Har en 50 liters kokekjele og ender stort sett alltid på 35 liter på gjæringstank
Jeg ønsker å koke sterkt øl for å vanne det ned etter kok eller etter gjæring, for å ende opp med flere liter øl.
Har et prosjekt med en OG som var på 1.059, og gjæren skal etter sigende ta dette ned til 1.010. Dette vil gi meg en ABV på 6,4%. Jeg ønsker dette ned til 4%
Det som står til modning (for gjæringa er ferdig og den er omstukket til ny tank) er 35 liter.
Min venn Beersmith2 sier at jeg kan tilsette hele 18 liter vann for å komme ned til OG 1.040, som igjen vil gi meg 4% øl.
Jeg hadde tenkt å koke + avkjøle vannet og tilsette det nå ca 1 uke før tapping
Så det jeg lurer på er
1. Det høres ut som veldig mye vann
2. Er dette en reell metode?
3. Når er beste tidspunkt å vanne ut en øl?
:bank2:
Jeg ønsker å koke sterkt øl for å vanne det ned etter kok eller etter gjæring, for å ende opp med flere liter øl.
Har et prosjekt med en OG som var på 1.059, og gjæren skal etter sigende ta dette ned til 1.010. Dette vil gi meg en ABV på 6,4%. Jeg ønsker dette ned til 4%
Det som står til modning (for gjæringa er ferdig og den er omstukket til ny tank) er 35 liter.
Min venn Beersmith2 sier at jeg kan tilsette hele 18 liter vann for å komme ned til OG 1.040, som igjen vil gi meg 4% øl.
Jeg hadde tenkt å koke + avkjøle vannet og tilsette det nå ca 1 uke før tapping
Så det jeg lurer på er
1. Det høres ut som veldig mye vann
2. Er dette en reell metode?
3. Når er beste tidspunkt å vanne ut en øl?
:bank2: