Og vi starter igjen.

Pga flytting og annet så opppdaget eg plutselig at det er over eit halvt år siden eg brygget "skikkelig".
Eg og fruen tenkte å lage hennes favorittøl, en lakrisporter. Men siden det er lenge siden tenkte eg å spørre om litt råd.

Oppskriften (tilpasset for 25 liter) som eg brukte sist var
6kg pale malt
900g dehusked chocolate
300g flaket havre.

Det eg savnet mest var en fyldig munnfølelse, samt sødme.
I denne omgangen tenkte eg å øke mengden sjokolademalt til 1kg for å bruke opp posen samt å gå opp til 500g flaket havre (siden eg har skjønt det slik at det er den som gir munnfølelse, men lite smak). Eg ser at eg også har noen hundre gram med buisket malt liggende i lageret mitt. Burde eg bare kaste i den og? Eller trur dere at det kan bli for mykje som gir "munnfølelse".

Mesketemperaturen var 68C i 90 minutter og 75C i 15 minutter så den må eg også sjå på for å få opp FG tenkte eg.

Tror ikke mer sjokolademalt vil gi deg noe mer sødme, mer brent/kaffe/etc smak kanskje men ikke sødme. Noe karamellmalt derimot gir munnfølelse/restsødme. Hvis smaksprofilen ellers i ølet var der den skal være, en lysere karamellmalt (jeg har forelsket meg litt i carared på 40ebc. Litt toasted men ikke harsk eller overveldende på noen måte), mere kraftige brente robuste smaker og aromaer, mørkere karamellmalt. SpesialB etc.
Sjokolademalt betyr ikke direkte sjokoladesmak. Har ikke forsøkt dehusked, mulig den er snillere, men mye sjokolademalt kan vel fort ta litt over.

Mesk i 60 minutter, eller enda kortere, da får du opp FG, evt så kan du bruke en mindre attenuerende gjær.

Tilbake
Topp