nok en bra forsmak til alt det gode øl dere kommer til å brygge av malt!

Når det gjelder flasketappingen så ville jeg nok vente lite grann til. 2 uker er grei, spesielt til sett-øl som uansett har veldig lite bunnfall i gjæringskaret (bare gjær, ingen cold-break eller humlerester).
 
Heisann Eduard.
Det er nå 15 dager siden gjæring ble startet, stakk om til rein tank i går og planlegger å legge over på flaske i ettermiddag. Tilsetter spraymalt og setter dem til gjæring igjen i nye 14 dager. Det som forbauset meg var at Alen var så klar, er det da nok gjærrester til å få igang en ny gjæring eller burde jeg spandere litt ny gjær for å få nok Co2?

Lykke til med eksamene!  :biersmile:
 
Du trenger ikke ny gjær, det vil alltid være nok i suspensjon i brygget, selv om det tilsynelatende er svært klart. er det noen spesiell grunn til at du vil bruke spraymalt til priming? Jeg vil egentlig anbefale deg å bruke vanlig farin i stedet. Da har du bedre kontroll på utgjæringen, og det tilfører ingen smak til brygget.
 
Sukker er definitivt ikke å banne i kirken. Det er en myte at sukker i seg selv ødelegger øl. Det som ikke er rett bruk av sukker er når man brygger ølsett og baserer seg på 1,8 kg maltekstrakt og 1 kg sukker. Det gir sjelden gode resultater fordi sukkermengden rett og slett er for stor i forholdt til maltandelen. I mange øltyper er dog forskjellige typer sukker en nødvendig ingrediens. De fleste belgiske sterkøl inneholder en god dose sukker for å høyne alkoholprosenten utan at ølet skal bli for tungt. Som priming til øl er farin veldig vanlig. Det fungerer rett og slett bra. "The book" ville sannsynligvis råde deg til å bruke sukker. ;)
 
Tilbake
Topp